Písemná interpelace ve věci stanovení rozsahu vyučovací činnosti pedagogických pracovníků mateřských škol
30. října 2015
Písemná interpelace poslankyně Jany Černochové na ministryni školství Kateřinu Valachovou ve věci Stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků.
Vážená paní
Mgr. Kateřina Valachová, Ph.D.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy
prostřednictvím předsedy Poslanecké sněmovny PČR
Vážená paní ministryně,
obracím se na Vás ve věci stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků.
Podle nařízení vlády 239/2015 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění nařízení vlády č. 273/2009 Sb., se stanovuje rozsah přímé pedagogické činnosti pro mateřské školy. Domnívám se, že týdenní rozsah této činnosti neodpovídá potřebám kvalitního řízení mateřských škol, obzvláště v souvislosti s nesmírnou administrativní zátěží, která mateřské školy čeká v souvislosti s povinným předškolním vzděláváním.
Mateřské školy, na rozdíl od jiných typů škol, nemají většinou možnost, primárně z finančních důvodů, zaměstnat odbornou administrativní sílu, která by ředitelům MŠ pomohla s výkonem jejich funkce.
Vedení mateřských škol má přitom stanovenu nejvyšší míru přímé pedagogické činnosti ze všech typů škol a většinu práce spojené s chodem zařízení musejí vykonávat samostatně. Pro ilustraci bych ráda uvedla, že například na některých mateřských školách zřizovaných Prahou 2 mnohé jednoduché, ale potřebné administrativní činnosti vykonávají kuchařky během přestávky. Rozhodně to není proto, že by ředitelé odváděli nekvalitní a nedostatečnou práci. Naopak, mateřské školy na Praze 2 jsou plně vytížené a žádané, a to i ze strany rodičů z ostatních městských částí. Se zvýšenou administrativní zátěží, která je čeká, si ovšem většina ředitelů neumí vůbec představit, jakým způsobem budou svoji práci kvalitně stíhat.
Domnívám se, že s ohledem na výše uvedené by bylo žádoucí, aby počet hodin přímé pedagogické činnosti byl pro ředitele mateřských škol snížen. V této souvislosti bych se Vás proto chtěla zeptat, zda budete tento problém nějakým způsobem řešit? Pokud ano, v jakém časovém horizontu? Myslíte si, že je počet hodin adekvátní s ohledem na administrativní zátěž, kterou ředitelé mateřských škol mají? Neprohloubí se jejich zátěž v souvislosti se zavedením povinného předškolního vzdělávání?
Děkuji za Vaši odpověď ve lhůtě stanovené Jednacím řádem PS PČR.
S pozdravem
Mgr. Jana Černochová
poslankyně
poslankyně