Dotace na letiště chceme snižovat, říká jihočeský hejtman Martin Kuba
(www.budejckadrbna.cz) Rozlétání letiště v Plané u Českých Budějovic, výstavba obchvatů či situace ve zdravotnictví. Témat, které v uplynulém roce řešili Jihočeši, byla celá řada. V novoročním rozhovoru pro Budějckou Drbnu se za některými z nich ohlíží jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS).
Máme před sebou novoroční rozhovor, ale když se ohlédneme za uplynulým rokem, možná by to bylo na celou knihu?
Je pravda, že se daří život v jižních Čechách více rozhýbávat. Měl jsem vždy pocit, že jsou jižní Čechy politicky zabržděné a je tam potřeba člověk, který má chuť s tím krajem něco dělat, patří do něj, a zároveň se nebojí jezdit do Prahy a taky tam umí prosadit krajské projekty a shánět peníze. Ono to bez toho nejde. Mám radost, že se po těch třech letech začínají věci sčítat a začíná to do sebe zapadat.
Největší událost asi není potřeba hledat dlouho...
Pro Jihočeský kraj to bylo určitě letiště. Asi nikdo nevěřil, že se to povede. Musím přiznat, že jestli jsem u nějakého předvolebního slibu měl pochyby, tak to bylo právě tohle. Když jsem k tomu přišel, ten stav byl řádově horší, než jsem si byl ochoten připustit. Považuji za malý zázrak, že jsme byli úspěšní. Jezdil jsem do Prahy, byl na řadě schůzek, jednali jsme s Čedokem a tak dále. Byla tam řada okamžiků, které byly jako když jedete autem nad skálou a jste centimetry od momentu, kdy můžete spadnout. Málokdo z politiků by to asi riskoval, protože ten neúspěch byl pak osobně šel za ním. Jsem rád, že se to povedlo a při prvním odletu se potvrdilo, jak jsou Jihočeši na letiště hrdí.
Nejdříve se řešily požáry v Řecku, teď je to válka poblíž egyptských hranic, kam se bude létat. Mohl být ten rozjezd ještě lepší?
Museli jsme řešit více krizových situací. Domnívám se ale, že ta sezona nemohla být lepší. Začali jsme v srpnu a za mě to bylo excelentní. Věřím, že nová sezona bude výrazně lepší. Máme tady Čedok, Fischer, Alexandrii a těch destinací bude hodně. Musíme nastavovat chod letiště tak, aby ekonomicky fungovalo v co nejlepším režimu. Za rok ho neuděláme ziskovým, ale během čtyř let dokážeme model nastavovat tak, aby se Jihočechům co nejvíc vyplácel. Dotace na letiště by se měly snižovat.
Co budou kroky, které povedou k tomu, aby se během čtyř až pěti let částky snížily?
Letiště má jednoduchou ekonomiku. Jeho příjem je daný počtem přistání, za kterou letecká společnost něco zaplatí. Proti tomu máte náklady dané fixním počtem pracovníků bez ohledu na počet letů mezinárodní letiště musí mít například hasiče. Výnosy jsou tedy počet přistání krát částka, která se zaplatí, a proti tomu stojí fixní náklady ale i ty spojené s každým letem. Tedy více letů znamená vyšší příjem i náklady, v tom letectví nic moc víc nevymyslíte. U nás teď čím více letů tím líp. Bavit se ale můžeme o cargu a také o co nejdelší sezoně. Druhá část ekonomiky může být u nás postavena na velikosti areálu letiště.
Jak pozemky využít?
Uvedu to na příkladu. Vezměte si parkoviště u silnice na Český Krumlov. Mojí vizí by bylo svěřit ten majetek do správy letiště, aby třeba udělali dohodu s obchodním domem, který by se tam postavil, aby se nad ním postavil parkovací dům, vedle může být benzinová pumpa a najednou do rozpočtu potečou jednotky milionů korun z pronájmů. Jde tedy o kombinaci optimalizace v letectví a využívání pozemků.
Jihočechy by zajímalo, zda bude v novém roce možné si zakoupit samostatnou letenku?
Myslím, že to možné bude. Jak se vedla jednání mezi cestovními kancelářemi a Smartwings, tak se diskutovalo o scénáři, kdy většinu sedadel obsadí cestovní kanceláře a zbytek míst se bude prodávat samostatně. Bylo by to vždy do destinací, kam dané letadlo letí.
Měl jste vy letos čas na dovolenou?
Na začátku léta jsme byli pár dní v Chorvatsku na rodinné dovolené. V létě už moc času nebylo. Byl jsem tady, protože jsem byl nervózní z toho, aby to všechno proběhlo v pořádku.
Závěr roku je pro vás klidnější?
Snad ano, pokud se nestane nic neočekávaného. Mám totiž pocit, že jsem jako hejtman už vyhlašoval všechny možné nouzové stavy. Máme v plánu strávit závěr roku na chalupě v Novohradských horách, kde to mám moc rád. (Rozhovor vznikal před Vánoci, pozn. redakce) Byl bych rád, kdybychom v lednu našli čas na lyžování. Pravidelně jezdíme do Itálie.
Kromě letiště je velkým tématem doprava. Před volbami jste hodně mluvil o obchvatech, jaká je nyní situace?
Ve všech průzkumech vyhrávají dálnice a obchvaty jednotlivých měst. Nechci, aby to znělo lacině kriticky k minulým vedením kraje, ale situace je zanedbaná. Řada staveb tady měla být dávno. Věnuji tomu maximální pozornost. Doháníme přípravu projektů, řešíme stavební či územní povolení a další dokumenty. V Českých Budějovicích se podařilo pohnout s dálničním tunelem, který byl dlouho zablokovaný. Na konci roku by měl být zprovozněn celý ten úsek dálničního obchvatu kolem krajského města, jak se dodavatelé zavázali. Podařilo se postavit Jižní tangentu, která umožní od Krumlova přejet na dálnici a město objíždět. Největší zpoždění, které doháníme, je severní spojka. Tam se přes velké komplikace podařilo získat stavební povolení a ŘSD už bude vybírat zhotovitele. Velmi se posouváme v případě mostu přes Papírenskou, nedostatek mostů je největší bolest dopravy uvnitř Českých Budějovic. Pracujeme na obchvatu, který by měl pokračovat z Milady Horákové až do Litvínovic tak, aby bylo možné dojet z Máje na silnici I/3. Děláme ale i na obchvatech dalších měst a obcí. Příští rok se začne stavět druhá etapa obchvat Kaplice, požádali jsme o stavební povolení na obchvat Blatné, kde by se mohlo stavět v roce 2025. Dokončili jsme obchvat Vlachova Březí a pracujeme na obchvatu Husince. V případě Tábora jsme dojednali dohody se zhruba 110 majiteli pozemků a nakonec tam skončil jeden jediný člověk, který je proti a teď tam tedy probíhá proces vyvlastnění jinak už bychom mohli v příštím roce zahajovat. Na všech stavbách se pracuje, posouvají se a u většiny už vidíme na reálný datum stavby.
Další důležitou oblastí je zdravotnictví. Chtěli jste motivovat lékaře, kteří by mohli přijít do regionu. Jak ty výsledky hodnotíte?
Jsem rád, že jsme ten projekt zavedli. On není na přivádění lékařů do jihočeských nemocnic, tam problém nemáme. Výzvou je přivést lékaře do odborných ordinací, kteří pracují v primární péči mimo nemocnice. Máme tam řadu rezerv a to platí pro celou republiku. Lékaře se snažíme motivovat, program je koncipován tak, aby byli ekonomicky motivováni a my jim vytvořili kvalitní zázemí. Je to hlavně zaměřené na lékaře, kteří už mohou mít svoji praxi. Nyní se jich podařilo přivést 14 nebo 15. To je za dva roky slušné číslo, i když chápu, že by každý chtěl, aby jich bylo 50. Mimochodem skoro polovina jsou zubaři, z toho mám radost, protože tam je poptávka největší. Budeme pokračovat dál.
Je něco, co se nepovedlo či nestihlo?
Myslím, že se nestihlo dostatečně věnovat věcem, které se týkají rozvedení rychlého internetu do různých koutů kraje. Priorit bylo relativně hodně, ale hlavně v úvodu hodně času a energie bralo řešení covidu. Vnímám to ale jako důležité. Když říkám, že chci, aby tady žili vzdělaní lidé, kteří mohou pracovat z domova, musíme jim zajistit kvalitní internet. Je to i cíl vlády, ale nechci se na to spoléhat. Příští rok budeme pro jednotlivá města a obce vypisovat dotační titul, ale je fakt, že tohle mohlo být dál.
Řada témat, o nichž se bavíme, jsou v podstatě celostátní. Pomáhá vám, že jste si tu nejvyšší politiku už prožil?
Bezesporu. Politika je řemeslo jako každé jiné. Zkušenost je nesmírně důležitá. Je potřeba mít kontakty, musíte vědět, komu zavolat, co s kým řešit a podobně. Vždy je dobré, když ve vedení města či kraje je někdo takový. V minulosti tady chyběli takoví politici. Když vidíte, co si prolobovali politici na Moravě, tak pak jih Čech vypadá jako taková Popelka.
Když se o tom bavíme, láká vás ještě ta nejvyšší politika?
Když jako hejtman přijedu do Prahy a musím něco řešit, tak se s velkou radostí vracím domů. V jižních Čechách jsem rád, patřím sem. Dnes mám rodinu, malého syna a neumím si představit, že odjedu a zavřu se někam na ministerstvo. Na druhou stranu je mi 50, to v životě politika není dramaticky vysoký věk. Když mi pán Bůh dá a bude držet zdraví, tak tady nebudu říkat, že si to ve velké politice už nikdy neumím představit. V téhle chvíli ale ne. Já jsem Jihočechům slíbil, že se o kraj budu starat a politik má své sliby dodržet. S kolegy chci nyní konzultovat, zda chtějí, abych vedl kandidátku pro příští krajské volby. Pokud důvěru dostanu, tak bude platit, že mou prioritou je Jihočeský kraj. Jestli se za pár let stane něco, co mě zavede jinam, to je možné. Vím, že se toho v politice může stát spousta.
Co byste popřál Jihočechům do nového roku?
Chtěl bych jim popřát, abychom si život v jižních Čechách co nejvíce užívali a byli imunní vůči negativním zprávám. Jsem totiž přesvědčen o tom, že nejdůležitější, co v životě máme, je čas. A záleží jen na každém z nás , do čeho ho investuje. Je na nás, zda čas věnujeme něčemu, co nás naplňuje a dává smysl a trávíme ho s lidmi, které máme rádi. Jak člověk stárne, tohle si uvědomuje čím dál víc. Proto Jihočechům přeji, ať si život užíváme. Vždy budou nějaké komplikace, ale většina se dá řešit. A slibuju, že dokud budu stát v čele Jihočeského kraje, udělám vše pro to, abychom ty běžné starosti zvládali co nejlépe. Co se bohužel někdy řešit nedá, je zdraví, a proto přeji Jihočechům, aby byli hlavně zdraví oni i jejich blízcí. Užívejte si rok 2024 s těmi, které máte rádi.
(Autor: Jakub Bartoš)
Rozhovor vyšel na serveru Budejicka.drbna.cz.
předseda Asociace krajů ČR
hejtman Jihočeského kraje
předseda regionálního sdružení