Registr aut odpojíme, když bude pomalý

17. prosince 2012
Registr aut odpojíme, když bude pomalý

Teoreticky i prakticky vzato je to poslední ministr dopravy v dějinách České republiky. Pokud se totiž naplní plán premiéra Petra Nečase, samostatný resort dopravy za 18 měsíců zanikne a sloučí se s ministerstvem průmyslu a obchodu v nově vzniklé ministerstvo hospodářství. Osmačtyřicetiletý Zbyněk Stanjura, dosavadní šéf poslaneckého klubu ODS, ale na nějaké rozkoukávání nemá čas. Železniční nákladní dopravce ČD Cargo je krok od vyhlášení insolvence, na stavbu silnic je letos rekordně málo peněz a do toho r

Kdy začne registr aut fungovat normálně? 

Prvně musí proběhnout pondělní provoz, protože to bude ten skutečný zátěžový den. Ve čtvrtek a v pátek je otevřeno méně úřadů. Celkově se agenda převodu aut dělá na 1061 přepážkách a mnohé z nich zatím nefungují nebo ještě nejsou do systému napojeny. Uvidíme, jak systém zvládne pondělní nasazení. A na základě toho přijmu nějaká opatření. 

Může být jedním z opatření to, že se od registru aut zase odpojí základní registry, které působily potíže? 

Ano, jedno z těch řešení je, že dočasně pozastavíme propojení centrálního registru vozidel se základními registry. Nechci to ale ještě úplně předjímat, musíme se podívat na všechny možnosti, jak to může dopadnout. Ideální možností by bylo, kdyby v pondělí registr aut začal fungovat, k čemuž ale jsem, musím říci, mírně skeptický. Pak je možnost, že to bude fungovat s obtížemi, které by ale byly přijatelné jak pro klienty, tak pro úředníky. Pokud se ale ukáže, že systém nefunguje, a začal by neuvěřitelně zdržovat občany, tak bychom aspoň dočasně registr aut od základních registrů odpojili. Sice by se do něj musely informace zadávat ručně, ale aspoň nějak by to fungovalo. 

Jak je ale vůbec možné, že to může dojít do takového stavu? Vy jste původním vzděláním informatik, dokážete si představit, že by nějaká, třeba soukromá firma nasadila jiné firmě program, který by způsobil takové škody? V komerčním sektoru by okamžitě konali právníci. Stát je spíše otloukánkem, který půl roku mlčí. 

Pro mě je teď klíčové, aby to fungovalo. Pokud máte problém, musíte ho nejprve vyřešit a potom hledat viníky a připravit sankce. Já sem ještě neměl prostor se podívat do těch uzavřených smluv, jakmile vyřešíme fungování registru, bude čas se podívat do smluv a hledat viníky. Je jasné, že když někdo koupí něco, co nefunguje, musí se to řešit a je jedno, zda je to soukromá, či státní firma. Budeme muset prověřit, zda bylo zvoleno dobré systémové řešení. To ale nemůže prověřit ministr, byť je vzděláním informatik, to musí prověřit špičkoví odborníci. Musí se podívat na to, zda registr byl dobře naplánován, zda byla takříkajíc správná architektura. Budeme to řešit v pondělí po uzavření přepážek. Jakmile dostanu zprávu, jak fungoval registr ve čtvrtek, v pátek a v pondělí, kolik přepážek fungovalo a jaká byla chybovost, tak se rozhodnu. Pondělí to ukáže. 

Je nějaká šance, že by se registr aut vrátil do stavu z jara letošního roku, tedy do starého systému? 

Ne, to už absolutně nejde. Data se šest měsíců zadávají do jiného systému, představa vrácení se do starého systému je absolutně nereálná. 

Přicházíte do úřadu v době, kdy je historicky nejméně peněz na stavbu nových silnic a železnic. Máte vizi, jak pomoci rozpočtu na stavbu a opravu silnic? 

Rozdělil bych to na dvě věci: první věc je údržba a opravy. Měli bychom stanovit minimální částku, která je na opravy potřeba, a mít ji vždy automaticky v rozpočtu. Pak je důležité, abychom tyto peníze využili efektivně a vysoutěžili jsme co nejlepší cenu v co největší kvalitě. U těch nových úseků se ale hlavně musí zásadně zlepšit už příprava staveb. Mnoho problémů, které máme, ať už s čerpáním evropských peněz nebo se samotnou výstavbou, je zapříčiněno tím, že není dobrá příprava – projektová nebo majetkoprávní. Stává se nám, že se ruší stavební rozhodnutí, že se přerušují rozestavěné stavby, a ve výsledku máme prstenec základních silničních a železničních tahů, kde je všude udělán kousek, ale nikde to není doděláno jako celek. Stát musí dát jasné priority, co budeme dělat a kde stavět. Aby to nebylo jen na papíře, musí se hlavně zlepšit příprava. Bez ní se nám stavby protahují, a tím pádem i prodražují. S tím souvisí i pokud možno bezchybný výkon státní správy, aby ti, kdo rozhodují o stavebních povoleních, nedělali formální chyby. Často se stane, že je u soudu napadeno nějaké územní rozhodnutí či stavební povolení. Pak se ukáže, že takový podnět nebyl pravdivý, nicméně soudce zároveň s tím zjistí, že někdo nebyl osloven, že se nařízení třeba dříve sundalo z úřední desky atd. To jsou chyby, které zahájení staveb vracejí ne o měsíce, ale o roky zpět. 

Převodní pákou státu je v tomto případě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Čím je chcete donutit, aby pracovali lépe? 

Teď hlavně potřebujeme získat odborníky na přípravu staveb. Musí se zlepšit a zrychlit výkupy pozemků, musí být dobře připraven projekt a musíme tlačit na ty, kteří to zpracovávají, aby zabránili vznikům víceprací, které stavby zdržují a prodražují. ŘSD tedy musí zkvalitnit tu inženýrskou činnost, a pokud možno vlastními, dobře zaplacenými lidmi. Ne že to budou za draho nakupovat. 

Česko má samozřejmě své klíčové silnice, které se musejí opravovat či dostavět. Dálnice D1 už se měla začít opravovat na podzim, ale zatím se ani nekoplo do země. 

U dálnice D1 už běží výběrová řízení na zhotovitele, která musejí podle zákona doběhnout a na jejich základě se vybere dodavatel. Zákonné lhůty nelze nijak urychlit, ale pevně věřím, že je to dobře připraveno, i proto o tom budu co nejdříve jednat s ředitelem ŘSD. Kdybych měl jmenovat jednu jedinou komunikaci, kterou vidím jako prioritu, bude to silnice R35. 

Čili vybudování paralelního spojení Čech s Moravou. Ovšem to říkali už vaši předchůdci, dokonce byl kvůli tomu vytvořen post zvláštního vládního zmocněnce, který měl stavbu koordinovat. Výsledek je takový, že ta silnice ani není v územních plánech. 

My tu stavbu chceme vytvořit tak, aby se v dalším finančním výhledu EU, tedy v období 2014 až 2020, dala realizovat s pomocí evropských peněz. Určitě už bych nevytvářel funkci nějakého zmocněnce, nechal bych to na odpovědnosti ŘSD. Budu muset přesvědčit kolegy ve vládě a v opozici, že silnice R35 je prioritou, nikoliv jen přáním ministra. Musí na té silnici být shoda napříč politikou. A těch 18 měsíců, které zbývají této vládě, musíme maximálně k přípravě R35 využít. 

Řidiče trápí také jiná věc: dlouho rozkopané silnice. Na západ od nás pracují dělníci na opravách o víkendech i v noci. Tady se silnice uzavře a nic. Kdy se toho dočkáme u nás? 

Myslím, že se to zlepšuje. Ale výtky řidičů jsou i nadále oprávněné. Nevím třeba, jak by nás, kteří jedeme kolem, měla uklidnit tabule s nápisem, že právě probíhá technologická přestávka. To si opravdu myslím, že řidiče neuklidní. Bylo by dobře, a budu o tom mluvit i s ředitelem ŘSD, zveřejňovat plán oprav, třeba na internetu. Různé technologické přestávky být musejí, to samozřejmě ano. Ale už v zadání soutěže na opravu silnice by časový postup oprav měl být předepsán. Každý si pak může zkontrolovat, že první až desátý den se dělají tyto práce, jedenáctý až dvacátý se dělá něco jiného, pak třeba povrch tvrdne a nedá se na silnici nic dělat a tak dále. Přispělo by to k lepší informovanosti řidičů a ke zmírnění nervozity, kterou přinášejí objížďky či tvořící se kolony. 

Kritická situace je nyní také na železnici. Nákladní dopravce ČD Cargo má vážné potíže. Chce propustit až dva tisíce lidí, sešrotovat část vagonů. Objevují se i zvěsti, že by se nákladní doprava opět spojila s osobní. Co si o tom má člověk myslet, když léta sleduje, jak se někdejší dráhy pracně rozdělují, až se ukáže, že to nefunguje, a začneme je zase spojovat? 

Nejsme na cestě k opětovnému sloučení. Myslím, že by to byla chyba. Samozřejmě že je dobře, že máme oddělenou infrastrukturu, tedy koleje, které spravuje Správa železniční dopravní cesty, protože po železnici se nepohybují jenom státní firmy, ale i soukromé jak v osobní, tak v nákladní dopravě. Ale i rozdělení osobní a nákladní dopravy bylo správné, teď budeme hledat řešení, která to fungování vylepší. Samozřejmě tak, aby to nebylo v rozporu s pravidly hospodářské soutěže. Řešením ovšem není to, že se z toho opět vytvoří jeden moloch. 

Jenže ztráta ČD Cargo je téměř dvoumiliardová. To už si zaslouží nějakou hlubší analýzu, kdo za to může, ne? 

Jak říkáte, musíme analyzovat, kde se ta předpokládaná ztráta vzala. Část z ní je ale v zásadě účetní operace, kdy se přeceňoval majetek, a v účetnictví se to takto jednorázově ukáže. Větší problém je ale provozní ztráta. Budu chtít po lidech, kteří to mají na starosti, aby mi ukázali trend, jakým se ta provozní ztráta v poledních letech pohybovala. A budu také chtít vidět jejich byznys plán na příští dva roky. Co s tím chtějí dělat, aby ta firma byla minimálně v provozním zisku. Na základě toho přijmu opatření, některá budou krátkodobá, některá delší. 

Jak osobní, tak nákladní dopravu teď zastřešuje už jen jeden člověk – Petr Žaluda. Má v tuto chvíli vaši důvěru? 

Pan Žaluda je v představenstvu ČD Cargo několik týdnů. Z mého pohledu je nákladní doprava dceřinou firmou osobní dopravy, tudíž vedení Českých drah odpovídá za své firmy. Mám ale s panem Žaludou naplánováno jednání, kde probereme plán restrukturalizace ČD Cargo, pak uvidím. 

(Autor: Jan Klička)

Ing. Zbyněk Stanjura

ministr dopravy
předseda místního sdružení
předseda regionálního sdružení
zastupitel statutárního města
předseda poslaneckého klubu PČR