Důležité dopravní stavby v našem kraji? Rychleji a více!
(Aktuálně.cz) Už léta slýcháme a hlavně vidíme, že modernizace a výstavba důležitých tepen vázne. Železniční koridory se zrychlují, ale jen na několika vybraných místech. Dálnic a obchvatů přibývá sotva po kilometrech. Přitom moc dobře víme, že jestli něco pomáhá rozvoji regionů, tak je to právě dobrá dopravní dostupnost a propojenost silnic, dálnic a kolejí.
V celku po právu by za tento neutěšený stav šlo kritizovat uplynulou vládní garnituru, ale nebylo by to úplně fér. Ten problém je dlouhodobý. A jakožto bývalý sportovec mám rád nejen férovost, ale hlavně cílevědomost a snahu něčeho pozitivního dosáhnout.
Jsem proto rád, že vláda připravila novelu liniového zákona, která by měla výstavbu usnadnit – až už jde o dopravní, ale také vodní a energetickou infrastrukturu. A v neposlední řadě, v 21. století naprosto neopomenutelnou infrastrukturu elektronických komunikací.
Jsem ale přesvědčen, že se dá jít ještě o kousek dál. Společně s dalšími kolegy poslanci - napříč politickým spektrem, jmenovitě Michaelem Ratajem, Jiřím Navrátilem a Jiřím Slavíkem a také poslankyní Zuzanou Ožanovou - jsme proto připravili pozměňovací návrh, který by působnost této novely významně rozšířil na silnice a železnice v Moravskoslezském kraji. Jedná se totiž o stovky kilometrů silnic a železnic, od Bruntálu přes Opavu či Karvinou až po Frenštát pod Radhoštěm. A to už je co říct!
Dopravní experti či jiní nadšenci si kompletní znění pozměňovacího návrhu mohou najít na webu Poslanecké sněmovny, pro ostatní bych uvedl alespoň pár příkladů: v našem výčtu by přibylo hned několik silničních úseků a železničních tratí (např. železnice mezi Frýdkem-Místkem a Valašským Meziříčím či silnice I/58 propojující Ostravu s Rožnovem pod Radhoštěm) a také jeden železniční uzel (Opava-Východ).
Společně s kolegyní a kolegy poslanci si myslím, že to jsou smysluplné dodatky, které významně pomohou Moravskoslezskému kraji v urychlení přípravy výstavby klíčových obchvatů a železnic. Zjednodušeně řečeno, „kdy už, tak už“.
Co se ale nemění a co i tento pozměňovací návrh podtrhuje, je odhodlání urychlit a rozšířit modernizaci zastaralé dopravní infrastruktury u nás. Podstatné je, že novela zákona také počítá s tím, aby vše bylo v souladu s evropskou legislativou – ať se nám to líbí, nebo ne (a přiznám se, že mě často ne), bez toho by to dopravní projekty jinak brzdilo. Návrh také ohledňuje nový stavební zákon.
Sečteno a podtrženo, jde o to, aby se v dopravní oblasti stavělo rychleji a více. Ostatně i samotná novela počítá s tím, že úřady musí vydat stavební povolení nejpozději do čtyř let od chvíle, co investor předloží všechny podklady, včetně mnohdy obávaného posudku EIA, který se týká dopadů na životní prostředí. Bez toho se z místa jinak, než želvím tempem nepohneme.
Právě urychlení stavebních procesů je správným a důležitým krokem pro rozvoj dopravní sítě u nás. Za tohle patří velký dík ministerstvu dopravy v čele s Martinem Kupkou!
poslanec PČR