Události regionu
Hostem diskusního pořadu ČRo Vysočina byl ministr dopravy Zbyněk Stanjura.
Milan KOPECKÝ, moderátor:
Havlíčkův Brod chce obchvat. A od dnešního dopoledne přednáší své prosby samotnému ministru dopravy Zbyňku Stanjurovi. Jen připomenu, že pro Havlíčkův Brod je nejdůležitější část obchvatu jihovýchodní, která spojí výpadovky na Jihlavu a Pardubice. Ve spojení jsme se samotným ministrem Zbyňkem Stanjurou. Dobré odpoledne.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Dobrý den.
Milan KOPECKÝ, moderátor:
Havlíčkův Brod se snaží o stavbu obchvatu nejméně 10 let. Stát ale zatím peníze nepřislíbil. Vy dnes ano. Kdy se tedy mohou řidiči těšit?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Já jsem přislíbil, že podpořím investiční záměr, což je nezbytná podmínka k tomu, abychom mohli požádat o stavební povolení a zahájili výkupy pozemků. Takže ta samotná příprava stavby bude ještě trvat řadu měsíců, možná dva, dva a půl roku. Nicméně pokud schválíme investiční záměr a uvolníme peníze na přípravu, tak skutečně můžeme tu stavbu dovést až do stavu, kdy bude mít pravomocné stavební povolení a budeme moci soutěžit firmu, která by ten obchvat postavila.
Milan KOPECKÝ, moderátor:
Každé město se cítí být obtěžováno dopravou. V Havlíčkově Brodě si lidé také hlasitě stěžují. Jak vnímáte dopravu v Havlíčkově Brodě vy?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Důležité jsou statistiky. Protože máte pravdu, že v mnoha městech doprava otravuje lidem život. Ale důležité je, abychom přesně zjistili, jaká je intenzita dopravy. A v Havlíčkově Brodě ta čísla jsou opravdu vysoká. Podle sčítání z roku 2010 tady jezdilo až 20 tisíc vozidel denně. Takže si myslím, že ten požadavek města je oprávněný, protože to číslo je mimořádně vysoké.
Milan KOPECKÝ, moderátor:
Silnice měla původně stát přes 2 miliardy. Jen připomínám, že jí v cestě stojí železniční nádraží a řeka Sázava. Vy teď mluvíte až o poloviční úspoře. Jak je to možné?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Zatím nejsme na poloviční úspoře, jsme na úspoře necelou miliardu. Protože v okamžiku, kdy bylo zjištěno, že ta komunikace bude tak drahá, tak musíme hledat úspornější technické řešení. To znamená, přeprojektovalo se to řešení, je úspornější, než bylo v původní variantě. To je první úspora. Druhá věc je, že v posledních letech došlo k razantnímu snížení ceny stavebních prací a my v těchto měsících ještě přepočteme ty částky projektantem určené či odhadované na tu novou úroveň roku 2012. A tam očekáváme, že dojde opět ke snížení předpokládané ceny za obchvat Havlíčkova Brodu.
Milan KOPECKÝ, moderátor:
Vaším dalším tématem dnešní cesty po Vysočině je rekonstrukce dálnice D1. Dvě firmy se odvolaly proti výsledkům soutěže a začátek práce se tak zřejmě odkládá. Máte v moci udělat něco pro to, aby oprava nejvytíženější silnice v Česku, která také prochází Vysočinou, začala dříve?
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Bohužel ne. Jediné, co můžeme, tak si přát, aby to odvolací řízení skončilo co nejdříve. Bohužel se nám ty firmy odvolaly, na druhé straně využily svého zákonného práva. Já předpokládám, že Ředitelství silnic a dálnic jejich námitkám nevyhoví, protože ta soutěž podle mého názoru proběhla naprosto korektně a v pořádku. Nicméně ty firmy se pak mohou odvolat k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který bohužel nemá žádné lhůty k rozhodnutí. Takže ministerstvo dopravy, ani Ředitelství silnic a dálnic nemá ve svých rukou ukončení toho odvolacího řízení. Tak uvidíme. My si přejeme samozřejmě, aby to bylo co nejdříve, protože nechceme stavět v zimních měsících a potřebujeme ty rekonstruované úseky stavět co nejdříve.
Milan KOPECKÝ, moderátor:
Ministr dopravy občanský demokrat Zbyněk Stanjura. Díky a zdravíme vás.
Zbyněk STANJURA, ministr dopravy /ODS/:
Taky děkuji, na shledanou.
ministr dopravy
předseda místního sdružení
předseda regionálního sdružení
zastupitel statutárního města
poslanec PČR