Evropské peníze na dopravní stavby? Ano, pokud nezaspíme

28. listopadu 2013
Evropské peníze na dopravní stavby? Ano, pokud nezaspíme

Při křtu odborné publikace vyzval místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák vznikající českou vládu, aby neprodleně začala s přípravou dopravních projektů, na které bude možné čerpat evropské finanční prostředky. I dojednaná nabídka Bruselu je totiž časově omezená. Začíná soutěž o peníze a v případě liknavosti českých úřadů o 'naši' část přijdeme.

 
Při dnešním křtu odborné publikace Stavby, technologie, inovace v dopravě shrnul místopředseda Evropského parlamentu Ing. Oldřich Vlasák (ODS) možnosti podpořit evropskými prostředky výstavbu české dopravní infrastruktury. Ve svém úvodním proslovu se vrátil k poslednímu plenárnímu zasedání Evropského parlamentu, během kterého byla schválena dlouho se rodící revidovaná mapa transevropských dopravních sítí a vznik tzv. Nástroje pro propojení Evropy. Oba legislativní akty spolu úzce souvisí, když ten první je možné chápat jako stanovení dlouhodobých a z celoevropského hlediska prioritních dopravních os, druhý pak jako hlavní finanční nástroj pro jejich vybudování.
 
„Z hlediska České republiky je vynikající zprávou, že se nám na základě vyjednávání v Evropském parlamentu a Radě EU v konkurenci se stovkami návrhů všech členských států podařilo do TEN-T mapy prosadit většinu dlouho oddalovaných dopravních tepen. V Bruselu se jinými slovy podařilo akcentovat stále nedobudovanou páteřní síť jako handicap, který si s sebou Česká republika nese z minulosti. Minimálně do roku 2030 či až 2050 tak za evropsky prioritní dopravní spojení bude považováno například napojení dálnice D11 na Polsko, vybudování severního spojení Praha-Ostrava vedoucího po R35/R55 přes Hradec Králové, dálnice D3 z Prahy do Českých Budějovic a dále do Lince či vysokorychlostní železniční spojení na Německo a Polsko‟, shrnul výsledek plenárního zasedání Oldřich Vlasák, který se jako stínový navrhovatel stanoviska v rámci Výboru pro regionální rozvoj jednání i hlasování aktivně účastnil. 
 
Transevropská dopravní síť tedy stanoví dlouhodobé priority, na jaké dopravní projekty bude možné čerpat evropské finanční prostředky. Konkrétní podmínky a výši spolufinancování už stanoví Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Jelikož CEF současně představuje hlavní finanční nástroj pro naplnění priorit TEN-T, je objemem finančních prostředků vázán na aktuální víceletý finanční rámec. Kdy a v jaké podobě budou konkrétní dopravní projekty vystavěny, už je plně v režii národních států.
 
„Pro následujících sedm let (2014-2020) se celkově pro území EU počítá s investicemi do dopravy ve výši více než 26 miliard euro. To však evidentně není dostatečná částka pro uspokojení všech potřeb již v nadcházejícím finančním období. Skutečně připraveny, díky přesunu 10 miliard euro z Kohezního fondu a dočasnému ponechání národních obálek, jsou pro prostředky z CEFu navíc jen do konce roku 2016. Poté budou finance rozděleny mezi projekty z celé EU, a to způsobem 'kdo dřív přijde, ten dřív mele'. Pokud bude Česká republika chtít naplno využít dojednanou příležitost, nesmí s přípravou projektů otálet. Když si vezmu, kolik času zabere výkup pozemků, získání nutných povolení či nalezení kompromisu s občanskými a ekologickými iniciativami, musí naše vláda začít okamžitě‟, zakončil svůj proslov Vlasák. 
 
Ing. Oldřich Vlasák

místopředseda EP
zastupitel statutárního města