Za rok bychom daně měli vrátit zpátky
Ani tento týden nepřinesl rozuzlení v souboji premiéra Petra Nečase se šesticí poslanců ODS. Ministr průmyslu Martin Kuba, který se chce na kongresu za týden stát místopředsedou ODS, tvrdí, že "v této chvíli" je Nečas jediná reálná volba.
Může vláda padnout?
Může. Ale já pořád spoléhám na to, že zvítězí racio, a že každý aspoň trochu racionální člen ODS si uvědomí, že ODS potřebuje zbytek mandátu k tomu, aby voličům mohla předvést změnu mandátu své politiky. A pokud se nám podaří projít dobře kongresem, tak čas ve vládě hraje pro nás.
Proč vám klesly preference, proč jste prohráli krajské a senátní volby?
Jeden důvod je přirozený a stává se vládním stranám, když dělají reformy. Apak je tam i pokles zbytečný, který jsme si způsobili sami. My jsme úplně nenaplňovali představy pravicových voličů, taky proto, že to občas vypadalo, jako kdybychom plnili program, který definovali naši koaliční partneři z TOP 09. Pokud například jde o paušály pro podnikatele, našim voličům musíme jasně říkat, že to byl náš, v té chvíli racionální ústupek. Poškodily nás i zpackané reformy kolegů v koalici, ať už registr aut nebo sKarty, které zbytečně zatěžují občany. Pak samozřejmě i nějaké trestní kauzy našich lidí, taky ale ta rétorika o kmotrech, kterou jsme si v ODS zavedli sami a která se s námi od roku 2008 zvláštně táhne.
Nebyly ty kauzy zásadní důvod pro to, že se vaši potenciální voliči k urnám neobtěžovali?
Každá taková kauza nám přirozeně škodí, ale tato vláda paradoxně sklízí ovoce toho, že otevřela prostor k vyšetřování kauz, a nás teď dobíhají kauzy z minulých let.
Z Topolánkovy éry?
Přesně. Mimochodem legendu o kmotrech vymyslel Marek Dalík jako strategii, jak má Mirek Topolánek vyhrát kongres v roce 2008.
To je vaše domněnka, nebo to víte?
Marek Dalík byl vždycky hlavním plánovačem Topolánka, a víme to od lidí, kteří u toho byli a kterým není důvod nevěřit. Takže to je zvláštní paradox.
Má být Petr Nečas i nadále premiérem?
Já si v této chvíli neumím představit, jak by fungovala koalice s jiným personálním obsazením na pozici premiéra. Byť mám řadu výhrad k práci, která je spojená řekněme s postem premiéra, střídání je promě představa nereálná. Petr Nečas je v tuto chvíli nejlepšíma podle mého i jediným člověkem, který je schopen ODS vést, a měl by být potvrzen kongresem a měl by být i premiérem vlády. Důležité je, aby se nám povedlo navolit mu takové grémium ODS, které mu pomůže prosazovat naší politiku ve vládě. Pak věřím, že za rok a půl budeme v úplně jiném politickém světě.
Vy se chcete na kongresu stát prvním místopředsedou. Nabízíte Nečasovi mocenskou dohodu: ty mě podpoříš na prvního místopředsedu, já tebe na předsedu?
Delegáti by měli volit spontánně. On mou podporu má, slyšel to ode mě, já jsem mu říkal, že bych rád hrál roli jisté spojky k členské základně. Ale v žádném případě jsme se nedohadovali na nějakém paktu.
Jaké vidíte u Nečase chyby?
Potřebujeme komunikovat naše cíle na úplně jiné úrovni.
Myslel jsem to tak, jestli udělal konkrétní chyby při vládnutí.
Nemyslímsi, že by tam byly konkrétní chyby. Pohybuje se v hrozně složitém prostředí, koalice je od počátku poznamenána komplikovanými vztahy. Takže vystavovat nějaká jeho rozhodnutí kritice, to bych si asi nedovolil.
Co zvyšování DPH?
To je krok, který nebyl dobře vykomunikován do členské základny i ven. Nikdo neřekl: my jsme pravicová strana, která se v principu brání zvedání daní, kolem nás je ale krize eurozóny, kterou nikdo nepředpokládal, a v téhleté chvíli si my jako pravicová strana můžeme dovolit přijít s návrhem vyšší DPH. Je to nutnost, která nás nijak neuspokojuje, je to jenom přechodné řešení. A pak: ODS přece nemůže jako své jediné téma nést vyrovnaný rozpočet. Já když chodím mezi lidi, tak se mnou řeší, že hodně platí za mobilní telefon, hodně platí za elektriku kvůli těm blbým fotovoltaikám. Vykládat jim o ratingu Triple A a tvářit se, že to je uskutečnění pravicové politiky, to není dobře sdělitelné.
Jste ministr průmyslu. Je pro českou ekonomiku dobré, aby se dál zvyšovala DPH?
Že to má na ekonomiku brzdící účinky, je jasné. Podle mého je velmi špatná rétorika, kterou volil ministr Kalousek. Sdělovat lidem, že dobře už bylo a že se máme připravovat na horší časy a šetřit, vedlo k poklesu domácí spotřeby.
Nečas se v tom asketismu vyžíval úplně stejně jako Kalousek.
To musím říct, že ode mě i premiér tuto výtku slyšel.
Utekl jste z otázky, jestli je teď další zvyšování DPH pro ekonomiku dobré.
Pro rozpočet na rok 2013 je kompromis, s nímž přichází Petr Nečas, racionální. Ale je zásadní, aby v dalším rozpočtu na rok 2014 přišly systémové změny, ne jen škrty omezující provoz ministerstev.
Co tím myslíte?
Na mém ministerstvu spojujeme CzechTrade a CzechInvest, a najednou hle, máme 200 milionů, za které můžeme poslat lidi do zahraničí, aby tam zastupovali zájmy českých firem. Taky musíme zrušit organizaci státních hmotných rezerv, převést její agendu na státní společnosti Čepro a Mero, to státu taky hodně uleví. Tohle je typ změn, který já očekávám, v tomto smyslu rozumím, když se podnikatelé zlobí, že pořád nejsou vidět zásadní úspory.
Jestli vám dobře rozumím, ve státních výdajích jsou možné další výrazné škrty, po nichž se za rok může DPH zase snížit?
O tom jsem skálopevně přesvědčen. Pravicová strana si zvedání daní může dovolit pouze v krizových situacích a na přechodnou dobu. Podívejte, ve středu jsem v novinách četl, jak policie zatkla nějaké lidi, kteří podvodně chtěli nahlásit solární elektrárny, a počítali, že na tom vydělají dvě miliardy. My máme fotovoltaické elektrárny a dotujeme jejich provoz, který stát v podstatě vůbec nepotřebuje. My všichni je dotujeme ze svejch peněz, zvedají se tu daně, a na tomhle systému dotací si zájmové skupiny kradou miliardy?
Ta fotovoltaická havárie už se nedá odestát.
Já vím, ale je to obecně princip dotací. Letos na jaře jsme v Bruselu měli nevyčerpaných 30 miliard v sociálním fondu, tedy v měkkých projektech. Vzpomeňte si, jaké projekty se připravovaly na ministerstvu školství, projekty, jimiž by protékaly stovky milionů korun, ale význam pro ekonomiku by to mělo skoro nulový. No a já jsem navrhoval přealokovat těch 30 miliard do tvrdých projektů, ideálně na stavbu infrastruktury. To nám nedovolili. To vyčítám Bruselu, že tam řady úředníků rozdělují peníze, které nikdo z nich nemusel vydělat, nikdo nemusel zařídit, aby se do rozpočtu vybraly, a jsou to pro ně nuly na papíře. ODS by se měla vážně zamyslet, jestli by se náhodou v České republice bez dotačních evropských titulů nehospodařilo mnohem efektivněji. Když se podíváte, kolik z těch regionálních operačních programů vyrostlo penzionů, naprosto nesmyslnejch.
To už jste si asi mohl uvědomit, když jste byl v Jihočeském kraji radním pro evropské dotace.
To jsem si taky uvědomoval, vždycky jsem byl kritikem měkkých, chlebíčkových projektů, kde se nic zásadního pro ekonomiku nestane a jen se pořádají prezentace.
Mohl jste to nějak brzdit?
Bohužel ne. Ono je to procenticky určováno Bruselem, ten stanoví, kolik republika dostane v sociálním fondu EFS a kolik v ERDF, což je regionální rozvojový fond. A měkké sociální peníze nemůžete použít na výstavbu. Takže když jsem peníze z ministerstva školství navrhoval využít pro firmy, aby si postavily vzdělávací střediska a nakoupily stroje, na nichž by se mohly děti učit, protože dnes se učí v učňácích na zastaralých věcech, tak to nejde.
Vadilo vám jako radnímu, když šly dotace na propagaci golfového střediska v Hluboké nad Vltavou nebo na opravu luxusního hřebčína Vondrov?
Já fanouškem takových věcí nejsem. Ale: peníze určené pro region jsou rozdělené, s tím vy nic nezmůžete. Některé se daly čerpat jen na silnice, některé jen na cestovní ruch, některé jen na školství. Já jsem do Rady regionálního operačního programu přišel až v jeho druhé polovině, a nám vždycky přistálo na stole až bodové vyhodnocení projektů, které jsme měli právo buď celé schválit nebo shodit ze stolu. Pokud například výzva na opravu škol měla k dispozici 500 milionů korun a přišly do ní žádosti za miliardu korun, úředníci podle dané metodiky ohodnotili žádosti, kolik to vytvoří žákovských míst v obci apod., a projekty seřadili podle bodů. Pak nám poslali seznam doporučených žádostí, který jsme mohli buď schválit nebo ne. Jinde politici do hodnocení projektů i vstupovali, u nás na Jihozápadě neměl politik vůbec žádnou možnost.
Je pravda, že šéf dotačního programu mohl body ještě před zápisem výsledků do počítačového systému upravovat?
Jenže ono to tak vůbec není. Ten případ už byl u soudu a soud pana Trnku zprostil obvinění, protože naprosto neprokázal, že by se tam něco stalo. To byla výtka policie, že úředníci hodnocení projektů nezadávali hned do Monitu, ale nejdřív si je vypisovali vedle do excelové tabulky. To je vysoce technicistní otázka, takhle pracuje většina regionálních operačních programů, což u soudu vypověděli jejich ředitelé odjinud. Celá úvaha policie se zakládala na špatné premise.
Jaký vliv má na rozdělování dotací a zakázek na jihu Čech Pavel Dlouhý? Je to kmotr?
Má nejspíš vliv na zadávání veřejných zakázek na Hluboké, kde je místostarosta. Jeho další vliv se enormně démonizuje. On je dlouholetý člen ODS, šestnáct roků dělá místostarostu v Hluboké, je tedy normální, legitimní politik, který asi neměl ambice jít výš a zůstává v lokální politice. Za ty roky si bezesporu vybudoval kontakty, má vliv, ale ten se hrozně přeceňuje.
Jak často za ním jezdíte k jeho stolu v restauraci U Huberta?
Teď, co jsem v Praze, ho vídám jen sporadicky. Znám ho šest let, takže samozřejmě že jsem se tam s ním xkrát potkal. Ale zaráží mě výklady, že Nečas mě vzal do vlády proto, že udělal dohodou s Dlouhým. Já se o tom radil s mnoha lidmi, Pavel Dlouhý byl jeden z nich, a byl jeden z mála, kdo mi radil, abych se ministrem nestával. Já že jsem jeho prodloužená ruka na ministerstvu? Ukažte mi nějaké moje rozhodnutí, kdy jsem podlehl jakékoliv zájmové skupině, nebo kdy rozhodoval někdo za mě. Já jsem první ministr, kdo do Českého telekomunikačního úřadu obsazuje nestraníky, za což dostává vynadáno u sebe ve straně, obsazuje novináře, který o ČTÚ kriticky psal. Jakýkoliv problém řeším okamžitě, ředitele CzechInvestu, člena ODS, odvolám hodinu poté, co zjistím, že je tam problém. Jsem asi první ministr, od kterého těžaři slyšeli, že končí, aby strategické suroviny těžili jenom oni, a že stát na to chce mít větší vliv. Já nevím, co mám dělat víc.
Proč by ty zkazky o kmotrech měly takovou sílu, kdyby byly bez reálného základu?
Vracím se k Mirku Topolánkovi. To jsme si způsobili sami řečmi o kmotrech. Jaké kauzy má ČSSD, jaké má TOP 09, a nikdy o kmotrech nečtete. Neříkám, že ODS je strana andělů, lidé jako Janoušek a Dalík, kteří nenesou zodpovědnost, to je prostě tragédie. Ale takoví lidé už v ODS vliv nemají. Hlavně musíme omezovat místa, kde se prostředníci můžou napakovat.
Už se vám to někde podařilo?
Šest roků poslouchám, jak nám ubývá studentů v technických oborech a firmy na to nemají peníze. Tak jsme na ministerstvu připravili daňové odpočty pro firmy, aby si mohly nakupovat stroje, na kterých ty studenty budou vzdělávat přímo ve firmách. Tak se napřímí tok peněz. Aby peníze netekly v pořadí firma-daně-ministerstvo financí ministerstvo školství-školy, ale rovnou firma-škola.
Líbí se vám, jak se vůči vládě a Nečasovi zvlášť v poslední době chová prezident Klaus?
Složitá otázka. Pan prezident dává najevo svůj názor politika i ekonoma. V jeho pozici je to legitimní. Někdo si myslí, že to vládě komplikuje život, ale nemyslím, že to je prezidentova motivace. On má prostě jiný věcný názor.
Vy jste si k němu našel cestu?
Mám pocit, že spolu komunikujeme dobře. Byli jsme spolu na několika podnikatelských misích a mohli jsme naše názory probrat, často se kryly. Například na EU.
Uvítal byste, kdyby po odchodu z Hradu hrál větší roli v ODS?
Teď není čas na hypotézy. O jeho větším vlivu na ODS asi nemá cenu spekulovat, pokud on o to neprojeví zájem. Já osobně jsem si toho u něj absolutně nevšiml.
Kdyby ho na jaře projevil, vy ten zájem přivítáte?
Zase: spekulace. Až ten zájem projeví, budu schopen se o tom bavit. Ale já si nemyslím, že něco takového nastane.
Je vám 39. Cítíte se už zralý na opravdu vysokou politiku?
Nevím. Já jsem dřív dělal na záchrance. Jestli si pamatujete na hromadnou havárii v Nažidlech v roce 2003, tam jsem byl jako první doktor a musel na místě rozhodovat, koho nejdřív ošetřit a kdo má jakou šanci na přežití. Tahle práce mě učila se v kritických situacích rozhodovat, v tom je podobná politice.
ministr průmyslu a obchodu
předseda místního sdružení
předseda regionálního sdružení
člen výkonné rady
zastupitel statutárního města