České dráhy rekordně modernizovaly. Nové vlaky vyjedou i v roce 2025
(www.mdcr.cz) Celkem 144 zbrusu nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv za téměř 19 miliard korun uvedly České dráhy na koleje v uplynulém roce. Z hlediska modernizace vozidlového parku se jednalo o rekordní rok. Rychlé tempo obměny vlaků a zlepšování služeb na jejich palubách bude pokračovat i letos.
Na koleje národní dopravce uvede další soupravy pro dálkovou dopravu ComfortJet, již v konečném devítivozovém uspořádání s řídicím a restauračním vozem nové generace. Na konci roku pak dorazí první lokomotivy Vectron zvládající rychlost až 230 km/h. Zlepšení se dočká i internet na vlakových palubách, a to díky instalaci opakovačů mobilního signálu a laserové úpravě oken. Navíc v průběhu jara začnou České dráhy testovat i využití vysokorychlostního internetu Starlink od společnosti Space X.
„České dráhy mají za sebou rekordně úspěšný rok, který se nesl ve znamení významného zvýšení kvality poskytované dopravy, a to jak na dálkových linkách, tak i na těch regionálních, kde se podařilo nasadit desítky nových elektrických vlaků RegioPanter a motorových RegioFoxů. Statisícům lidí se díky tomu zvýšil komfort cestování při jejich cestách do práce, do školy a podobně. Dobrá zpráva navíc je, že i při tomto investičním tempu se managementu ČD daří držet hospodaření dopravce v zisku,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
„V roce 2024 jsme na koleje v barvách ČD uvedli celkem osm dvouvozových elektrických RegioPanterů, 46 třívozových RegioPanterů, 56 motorových jednotek RegioFox a jako první tuzemský železniční dopravce jsme ve zkušebním provozu začali provozovat bateriové vlaky. V dálkové dopravě jsme převzali 8 nejmodernějších souprav pro dálkovou dopravu ComfortJet a také 22 lokomotiv Siemens Vectron. Celkem se jedná o 22 tisíc sedaček v moderních, bezbariérových vlacích s klimatizací, zásuvkami a Wi-Fi a vším standardem, který patří k cestování na železnici v 21. století,“ uvádí předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a pokračuje: „V modernizaci našich vlaků budeme pokračovat i letos. Se začátkem letošního roku klesl průměrný věk hnacích vozidel a jednotek ve flotile Českých drah na 17 let. Navíc vidíme, že tam, kde jsme nasadili nové vlaky, se zvyšuje i počet cestujících. Modernizace je tedy tou správnou cestou ke zvýšení atraktivity železniční dopravy.“
ČD vypraví během roční platnosti jízdního řádu zhruba 2,4 milionů spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. Průměrný denní počet vlaků je 6 605. Díky modernizacím vlaků meziročně přibylo např. 439 bezbariérových spojů, 798 spojů s palubní Wi-Fi sítí nebo 1 430 vlaků, ve kterých jsou elektrické zásuvky.
2025 – rok dálkové dopravy a další investice do servisního zázemí
Rok 2025 se ponese ve znamení dalšího zlepšování komfortu a zvyšování kvality v dálkové dopravě. ČD budou do konce letošního roku provozovat už 14 z celkových 20 objednaných souprav. „Během roku začne rekonfigurace ComfortJetů na devítivozové soupravy a nově je nasadíme na spoje z Prahy do Brna a dál do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Díky tomu přesuneme moderní vozy EC / IC na další vnitrostátní linky. Na konci roku pak zařadíme do provozu první z celkem 50 nových lokomotiv Siemens Vectron speciálně upravených pro rychlost 230 km/h,“ nastiňuje další plány v dálkové dopravě Krapinec. Na regionální tratě se pak vydá další více než dvě desítky motorových jednotek RegioFox.
Pokračovat budou i investice do moderního servisního zázemí dopravce. K loni zahájeným stavbám nových opravárenských hal v Chebu a Havlíčkově Brodě se v průběhu roku přidá výstavba nové servisní haly v depu v Českých Budějovicích a také začne rekonstrukce servisního zázemí v Olomouci.
Testování vysokorychlostního internetu Starlink a další novinky v apce Můj vlak
Na významné zlepšení kvality hlasových a datových služeb se mohou cestující těšit v dálkových vlacích. „Zahájili jsme instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter. Věřím, že v dohledné době se nám také podaří najít zhotovitele laserové úpravy oken pro snazší průchod mobilního signálu do více než 200 drážních vozidel. A tím rozhodně nekončíme,“ zdůrazňuje generální ředitel Michal Krapinec: „Na jaře začneme s testováním satelitního internetu Starlink od společnosti Space X v jedné z našich jednotek InterPanter. Ve druhé polovině ledna by měla do Česka dorazit ze Spojených států prototypová anténa Starlink pro využití ve vlakových soupravách. České dráhy přitom budou jeden z prvních uživatelů na celém světě, který bude tuto technologii testovat. Jde o jasný důkaz, že chceme v našich vlacích poskytovat ty nejlepší služby.“
Další novinky chystá dopravce i v rámci své populární mobilní aplikace Můj vlak. Kromě modernizace grafického rozhraní bude pokračovat i propojování krajských dopravních systémů a MHD do aplikace s možností přímého nákupu jízdenek. Aplikace bude také doplněna o funkci cestovního průvodce, který přehledně zobrazí aktuálně potřebné informace pro cestu.
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu