Události, komentáře

12. dubna 2012
Události, komentáře

Hostem komentovaných událostí ČT byl místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví Marek Šnajdr.


Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Dobrý večer. Ministerstvo zdravotnictví představilo další změny, které českým pacientům přinese reforma zdravotnictví už v roce 2014. Vyšší poplatky, větší odpovědnost pacientů za své zdraví, méně návštěv u lékaře, víc léčení doma. A jakou vyšší kvalitu tedy přinese do systému sám stát výměnou za vyšší spoluúčast pacientů? Jsou tu komentované události. Startujeme. Zdravotnické poplatky by měly od roku 2014 stoupnout z dnešních 30 na 50 korun. Ministr Leoš Heger by navíc rád zpoplatnil i některé zákroky, které dnes pacientům hradí pojišťovny, třeba část rehabilitační péče nebo léčbu úrazů, které si lidé způsobí sami při rizikových sportech.

Petr VAŠEK, redaktor:
 
30 korun za návštěvu lékaře. Symbol reformy zdravotnictví exministra Tomáše Julínka možná brzy zmizí ze světa. Ministr Heger chce zvýšit poplatek u lékaře na 50 korun a ten za návštěvu specialisty bez předchozího doporučení má vyjít dokonce na 200. Současný třicetikorunový poplatek už totiž podle ministerstva nic nereguluje.

Petr NOSEK, náměstek ministra zdravotnictví (záznam):

Měl vést k tomu, že bude, bych to řekl, limitovat toho pacienta v tom rozhodování, kdy k lékaři půjde, tak si myslím, že se skutečně vyčerpal.

Petr VAŠEK, redaktor:

Zvyšování poplatků ale bude jen začátek. Ministr zdravotnictví hodlá vyřadit ze zdravotního pojištění i obyčejné amalgamové plomby a nejen je.

Leoš HEGER, ministr zdravotnictví /TOP 09/ (záznam):

Je možno uvažovat o spoluúčastech v oblasti dlouhodobé rehabilitace, o spoluúčasti v oblasti dlouhodobé péče.

Petr VAŠEK, redaktor:

Zatímco poplatky za návštěvu ordinací by zvýšily spoluúčast pacientů o desetikoruny, platby za lékařské zákroky by šly do stokorun. Třeba za amalgamovou plombu by nově lidé dali 450 až 500 korun.

Ivan NOVICKÝ, zubař z Prahy /14. 11. 2011/:

Ta cena se odvíjí od nákladů té dané ordinace. U mě by se to pohybovalo kolem 500 korun.

Petr VAŠEK, redaktor:

Ministerstvo zdravotnictví chce zpoplatnit i převoz pacientů běžnou sanitkou. Lidé by nově měli platit 5 korun za každý ujetý kilometr. Vyššími platbami hodlá ministr ušetřit hlavně na to, aby bylo dost peněz na péči o ty nejvíce nemocné.

Leoš HEGER, ministr zdravotnictví /TOP 09/ (záznam):

Cílem je mít v tom systému dostatečné peníze na závažné výkony typu onkologické péče.

Petr VAŠEK, redaktor:

Pro svůj plán zvýšit pacientskou spoluúčast má Heger podporu koalice i zdravotních pojišťoven.

Jiří ŠTĚTINA, místopředseda zdravotního výboru sněmovny /VV/ (záznam):

V tom je i zdravý rozum, protože to zdravotnictví skutečně peníze nemá.

Jaromír GAJDÁČEK, šéf Svazu zdravotních pojišťoven (záznam):

Podle mého názoru ta solidarita mezi zdravými a nemocnými v České republice je příliš veliká.

Petr VAŠEK, redaktor:

Ke zvýšení plateb pacientů je ale nutná jedna podmínka, potvrzení Ústavního soudu o tom, že loňské zvýšení poplatku v nemocnicích není v rozporu s ústavou. Štěpánka Martanová a Petr Vašek, Česká televize.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Poslankyně a stínová ministryně pro rezort zdravotnictví KSČM Soňa Marková. Dobrý večer.

Soňa MARKOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/:

Dobrý večer.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Poslanec ODS a specialista na zdravotnictví Marek Šnajdr. Dobrý večer.

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Hezký večer přeji.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Pane poslanče, je hlavním cílem vládních změn ve zdravotnictví vytáhnout z peněženek pacientů víc peněz?

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Tak bych to určitě nedefinoval. Já myslím, že všichni chápeme, že české zdravotnictví stejně jako ostatní pilíře veřejné ekonomiky se potýkají s finančními prostředky a to samozřejmě znamená, ta limitace finančních prostředků nebo jejich nedostatek ohrožuje pacienty, ohrožuje schopnost systému kvalitně, adekvátně a včas léčit, a proto snaha o to stabilizovat financování českého zdravotnictví je samozřejmě logicky snahou o to zajistit jistotu českým pacientům, že budou moderně, včas a adekvátně léčeni.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

KSČM to asi stejně nevidí.

Soňa MARKOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/:

Já vidím tu situaci trošičku jinak právě v tom, že stabilizace českého zdravotnictví by neměla jít na úkor pacientů. To znamená, že peníze možná někde chybí, ale neměly by být právě vytahovány z kapes těch, kteří tu zdravotní péči nejvíce potřebují.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Podle vás nemají poplatky regulační funkci? Donedávna se v Česku chodilo k lékaři dvakrát víc než třeba v Německu.

Soňa MARKOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/:

Já se domnívám, že seriózní analýza regulační funkce poplatků neexistuje, aspoň ministerstvo zdravotnictví nám žádnou takovou analýzu nepředložilo. A v tuto chvíli je zcela jasně deklarováno, a bylo to deklarováno i panem ministrem, že ty poplatky nejsou regulační, ale že jsou v podstatě příjmem těch, kteří ty poplatky vybírají. To znamená, nejdou ani do systému, celého toho systému zdravotnictví.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Padla otázka, jestli vůbec poplatky regulují počty návštěv. Podle vás poplatky regulují počty návštěv, teď už dokonce i málo, proto je třeba je zvednout?

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Pokud se bavíme ryze o těch poplatcích, tak musím korektně říct, že nepovažuju tu prezentaci druhé fáze reformy, pokud použiju terminologii ministerstva zdravotnictví, za nejšťastnější.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Proč ne?

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Je nepochybné, že regulační poplatky splnily v českém zdravotnictví svůj účel. Sama jste řekla, jak vypadala statistika České republiky oproti vyspělým zemím. Po zavedení regulačních poplatků došlo ke dvěma jevům. Jednoznačně došlo ke zneužívání péče, to znamená, snížil se počet návštěv v průměru jednoho obyvatele nebo na jednoho lékaře. A současně, a na to se někdy zapomíná, došlo k dramatickému nárůstu počtu léčených pacientů v těch centrech, to znamená počtu vážně nemocných lidí, kteří se dostali k moderní léčbě. To skutečně se stalo. Na druhou stranu i regulační poplatky vždycky, když byly zaváděny, byly pouze dočasné opatření do doby, dokud se v našem zdravotnictví neprovedou další systémové změny, například větší motivace i zodpovědnost pacienta prostřednictvím systému veřejného zdravotního pojištění, větší kompetence i odpovědnost zdravotních pojišťoven vůči vynakládání prostředků veřejného zdravotního pojištění.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Jste vládní poslanec. Rozumím tomu dobře, pane poslanče, že nesouhlasíte se zvedáním poplatků koaličního ministra?

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Já musím říct, že úvaha o revizi regulačních poplatků je pro mě překvapením a dozvěděl jsem se ji dnes z médií, stejně jako asi naše veřejnost. Já považuju za mnohem důležitější v tom relativně krátkém období, které máme, se soustředit na změnu systému veřejného zdravotního pojištění, soustředit se na změnu funkce a odpovědnosti zdravotních pojišťoven...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Takže se zvyšováním poplatků jako vládní poslanec nesouhlasíte?

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Jestli mohu ještě jednu větu. A soustředit se na revizi toho, jak máme nastavenu síť poskytovatelů zdravotní péče, protože tam skutečně jsou neefektivně utápěny miliardy a řekl bych, že revizi regulačních poplatků bych považoval za třešničku na dortu a doprovodné opatření, které by mělo...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Takže jako vládní poslanec se zvyšováním těch poplatků z 30 na 50 a u specialisty bez praktického lékaře na 200 nesouhlasíte. Bych chtěla jasnou odpověď.

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

To jsem neřekl. Já jsem řekl, že toto opatření, pokud bude samoúčelné, pokud bude vytrženo z kontextu těch ostatních zásadních změn, na kterých...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

No, ale to už znáte, ty koncepční změny dnes padly, takže jste se s nimi mohl seznámit. Proto se vás ptám na to, jestli vám to tedy zapadá do toho kontextu, jestli to je nebo není vytržená třešnička na dortu z těch připravovaných změn.

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Budou-li ty teze nebo ty zásadní změny v oblasti zdravotního pojištění, odpovědnosti a motivace pacientů a kompetence zdravotních pojišťoven...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Pane poslanče, vy se mi z toho kroutíte.

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Nekroutím.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Je nebo není dobře, že se ty poplatky zvedají?

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Nekroutím. Budou-li v souvislosti s těmito zásadními změnami...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Vy víte přece, v souvislosti s jakými změnami jsou, proto se vás ptám. Je nebo není to dobře?

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Paní redaktorko, v tom se možná mýlíte. Ty prezentované nebo avizované změny jsou věcné záměry. Tam jsou napsány teze.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Ano, ale už dnes víme, jaké změny nás budou čekat v těch věcných záměrech v roce 2014. To už se příliš v tom paragrafovaném znění samozřejmě nezmění.

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Já myslím, že se v tom trochu mýlíte. Například otázka nominálního pojištění. Obecně odpovídám, že nominální pojištění může být krok správným směrem, který pomůže českému zdravotnictví, ale bude...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Pane poslanče, vy vždycky můžete použít odbornou terminologii, abyste zmátl případně moderátora nebo diváka. Ptám se vás znovu na to, z 30 na 50, úplně jednoduchá otázka, je dobře, že to ministerstvo udělalo? Prospěje to?

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Paní Drtinová, chraň pánbůh, že bych si dovolil vás mást. Ale zcela nepochybně platí, že pokud bude správně nastaven systém dvousložkového pojištění, a pokud bude správně nastavena motivace pacientů a pojištěnců, pak je to krok správným směrem. A já dnes znám pouze teze. Já neznám ty částky. Já neznám ty principy, já neznám toto konkrétní provedení.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Sám jste řekl, že regulační poplatky mají být nějakým dočasným opatřením. Tak je dobré zvedat poplatky v roce 2014? To je vlastně za 2 roky.

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Bude-li paragrafové znění správně kompetentně nastaveno v oblasti nominálního pojištění, bude-li správně nastavena kompetence pojišťoven, například na principu veřejné obchodní soutěže...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Dobře, pane poslanče.

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

... a bude toto pouze třešnička na dortu, pak jsem s tím ztotožněn a souhlasím s tím. Pokud by tyto změny v oblasti regulačních poplatků měly být jediným nástrojem, který přinese prostředky do českého zdravotnictví, tak se obávám, že to nenaplňuje duch programového prohlášení a nenaplňuje to duch toho, co jsme od změn v oblasti českého zdravotnictví očekávali.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Tak nestane se už brzy možnost navštívit lékaře luxusem pro bohaté?

Soňa MARKOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/:

My se domníváme, že by to tak mohlo být, protože tady nejde přeci jenom o poplatky, které tedy se mylně nazývají regulační. Jde o to, že ty nové tzv. reformy vládní koalice přinesly i další věci, jako je placení za ty tzv. levné léky, nicméně to je právě třeba pro důchodce, a proto velice zásadní věc a ubírá to z jejich kapes. Jsou to další výdaje, které přicházejí, a to znamená, že... A nesmíme zapomenout také na začátek tedy toho, čemu se říká tzv. nadstandard. To znamená i tady vlastně by si měli lidé platit za něco, co doposud bylo hrazeno z veřejného zdravotního pojištění, není to jasně stanoveno zákonem, nejsou jasná pravidla daná a v tom případě to může vést k tomu, že ti, kteří zdravotní péči budou potřebovat, a ti, kteří budou ekonomicky na tom hůře, nebudou mít žádnou pojistku, nebudou mít žádnou možnost, jak se vyrovnat s tím navýšením těch nákladů. Už teď je...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Paní poslankyně ...

Soňa MARKOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/:

... ta spoluúčast pacientů velmi vysoká, zvlášť pro některé.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Spoluúčast roste, to je pravda, nicméně balík peněz na zdravotní péči je omezen. To ani poslanci KSČM nemohou popírat. Není to lhaní do vlastní kapsy, tvrdit lidem, že mají všichni právo na stejnou, i nadstandardní péči a zadarmo? Proč by si pacient nemohl zkrátka připlatit za lepší péči?

Soňa MARKOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/:

Především zdravotní péče není zadarmo, především zdravotní péče je ze solidárního veřejného zdravotního pojištění, které se platí povinně. To znamená, že už tady se platí určitá zdravotní daň.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Samozřejmě mluvíme o rovině nadstandardu a připlácení.

Soňa MARKOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/:

A zatím nevím, jestli lhaní do kapsy znamená, že bychom měli porušovat Ústavu České republiky, protože článek 31 Listiny základních práv a svobod jasně říká, že pacient nebo občan má právo na tu péči, kterou potřebuje, byť je to tedy regulováno nějakým zákonem, ale přesto Ústava České republiky stále platí. A co se týká finančních prostředků, že ten balík peněz je omezen, ano, ale už tady bylo řečeno, máme tady někde přebujelou síť poskytovatelů zdravotní péče, máme tady předražené zakázky, stavební, přístrojové a tak dále, máme tady vysokou, velmi vysoký korupční prostor. Máme tedy, zastropovali jsme si veřejné zdravotní pojištění, takže jsme ubrali solidarity a přitom ten princip solidarity je velmi důležitý právě pro zdravotnictví. Takže neříkejme, že těch peněz je málo. Ono jich je v podstatě dostatek, jenom nejsou dostatečně kontrolovány toky, kudy z toho více než 200miliardového zdravotnického rozpočtu utíkají.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Pane poslanče, ví dnes pacient naprosto přesně, na co má z veřejného zdravotního pojištění nárok, jestli sám stát odvedl natolik kvalitní práci, aby mohl zatěžovat pacienta vyšší spoluúčastí?

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Ano, ta otázka je naprosto na místě. Je pravda, že první fáze změny zákona o veřejném zdravotním pojištění zmocnila ministerstvo zdravotnictví k tomu, aby definovalo dostupnost zdravotní péče věcně, to znamená, aby řeklo na co má pacient právo, kdy má na to právo a kde má na to právo. To jsou důležité prováděcí předpisy obecného zákona, na které v této chvíli čekáme. To jsou věci, které musí být nastaveny a teprve až budou napsány, tak umíme odpovědět na to, že pacient je skutečně chráněn. Já jsem přesvědčen o tom, že doposud v České republice žádný pojištěnec, žádný pacient neuměl na to odpovědět, protože žádné takové jeho právo nebylo zákonem definováno. To je změna, kterou jsme prosadili, a je správná. Musíme počkat na to, až ministerstvo zdravotnictví, a já doufám, že to bude ve dnech, tyto prováděcí předpisy vydá. A když se bavíme o dnes avizovaných změnách, tak mně v tom možná chybí jedna věc, a to sice posílení kontrolní role státu, že skutečně stát na základě těchto předpisů vyvine infrastrukturu a iniciativu a bude garantovat...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

A v té kontrole zatím stát selhává? V tom byste se shodli s paní poslankyní.

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Já bych řekl, že neselhává, protože je to nová věc, která byla v této chvíli přijata. Ale myslím si, že by stálo za to jasně popsat, jakým způsobem nebo co ministerstvo zdravotnictví udělá pro to, aby garantovalo pojištěncům, že bude hlídat, že vy například, já, paní poslankyně, ve chvíli, kdy budeme pacienti, takže bude někdo, kdo bude hlídat, že ta dostupnost, jak jsem ji popsal, je zajišťována, je hlídána. A když nebude naplněna, takže zde bude někdo, kdo zasáhne a toho pojištěnce se zastane. To je samozřejmě nedílnou součástí programového prohlášení vlády, to je nedílnou součástí těch reformních změn, které jsme připravili. A myslím si, že to je stejně významné jako například diskuse o dvojsložkovém pojištění.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Nesouhlasně kroutíte hlavou.

Soňa MARKOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/:

Já nesouhlasím, protože vlastně v těch návrzích, které zatím prošly Poslaneckou sněmovnou, a které jsou připravovány nadále, se objevuje spíše prvek toho, že stát se zbavuje zodpovědnosti za kontrolu a za vůbec, jak by ta zdravotní péče měla vypadat, protože se stále větší role dává zdravotním pojišťovnám a stát se své kontrolní funkce naprosto zbavuje. Takže já si nemyslím, že to, že je něco napsáno v zákoně v tuto chvíli, že by ..., a ještě k tomu vágně, nekonkrétně a musíme si říct, že zdravotnické zákony, ty tři, které opustily a i ty před tím, ty dva, které se nazývají tou první částí zdravotnické reformy, jsou v podstatě právní, ale i věcné paskvily, které v podstatě neměly vůbec spatřit světlo světa.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Ale na druhou stranu i pacient se bude muset změnit, s čím reforma počítá, víc se léčit doma, míň chodit k doktorovi, nemocnice bude třeba dál než dosud, bude muset dbát na prevenci pacient, nemařit léčbu pod hrozbou pokut. Co je na tom špatného, když si pacient více vezme odpovědnost za své vlastní zdraví? Přece to není jen o odpovědnosti toho systému, ale také o pacienta, který je součástí toho systému.

Soňa MARKOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/:

Samozřejmě. Já neříkám, že by pacient neměl být více odpovědný za své zdraví. Ale musíme si uvědomit, že některé věci nejsou jenom na pacientovi. Jestliže je někdo chronicky nemocný, jestliže je někdo zdravotně postižený, že spoustu věcí nemůže ovlivnit, nemůže ovlivnit svůj genetický vývoj, svůj zdravotní stav někdy nemůže ovlivnit a tito lidé by měli být tím systémem a tím státem chráněni a, bohužel, nám se dostává do poslaneckých kanceláří spoustu nešťastných lidí, kterým je v tuto chvíli zdravotní péče vzdálena. Skutečně ty babičky, které si nemohou svůj lék vyzvednout v lékárně, protože na něj v tuto chvíli nemají, těch skutečně přibývá a musíme si uvědomit ..., a přibývá i těch maminek těch dětí zdravotně postižených, které nemohou vlastně se o své děti dobře starat. Takže ten systém selhává, ať už ten zdravotní, nebo sociální.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Pane poslanče, nevylučuje reforma, ten systém vlastně některé lidi ze svého středu, ze svého soukolí? Co získá pacient, který bude muset změnit v systému poskytování zdravotní péče své chování? Co nabídne systém, kromě zdražování, v té kvalitě, pro všechny, kterých se změna dotkne?

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Já si myslím, že tohle strašení zde slyšíme zhruba 4 až 5 let a nikdo nikdy nepřinesl konkrétní data o tom, že by se tak skutečně dělo. Fakta jsou neúprosná. České zdravotnictví ...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Za vámi nechodí pacienti, kteří jsou vyloučeni ze soukolí toho systému, jako za poslanci KSČM?

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Nechodí. Možná ...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Za vámi nikdo nechodí? Možná se vás bojí vám to říct.

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Já doufám, že se mě nebojí. Na druhou stranu prostě statistika, já mám rád fakta, čísla, a fakta například Českého statistického úřadu hovoří jasnou řečí. Česká republika má nejnižší spoluúčast v zemích Evropské unie.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Ale ta roste, ze 17 na 22 procent v roce 2014. To už se blíží k tomu, co je obvyklé.

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Prosím vás, to je odhad. V této chvíli jsme...

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Je to cíl podle programového vládního prohlášení. To je rozdíl mezi odhadem a cílem.

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Otázka je, jestli ten cíl bude naplněn. Na druhou stranu, do té spoluúčasti se dnes počítají věci, které v žádném systému nejsou hrazeny z veřejného zdravotního pojištění, například kosmetické výkony, viagry a podobné věci. To znamená, buďme opatrní s tou statistikou. Fakt je neúprosný. Česká republika má nejnižší spoluúčast zemí Evropské unie, má poměrně dobře propracovaný systém ochrany v podobě těch limitů spoluúčasti. Takže, prosím, nestrašme se. Na druhou stranu odpověď na otázku, co z toho získá pacient. Tak já jsem jasně doložil již v minulosti několikrát, že po zavedení těch tzv. nepopulárních změn se počet léčených pacientů, těch, kteří by si tu svou péči nikdy nezaplatili, pacientů s roztroušenou sklerózou, pacientů s onkologickým onemocněním, hematologickým, jejich péče stojí stovky tisíc měsíčně, tak dostupnost této moderní kvalitní péče se v České republice významně zvýšila. A chceme-li hovořit o solidaritě, chceme-li hovořit o zodpovědnosti, tak hovoříme za tyto pacienty. Nehovoříme za acylpyriny, nehovoříme za banální onemocnění. A jestli mohu říct jednu věc, tak já nechci zpochybňovat to, že v českém zdravotnictví neexistují rezervy, že je nemáme, že v tom stávající balíku peněz, který vynakládáme, nemáme prostor ještě šetřit. Na druhou stranu, bez spoluúčasti v těch banálních výkonech se prostě neobejdeme.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Paní poslankyně, když tedy dochází k vyřazování těch třeba levnějších přípravků z proplácení z veřejného zdravotního pojištění, 1 300 levných přípravků bylo takto vyřazeno. Podle KSČM stát šetří hlavně na úkor důchodců. Nicméně nedochází díky tomu právě k léčbě těch náročnějších onemocnění, není pak moderní léčba dostupná těm, kteří ji potřebují, když opravdu ten balík peněz na zdravotní péči je omezen? Nezaplatí se všechno, všechny acylpyriny, jak říkal pan poslanec.

Soňa MARKOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/:

Za prvé je potřeba říci jednu důležitou věc. Tady pan poslanec hovořil o tom, že pacienti jsou chráněni limitem. Ale oni nejsou chráněni limitem, protože tyto limity nezahrnují ty dosud 60korunové a do budoucna 100korunové poplatky v nemocnici a právě ani ten pobyt v nemocnici není nijak limitován, na rozdíl od vyspělých zemí, jako je třeba Německo nebo Rakousko, kde v obou těch zemích je limitována i délka pobytu, za kterou se platí. Tyto poplatky nebo tyto limity nezahrnují ani ty 90korunové dosud poplatky a nezahrnují ani všechny doplatky na léky. To znamená, že tento limit úplně ty pacienty nechrání. To je velice důležité. Samozřejmě lze určitě přivítat, když bude více pacientů s těmi náročnými, finančně náročnými chorobami léčeno v centrech a podobně. Ale opravdu by to nemělo jít na úkor těch, kteří tu péči potřebují každodenně, a lidí, kteří třeba celý život si platili do veřejného zdravotního pojištění, a nyní, v době, kdy potřebují tu péči čerpat, tak se jim říká, a jsou to lidé, kteří čerpají 80 procent té veškeré péče, tak se jim říká, teď si připlaťte. Ale to je přeci věc, s kterou nemůžeme nikdy souhlasit, a musí být tedy tito lidé, kteří mají menší ekonomické příjmy, kteří jsou více nemocní a tak dále, musí být opravdu chráněni, třeba osvobozením od těch poplatků.

Daniela DRTINOVÁ, moderátorka:

Děkuji vám za účast v diskusi komentovaných událostí. Na shledanou.

Marek ŠNAJDR, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:

Na shledanou. Hezký večer.

Soňa MARKOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/:

Na shledanou. 

Bc. Marek Šnajdr

poslanec PČR
člen místní rady
předseda oblastního sdružení
člen regionální rady
člen výkonné rady