Zlín potřebuje vizi
(MF DNES) MF DNES přináší předvolební rozhovor s Tomášem Goláněm, lídrem ODS. Vyslyšel nabídku místního sdružení ODS a bude usilovat o zvolení primátorem. A zlínský senátor Tomáš Goláň má velké plány. „Zlín potřebuje vizi. Podle mě je potřeba více spolupracovat s univerzitou, protože dnes jsou tady dvě navzájem oddělené bubliny: UTB a obyvatelé města,“ říká Goláň.
Co se s tím dá dělat?
Chtěl bych je více propojit, vždyť univerzita je tady pro nás všechny a je významným zaměstnavatelem i motorem rozvoje města. Máme 10 tisíc studentů, ale téměř nikdo z nich tady nezůstává. Nemají tady budoucnost a zábavu. Je třeba vytvořit jim příležitosti a propojit místní byznys s vysokou školou, abychom využili potenciál jejích studentů a absolventů.
Pomůže tomu nový univerzitní kampus, který chcete stavět?
Mluvil jsem o tom s panem rektorem Sedlaříkem a je z toho nadšený. Kampus by mohl stát pod sportovní halou, což je místo výborně dopravně dostupné a také má návaznost na univerzitu. Město by poskytlo pozemky, začalo shánět dotace přes evropské a státní fondy a výstavbu kampusu by zajistila univerzita. Může to být klíčová záležitost Zlína. Půjde tam udělat zábavu pro studenty a vytvořit prostor pro technologická a startupová centra, galerie a podobná místa.
Vítězný návrh urbanistické soutěže na zastavění území pod sportovní halou, s nímž pracuje současné vedení radnice, v níž je zastoupená i ODS, ale v této lokalitě chce také bytovou a komerční zástavbu. Jak ostatní politiky přesvědčíte?
Budu na tom pracovat a vysvětlovat jim to, protože podle mě jde o výborný nápad. Pomůžeme tím vyřešit i bytovou krizi ve Zlíně, protože studenti jsou obrovskou skupinou, která shání nájemní bydlení na realitním trhu, protože koleje byly a jsou mnohdy zastaralé a hlavně jejich kapacita je naprosto nedostatečná. Takto by se velká část bytů uvolnila pro potřeby obyvatel.
V programu slibujete, že parkování dostanete pod zem, jak to myslíte?
Tady jde o parkoviště pod náměstím Míru, dovedu si představit i výtahy pro auta, které běžně fungují v Praze a jinde. Auta v centru v podstatě zabírají místo, které lze využít jinak a lépe. S tím souvisí důraz kladený na MHD, jejíž síť je ve Zlíně vynikající, budeme se snažit, aby ji využívalo ještě více lidí. Jsem však nepřítelem toho, aby se parkovací místa rozšiřovala na úkor městské zeleně. Ve Zlíně totiž nejde o to, zeleň pouze zachovat, ale taky ji nadále rozvíjet a posouvat dál.
Další bod: „Zavedeme možnost plateb všech služeb včetně MHD bankovní kartou.“ To už tady mělo dávno být, ne?
Jasně. Náš dlouholetý člen a kandidát Josef Kocháň je ředitelem dopravního podniku, už jsme na něj tlačili, aby se tohle zavedlo. Teď se například chystají bezkontaktní automaty na jízdenky. Tohle jsou drobné věci, které ale jde rychle nachystat a pomáhají lidem žít daleko kvalitněji.
„Zrušíme nesmyslné a omezující vyhlášky.“ Které konkrétně?
Například vyhlášku omezující pohyb se psy v Centrálním parku. Žádné město nemá tak tvrdou vyhlášku jako Zlín. Obrovskou bolestí české politiky, a teď mluvím obecně, je, že na základě promile problematických případů měníme celý systém a přijímáme různé vyhlášky a zákony. Vždy se najde někdo, kdo nebude něco dodržovat, ale od toho máme městskou policii a její kontrolní činnost.
ODS slibuje také podporu Baťově nemocnici, ta však patří pod Zlínský kraj. Jak si to představujete?
Zásadním způsobem jsme bojovali za její záchranu. Aniž bychom to tehdy mohli předpokládat, současná situace na stavebním trhu a v energetice jasně ukazuje, jakou ekonomickou katastrofou pro celý kraj by byl projekt nové nemocnice v Malenovicích. Je dobře, že k tomu nedošlo. A jak může město pomoci? Například tím, že vybuduje veškerou infrastrukturu, která bude potřeba pro obslužnost nemocnice, a bude podporovat všechny chystané rekonstrukce.
Jaké jsou vaše ambice jako lídra? Chcete být přímo primátorem Zlína?
S tím jsem do toho šel, ale kdybych se jím nestal, klidně budu pracovat jako náměstek nebo radní. Mám obrovskou chuť podílet se na zlepšení života ve Zlíně. Naše město má totiž neuvěřitelný potenciál a přijde mi, že ho zatím naplno nevyužívá, ať už turisticky, nebo podnikatelsky. Nechci na městě řešit jen opravy chodníků, rád bych se zaměřil na budoucnost Zlína a projekty, které ho posunou o kus dál.
Dá se ale zvládnout souběžně pozice senátora a primátora?
Tato situace je v Senátu naprosto obvyklá. Máme tam primátora Mladé Boleslavi nebo Teplic a dokonce i hejtmana Královéhradeckého kraje. Konzultoval jsem to s nimi a myslím, že když vytvoříme dobrý tým, tak to můžu zvládnout stejně dobře jako oni. Ostatně jako senátor mám možnost ovlivňovat věci ve vládě, protože s ní komunikujeme často, a tvořím zákony, které mohou být užitečné nejen pro všechny lidi, ale i pro Zlín. A také se účastním rozhodování o tom, co se děje na centrální úrovni. To není zanedbatelné, protože spousta věcí týkajících se Zlína je rozhodována v Praze, ať už jde o finance, projekty, či dotace.
Patříte mezi kritiky Andreje Babiše, uzavřel byste po komunálních volbách koalici s ANO?
Nebráním se žádným koalicím, vyjma extremistických stran. Komunální politika je od celostátní odlišná, což jsme viděli v senátních volbách, kde proti mně ANO ani nepostavilo kandidáta. Ve Zlíně se mají řešit místní témata s místními politiky a vždy budu rád spolupracovat s lidmi, kteří mají rozum a dobré nápady. Se zlínskými lídry hnutí ANO se znám a vzájemně se respektujeme, nijak jim má kritika jejich předsedy nevadí.
Dotazník pro lídra
1. Jak vidíte podporu pro hokejový klub ve Zlíně: měla by se zvýšit, snížit, nebo ponechat ve stávající výši?
Měla by se změnit, město nemůže z veřejných prostředků podporovat profesionální sport. Ideální by bylo, kdyby se podařilo zbavit podílu, který město v hokejovém klubu vlastní. Podporovat by mělo primárně mládež, a to ve všech sportech, ne jen v hokeji.
2. Má se Zlín pustit do projektu tunelu pod centrem města?
Určitě ne, je to příliš drahá investice, která řeší pouze krátký úsek ve středu města od Myslivny k mrakodrapu. Doprava ve Zlíně potřebuje vyřešit zejména obchvat Zálešné, Prštenskou příčku a pokračování dálnice D49 od Fryštáku směrem na Slovensko.
3. Jakou investici upřednostnit i za cenu, kdyby ji město mělo platit jen ze svých peněz: přestavbu náměstí Míru, opravu Velkého kina, či rekonstrukci zimního stadionu?
Velké kino by se mělo vrátit do původní podoby, nepotřebujeme z něj dělat megalomanský projekt. Musí být funkční, je součástí zlínské architektury, historie a baťovského dědictví. Téměř na stejnou úroveň z hlediska priorit řadím opravu zimního stadionu, kde by se mohly konat i velké kulturní akce. Poté může následovat oprava náměstí Míru a jeho okolí.
4. Souhlasíte s městem plánovanou změnou územního plánu v průmyslovém areálu Rybníky, kde má vzniknout území pro bytovou výstavbu, s čímž nesouhlasí tamější podnikatelé a považují to za postupnou likvidaci jejich činnosti?
Zásadně s tím nesouhlasím. Podnikatelů je tady méně a méně, a my jim ještě budeme takto házet klacky pod nohy? Bytová otázka se má řešit jinak, například vznikem studentského kampusu a podporou družstevního bydlení.
(Autor: Petr Skácel)
senátor PČR