Rozhovor s lídrem krajské kandidátky Ladislavem Valtrem

9. září 2024
Rozhovor s lídrem krajské kandidátky Ladislavem Valtrem

(Pardubický deník) Čtenáři Pardubického deníku se mohli začátkem září online ptát lídra krajské kandidátky ODS a TOP O9 na otázky, které je v kraji trápí.

DOTAZ: Podporujete výstavbu spalovny komunálních odpadů v Opatovicích?

ODPOVĚĎ: Vím, že slovo „spalovna“ je pro mnohé hodně dráždivé slovo, ale všichni obyvatelé generují odpad, tak nejen obce, ale jsme všichni stejně odpovědni za jeho existenci a potřebu řešení. Je potřeba odpad minimalizovat, třídit a maximálně využívat dále. Ale vždy něco zůstane. Řešení části komunálního odpadu v podmínkách našeho kraje proto současně vidím právě v projektu tepelného využití, tedy spalovny KOMUNÁLNÍHO odpadu v Elektrárně Opatovice. Téměř nelze najít vhodnější lokalitu. Elektrárna leží mezi dvěma krajskými městy, je hned vedle je dálniční křižovatka, navíc díky vlečce dobře přístupná po železnici. Právě větší zapojení železnice při navážce odpadu bude žádoucí. Navíc zařízení má nejmodernější technologii, díky kterým plní ekologické normy. Komunální odpad se tedy jako „další“ palivo vyloženě nabízí. Udrží se tím zaměstnanost v regionu, navíc skládkování omezí i legislativa, takže tento projekt mi dává po všech stránkách smysl.

DOTAZ: Dobrý den, prosím o zodpovězení mého dotazu, a to: proč v krajském systému regionální dopravy nejde nakupovat jízdenky on-line. Děkuji za odpověď Veselá

ODPOVĚĎ: Informační systém krajského organizátora regionální dopravy OREDO umožňuje přes web prozatím kupovat jen IREDO časové jízdenky. Modernější mobilní aplikace pro nákup všech jízdenek v tarifu IREDO se však již dle mých informací připravuje. Prověřím a popoženu, aby byla brzo…

DOTAZ: Vy jste z ODS a česká vláda poslední dobou moc oblíbená není. Co Vy na to?

ODPOVĚĎ: Já se na věci kolem nás dívám z pohledu kraje, takže z některých počinů vládní politiky se přirozeně také úplně neraduji, na druhou stranu dovedu pochopit, že z celostátního pohledu se problematika jeví jinak a stát se také musí chovat jako hospodář ale v rámci celku… Pohled vlády a kraje se tedy přirozeně může lišit, ALE to, že jsme jako ODS-Top 09 součástí vládní koalice, to rozhodně není naší zátěží, ale naopak výhodou a přidanou hodnotou, protože dokážeme požadavky kraje snadněji v Praze vysvětlit ten náš krajský pohled a úspěšně vyjednat nezbytné.

DOTAZ: Jak to vypadá s přivaděčem D35 od Chocně?

ODPOVĚĎ: Bude, ale nikoli brzy. Každopádně by pomohl, a to nejen z pohledu odlehčení dopravní zátěže samotné Chocni, ale také z hlediska logiky napojení celé severní oblasti nad Chocní ze směru od Žamberku a Libchav. Stavba tohoto přivaděče je rozdělena do třech etap. Nyní je však v realizační přípravě pouze první a druhá etapa, které obnášejí nové napojení D35 mezi Mýtem a Bučkovým kopcem s upravenou trasou ve směru mimo Dvořisko, za zhruba 875 milionů korun. S tím lze počítat v roce 2026-27. Zátěž pro krajský rozpočet za tyto dva úseky očekávám v úrovni do 200 milionů korun. Zbytek stát. U třetí, skutečně velmi nákladné etapy (dáno složitým terénem a s přemostěními železnice), však ještě dojde k porovnání zvýšených nákladů versus užitek, a to na základě nových měření profilů a nové průjezdnosti po otevření dalšího úseku D35 u Vysokého Mýta. Teprve na základě těchto údajů pak půjde uzavřít novou dohodu kraje se státem i na realizaci této III. etapy.

DOTAZ: Dobrý den, chtěla bych se zeptat, co bude s Elektrárnou v Chvaleticích. Děkuji

ODPOVĚĎ: Elektrárna Chvaletice je velký a přitom snáze řiditelný zdroj elektřiny v kraji, který umí vyrovnávat výkyvy v soustavě i startovat ze tmy po blackoutu; nicméně kraj má omezené možnosti, jak ovlivnit její osud, konec uhlí je celostátní téma, MPO připravuje řešení.

DOTAZ: Jak je to s těmi daněmi od státu? Pardubický kraj dostává málo?

ODPOVĚĎ: Vyšší inkaso daní od státu znamená pro kraje vyšší autonomií a to je dobře. Pardubický kraj má od nového roku šanci posílit nejen postupným nárůstem souhrnného podílu krajů, ale i úpravou parametrů v relaci s ostatními kraji. Spravedlivější sdílení celostátních daní je určitě potřeba, ale nezapomínejme, že jde stále jen o daně a jejich přerozdělování... V této souvislosti bych proto rád dodal, že i když, a možná právě proto, že měl Pardubický kraj v relaci s některými jinými kraji méně přímého inkasa na daních, tak nás to motivovalo více se snažit a zabrat v aktivnějším hledání např. evropských zdrojů a my uspěli - v mezikrajském srovnání jsme za toto období a v přepočtu na obyvatele obsadili druhé místo.

DOTAZ: Kdo opraví místní silnice poničené stavbou D35?

ODPOVĚĎ: Stavba dálnice D35 po letech a letech plánování je dobrou zprávou a do budoucna ulehčí život celému kraji. Momentální zatížení je ale extrémní a krajské silnice trpí velkým provozem a těžkými vozidly. Nutno uznat, že některé silnice jsou opravdu hodně zničené a opravy musí proběhnout bezodkladně. Příkladem je třeba Dolní Újezd. Investovat do nich větší částky, dokud po nich jezdí těžká nákladní doprava, je však nehospodárné. Opravili jsme či nyní opravujeme osm návozových tras, příští rok jedenáct (tam, kde je část dálnice je již hotová). Jde například úseky Dašice–Dolní Ředice, Dolní Ředice–Drahoš–Rokytno, dále od Sezemic až po Bukovinu nad Labem nebo silnice Hrachoviště–Borek. Opraveny budou také silnice v úsecích Dříteč–Újezd u Sezemic nebo Rokytno–Chvojenec– křížení s I/35. Přesný harmonogram prací se řeší s ŘSD.

DOTAZ: Dobrý den, jste pro výstavbu vysokorychlostní železnice kolem obcí Chýšť a Rohovládova Bělá ?

ODPOVĚĎ: Vysokorychlostní tratě jsou plánovány v širších souvislostech ČR a střední Evropy. Železnice je na hlavním koridoru přetížená, tratě se sice modernizují, ale doprava se paradoxně zpomaluje, protože roste počet vlaků. Řešením, i v zájmu veřejné dopravy, je tedy právě rychlá výstavba nových kolejí a „bypassy“ přetížených míst. Také odbočná větev do Pardubic pomůže. Toto téma ani názor obcí každopádně však nelze podcenit. (Pozn.: vzpomeňme situaci z historie, kdy současná hlavní trať měla jít přes Chrudim, jako tehdejší centrum regionu. Chrudim odmítla, koridor jde přes Pardubice a Chrudim je výrazně druhá…). Řešení a shoda se nalézt musí a najde. Ze zvažovaných variant proto preferuji trasování navržené starosty obcí z daného území.

DOTAZ: Co bude s letištěm v Pardubicích, město jako majoritní vlastník nemá ani na dostavbu odbavovací haly a investora servisu letadel odmítlo?

ODPOVĚĎ: Provoz letiště v Pardubicích na jednu stranu zaznamenává rostoucí oblibu, umožňuje méně stresu a více pohody lidí z celého kraje při jejich cestách na dovolenou. Na druhou stranu přetrvávající ztrátovost a míra podpory ze strany města i kraje má jistě svoje meze. Podobně tomu je u ostatních regionálních letišť v ČR, které také nejsou ziskové. Za mě, leteckou osobní dopravu z pohledu kraje beru jako další druh osobní dopravy (vedle železniční a autobusové, které kraj také a mnohem více financuje dlouhodobě). Osobní letecká doprava je veřejná přeprava „jako každá jiná“. Uvědomme si, že to je jediné mezinárodní letiště pro osobní dopravu v celých východních Čechách, buďme hrdí, že ho máme v Pardubicích a ne třeba v Hradci… Cestu ke zlepšení hospodaření letiště vidím v rozvoji doplňkových služeb a pronájmů. Vhodným předpokladem pro rychlejší rozhodování a řešení při tom může být převod majoritního podílu od města na kraj.

DOTAZ: Lékaři a zdravotnický personál nemocnic v kraji stále hrozí odchodem jinam. Jak chcete tuto situaci aktuálně řešit?

ODPOVĚĎ: Kromě potřeby opatření z úrovně státu, typu novelizace Zákoníku práce na specifika zdravotnictví, úpravy úhradové vyhlášky a změn ve vzdělávání, je potřeba také zde v území lépe komunikovat, zejména z úrovně představenstva našich nemocnic ke zdravotníkům. Zde mám na mysli nejen srozumitelnější pravidla k proplácení přesčasů lékařů, ale obecně napomůže i průběžná informovanost k definici rolí jednotlivých nemocnic, kdy každá nemocnice musí mít jasnou perspektivu rozvoje svých silných stránek a tím i prostor pro odborný růst zdravotníků v daném oboru. Písemné materiály a různé dotazníky ke spokojenosti zaměstnanců vznikly, ale chybí jejich důsledné naplňování. Toto všechno, samozřejmě v kombinaci s konkurenceschopnou motivací našich zdravotníků, k potřebné stabilizaci personálu našich nemocnic ve výsledku povede.

DOTAZ: Jaký mate postoj k dalšímu splavování Labe?

ODPOVĚĎ: Proces přípravy splavňování Labe mezi Přeloučí a Pardubicemi je snazší napadat než prosazovat, proto se toto téma přemílané už přes 20 let, ale osobně se domnívám, že prostředí i společnost se vyvíjí, takže i to, kde se dosud někdo nedopočítal rentability, může časem společnost docenit a vyvážit i jinými užitky, v tomto případě zde vidím nejen zatraktivnění přilehlých turistických cílů s ozvláštněním celé oblasti, ale především alternativu a odlehčení dopravě na silnici i na železnici. Řešení otazníků kolem dostatečné hloubky i pro nákladní lodě ponechávám na stavebních inženýrech a odborných propočtech z dat Povodí. To samé platí o maximální šetrnosti stavby z pohledu ŽP. Splavnění Labe až do Pardubic otevře prostor pro navazující vize, takže jsem PRO.

DOTAZ: Jste otcem tří dětí, doporučil byste některému z nich vstup do politiky?

ODPOVĚĎ: Určitě ne. Doma politiku vůbec neřešíme. Všechny tři jdou či půjdou svou jinou cestou a to je dobře.

DOTAZ: Kdo podle vás postoupí do 2. kola Senátních voleb na Svitavsku?

ODPOVĚĎ: Michal Kortyš vs. David Šimek

DOTAZ: Jaký volební výsledek budete považovat za úspěch? A přijede vás podpořit v rámci kampaně i premiér Fiala?

ODPOVĚĎ: Za velmi dobrý výsledek budu považovat obhajobu osmi mandátů v krajském zastupitelstvu a koaliční účast v radě Pardubického kraje s přímým vlivem a odpovědností na dalším rozvoji našeho kraje. Ptáte-li se na procenta, tak to znamená zhruba 14%. Pan premiér Petr Fiala přijede určitě, mimochodem už tento čtvrtek počítám s Litomyšlí a Vysokým Mýtem.

DOTAZ: Je podle vašeho názoru v současné době reálné udržet v provozu všech pět nemocnic v kraji?

ODPOVĚĎ: Minimálně po dobu naší služby ve vedení kraje to reálné je. Každá z našich nemocnic má své silné a slabé stránky, tím současně každá má svou perspektivu rozvoje, takže všude lze stavět právě na těch různých silných stránkách tak, aby se více doplňovaly a vzájemně potřebovaly a tím společně pokročily.

DOTAZ: Jak vnímáte jako řidič stav silnic kraji a kolik by do nich měl kraj podle vás investovat v dalším období? Děkuji za odpověď Jan Novotný

ODPOVĚĎ: Jako řidič úplně spokojen nebudu asi nikdy. Ale vážně: Pardubický kraj má ve správě 3137 kilometrů silnic II. a III. třídy a 835 mostů. V minulém a letošním roce šly do oprav, modernizací a výstavby - s využitím všech zdrojů - rekordní téměř 3 miliardy korun s DPH. Letos se realizujeme nebo se bude realizovat cca 100 projektů, na dalších 80 se pracuje. TOP projekty letošního roku: například obchvat Rokytna, obchvat Dašic (oba otevřeny) Objemově znatelně více, než nyní, opravovat ani nejde, nikoli kvůli penězům, ale hlavně s ohledem na zachování dopravní obslužnosti a průjezdnosti. Takže chceme držet toto maximální tempo. S opravami návozových tras k D35 ve spolupráci s ŘSD se samozřejmě také počítá.