Opatření na celostátní úrovni
Kvalitní a dostupné vzdělávání
-
Prosadíme zrušení povinnosti mateřských škol přijímat i dvouleté děti
Podle našeho
názoru má rozhodnutí v této věci být na ředitelce či řediteli mateřské školy, kteří jako
jediní mohou kvalifikovaně zvážit kapacitu a personální zajištění v konkrétní mateřské
škole.
-
Podpoříme rozvoj služeb věnujících se péči o dvouleté a mladší děti (jesle, dětské
skupiny)
Jsme si plně vědomi, že jde o služby, po nichž výrazně roste poptávka,
ale zatím nejsou dostatečně naplňovány. Dětské skupiny či jesle mohou být fungující náhradou
za neúnosnou povinnost garance míst v mateřských školách pro všechny dvouleté děti.
-
Rozšíříme kapacity mateřských škol
Budeme proto prosazovat navýšení státních
dotačních programů pro výstavbu a rozšiřování mateřských škol jako formu důležité podpory
obcím.
-
Zrušíme povinnost školní docházky do posledního ročníku mateřských škol
Neexistují
důvody, proč rozšiřovat délku povinné školní docházky a komplikovat tak život jak rodičům,
tak i dětem. Platí, že přes 90 % dětí do školek stejně chodí, a cíl tohoto opatření, tj.
přivést do školek děti, které tam obvykle nedocházejí, naplněn nebyl a nebude.
-
Zvýšíme kvalitu základního školství
Budeme prosazovat zvýšení platů učitelů a
ředitelů základních škol i jejich nepedagogických pracovníků. Podpoříme také důsledné
sledování kvality školní výuky a namísto často nadbytečných témat budeme prosazovat
například posílení výuky cizích jazyků a podporu nadaných žáků.
-
Prosadíme spravedlivé financování základního školství
Odmítli jsme na půdě
Poslanecké sněmovny nesystémový a nespravedlivý návrh na nový systém financování školství a
budeme proti němu nadále bojovat, protože by přinesl kolaps financování celého tzv.
regionálního školství.
-
Budeme prosazovat změnu nevydařeného systému inkluze
Rozhodnutí o rozsahu inkluze
na každé jednotlivé škole by mělo být v kompetenci ředitele či ředitelky školy, a to
především po zvážení individuálních předpokladů každého žáka a personálních a technických
podmínek školy.
-
Rozšíříme kapacitu a zvýšíme dostupnost základních škol
Budeme prosazovat navýšení
dotačních programů pro výstavbu a rozšiřování základních škol tam, kde je jejich
nedostatečná kapacita.
-
Omezíme přebujelou byrokracii, která zatěžuje školy a brání učitelům, aby normálně učili
a vzdělávali naše děti
Učitel nemá být úředníkem, ale má se maximálně věnovat své
vzdělávací roli.
Podpora sportu dětí a mládeže
-
Budeme prosazovat podporu pro regionální a lokální sport, a to zejména pro sportování
dětí a mládeže
Prosadíme možnost žádat o neinvestiční dotace i pro lokální spolky
tak, aby bylo možné získat peníze jednoduše a bez zbytečné byrokracie. Příkladem takto
špatně nastavených programů podpory je například Program MŮJ KLUB.
Jsme si
vědomi, že celostátní sportovní svazy by nemohly existovat bez zázemí lokálního sportu. Stát
ovšem dosud tyto aktivity jako by přehlížel. Z tohoto důvodu budeme prosazovat, aby finance
směřovaly nejen k „velkým hráčům,“ ale i k lokálním sportovním institucím, protože jsme
přesvědčeni, že je to v zájmu rozvoje sportu.
-
Budeme prosazovat podporu pro budování a rekonstrukce regionální a lokální sportovní
infrastruktury, a to zejména pro neprofesionální dětský a mládežnický sport
Technický stav sportovišť v obcích a městech je i přes veškerou snahu samospráv leckde
neuspokojivý a požadavky na jeho obnovu či na výstavbu nové infrastruktury převyšují
možnosti obcí a měst.
-
Podpoříme vznik tzv. sportovních akademií, kdy se ve spolupráci sportovních svazů,
měst a krajů vytvářejí centra pro mladé nadané sportovce
Podpora regionálních a lokálních kulturních institucí
-
Prosadíme vyšší podporu kulturních organizací nadlokálního významu
Zejména
statutární města zřizují kulturní organizace, které svým významem překračují jejich hranice.
Jedná se především o profesionální divadla či filharmonie. My jsme přesvědčeni, že v této
souvislosti nelze dopustit, aby stát nechával břímě podpory kvalitní kultury jen na městech.
Budeme proto prosazovat především navýšení Programu státní podpory profesionálních divadel a
stálých profesionálních symfonických orchestrů a jejich nasměrování právě do kulturních
institucí, která zřizují města.
-
Podpoříme kulturní infrastrukturu nadlokálního významu
Vedle podpory chodu
významných kulturních institucí zřizovaných městy se zaměříme také na investice, které by
města mohla využít pro výstavbu anebo rekonstrukci jejich sídel.
Stranou
nemohou zůstat ani krajské kulturní instituce, jako jsou například galerie, které velice
obohacují život v daných městech a často do regionů lákají i další turisty.
-
Budeme prosazovat vyšší podporu obecních a městských knihoven
Knihovny 21. století
již dávno nejsou jen místy na půjčování knih, ale živými informačními a kulturními
středisky, leckdy jakýmisi srdci zejména menších obcí. Posílíme program Veřejné informační
služby knihoven, který směřuje i na malé obce a zajišťuje například i pořízení informačních
databází a dalších moderních prostředků vzdělávání.
Rozumný památkový zákon
-
Podpoříme pouze takový památkový zákon, který bude přehledný a srozumitelný a bude
pamatovat zejména na práva vlastníka památkově chráněné nemovitosti
Budeme proto
například důsledně prosazovat kompenzace vlastníkovi za omezení vlastnických práv, například
při rekonstrukci památkově chráněného objektu.
-
Navýšíme podporu památkové péče a zjednodušíme administrativu při jejím čerpání
Tento návrh pomůže menším obcím nebo dalším žadatelům, kteří vlastní velké objekty
a nemají na jejich nákladnou památkovou obnovu dostatek finančních prostředků.
Rozvoj spolkového života a dobrovolní hasiči
-
Podporu spolků považujeme za náš klíčový úkol
Podpora spolkové činnosti je zásadní
pro udržení života na venkově nebo také pro rozvoj mladé generace v obcích a městech.
Budeme podporovat usnadnění činnosti spolků zejména odstraňováním různých
administrativních a byrokratických překážek. Budeme nadále bojovat proti pokusům zatěžovat
spolky byrokratickými nápady, jako je například EET nebo regulace tombol. Podobné nápady
totiž mohou být pro řadu spolků likvidační. Budeme také usilovat o reálné ocenění práce
dobrovolníků, bez nichž by nefungovaly ani masové organizace, jakou je například Junák,
Sokol či další.
-
Posílíme pozici jednotek sboru dobrovolných hasičů jako jedné ze čtyř základních složek
IZS
Dobrovolní hasiči jsou nedílnou součástí nejen integrovaného záchranného
systému, ale i společenského života v obcích.
Budeme proto podporovat
všestranné zlepšení podmínek pro záslužnou činnost dobrovolných hasičů.
-
Budeme prosazovat posílení dotačních programů Ministerstva vnitra na vybavení jednotek
sboru dobrovolných hasičů
Role jednotek dobrovolných hasičů je důležitá nejen v
řešení každodenních krizových situací, ale zejména tehdy, dochází-li například k plošným
pohromám, jako jsou třeba povodně. V takových situacích je však nutné, aby byli dobrovolní
hasiči adekvátně vybaveni.