Automobily budou tišší, průmysl regulaci přežije
6. února 2013
Štrasburk - Evropský parlament schválil zprávu českého europoslance Miroslava Ouzkého, která by měla pomoci snížit množství emisí hluku z automobilové dopravy. Hluk vydávaný motory nově vyrobených osobních automobilů by tak měl za šest let od vstupu nařízení v platnost dosahovat úrovně maximálně 70 decibelů.
"Zpráva představuje rozumný a dobrý kompromis mezi představami automobilového průmyslu a požadavky nevládních organizací a zelených," řekl po hlasování zpravodaj Miroslav Ouzký. "Provoz nákladních i osobních automobilů tak bude tišší, aniž bychom ovšem poškodili postavení evropských automobilek ve světové konkrenci."
O konkrétní hodnoty zvukových limitů se přitom v Evropském parlamentu vedl až do posledních sekund hlasování ostrý boj mezi pravicí a levicí, která přijala za své požadavky environmentálních lobbyistických skupin na zavedení absurdně přísných limitů. Kompromis předložený zpravodajem Miroslavem Ouzkým, který se v podstatě shodoval s původním návrhem Evropské komise, také bez ohledu na politickou příslušnost podpořila řada poslanců ze zemí se silným zastoupením automobilového průmyslu. Ten podle hrubých odhadů vytváří v celé Evropě zhruba patnáct milionů pracovních míst.
"Ani jako lékař, ani jako politik nemohu ignorovat dopady hluku na lidské zdraví," říká Miroslav Ouzký. "Na druhou stranu si musíme uvědomit, že automobilový průmysl je v posledních letech neustále zatěžován dalšími a dalšími regulacemi. Minulý rok byla přijata norma na snížení emisí CO2, připravuje se další regulace vlastností pneumatik, neustále se zvyšují požadavky na bezpečnost. Podobná omezení se v Jižní Koreji nebo v Číně řeší podstatně méně, což staví evropské výrobce do nevýhodného postavení."
Jak připomíná Miroslav Ouzký, projednávaná legislativa se zabývá pouze hlukem motoru. Podstatný vliv na celkovou hlučnost provozu mají i další faktory, jako například kvalita povrchu komunikací nebo tzv. traffic management. "Pokud projede kamion obcí plynule a bez zastavování, navíc po kvalitním asfaltu, sníží se hluk mnohem více, než úpravami motoru," říká Ouzký.
Nařízení schválené Evropským parlamentem musejí ještě odsouhlasit členské státy. I tak se ale jedná o opatření, které pocítí až příští generace. "Legislativa se týká nových aut. Vývoj motorů trvá kolem sedmi let a cyklus obměny vozového parku se konkrétně v České republice pohybuje okolo dvanácti let. Obrazně řečeno, akutní problém Sokolské ulice v Praze se touto regulací stejně nevyřeší," dodává Miroslav Ouzký.
MUDr. Miroslav Ouzký
poslanec EP
předseda oblastního sdružení
místopředseda regionálního sdružení