Brusel má bič na dopravce. Budou kontroly podle seznamu

2. července 2013
Brusel má bič na dopravce. Budou kontroly podle seznamu

Štrasburk - Vlastníkům automobilů nad 3,5 tun se má za čtyři roky ztížit podnikání. Alespoň podle představ socialistických a komunistických europoslanců. Nově by měli policisté v celé Evropě zastavovat a kontrolovat užitková vozidla nikoliv na základě náhodného výběru a očividného technického stavu, ale podle firmy, která vozidla vlastní a provozuje.

 
"Mají vzniknout jakési černé listiny, na kterých by nebyla uváděna jednotlivá vozidla, ale jejich vlastník podle toho, kolik závad bylo v minulosti u jeho vozového parku odhaleno," říká člen dopravního výboru a místopředseda Evropského parlamentu Oldřich Vlasák (ODS). "Nařízení je údajně motivováno potřebou zvýšení bezpečnosti na silnicích, s čímž lze jen souhlasit. Ani se zaváděním rizikových profilů nemáme v zásadě problém. I v tomto případě ale bohužel platí, že ďábel se skrývá v detailu. I naše konzultace s kolegy z Velké Británie, kde podobné registry existují, bohužel potvrzují, že konkrétně tento návrh nepřinese očekávané výsledky a stane se pouhým byrokratickým strašákem."
 
Diskriminaci spatřuje Oldřich Vlasák právě ve skutečnosti, že na černé listině mají být nikoli vozidla, ale společnosti. Pokud tedy firma zakoupí nový vůz, i ten bude kontrolován častěji, než starší vozidla "méně rizikových" společností. Policisté by přitom měli mít pravomoc poslat vozidlo na podrobnou technickou prohlídku, samozřejmě plně hrazenou provozovatelem. Návrh také vůbec nezohledňuje velikost dopravních firem, což opět znamená diskriminaci větších, úspěšnějších a "slušných".
 
Ing. Oldřich Vlasák

místopředseda EP
zastupitel statutárního města