Europoslanci ODS: Záchrana automobilek se zatím nekoná, Komise přišla s polovičatým řešením

(www.ods.cz) Evropská komise představila netrpělivě očekávaný Akční plán pro evropský automobilový sektor. Europoslanci ODS Alexandr Vondra a Ondřej Krutílek neskrývají své zklamání, zejména kvůli řešení obrovských pokut, které hrozí našim výrobcům automobilů za překročení limitů CO2 u nově vyrobených modelů.
„Komise se chová jako chytrá horákyně, na pomoc automobilkám nepřispěchala pěšky ani na voze a zůstala stát na půl cesty,“ glosoval návrh Alexandr Vondra a dodal: „Tři roky navržené Komisí jsou málo, pokud se máme bavit o jistotě pro automobilky, že se pokutám vyhnou.“
Europoslanec Ondřej Krutílek upřesnil: „Opakovaně říkáme, že nejférovější by bylo pokuty zrušit úplně, v roce 2019 nemohl nikdo předvídat, že se letos sníží poptávka po elektromobilech. Ale jsme konstruktivní, a držíme se propočtů českých a evropských automobilek, odhadujících budoucí prodeje. Jakmile Komise legislativní návrh předloží, budeme tlačit na zprůměrování emisí za pět let.“
Pětileté období pro kalkulaci emisí CO2 tlačí i česká vláda v čele s premiérem Petrem Fialou a ministrem dopravy Martinem Kupkou.
Europoslanci ODS dále ocenili, že Evropská komise ustoupila i jejich tlaku, a oznámila urychlení revize automobilové legislativy k CO2, chybí jim ale závazek předložit zprávu již tento rok. „Komise se již před tímto vyhodnocením sama pochválila, že cíle stanovené na další roky jsou správné, a to včetně kritického roku 2035 a faktického zákazu nových aut se spalovacími motory. To je pro nás nepřijatelné,“ kritizoval dokument Alexandr Vondra. Dokument Komise se navíc nezmiňuje o potřebě urychlit revizi obdobné legislativy pro nákladní auta, po které volá jak ODS, tak klub Evropských konzervativců a reformistů (ECR).
Ondřej Krutílek zároveň kritizoval další problematický návrh, takzvaný sociální leasing: „Experiment, díky kterému by si elektroauta údajně mohly pořídit i domácnosti s nižším příjmem, považuji za socialistické opatření, kdy se navíc dotacemi bude vytvářet zcela umělý trh.“
Automobilový akční plán obsahuje řadu dalších iniciativ, které by měly podle představ Komise v příštích letech pomoci na cestě ke globální konkurenceschopnosti, například rozvoj autonomního řízení, budování nabíjecí infrastruktury, podporu bezemisních aut v rámci firemních flotil, nebo lepší podmínky pro výrobu baterií v EU.
místopředseda klubu Evropských konzervativců a reformistů (ECR)
poslanec EP
místopředseda strany
poslanec EP