Klausovo odcházení opravdu není povedené
Místopředseda sněmovny a ODS Jiří Pospíšil pro Deník.
Podle průzkumů veřejného mínění vládě důvěřuje osm procent lidí, ODS třináct a Petru Nečasovi dvanáct. Co těm číslům říkáte?
Jsem z nich smutný a přemýšlím, co udělat, aby se zlepšila.
Přemýšlíte o tom, proč ODS tyto vzkazy od voličů dostává?
O důvodech klesající důvěry ODS u veřejnosti jsme se bavili na kongresu v Brně. Od podzimu se nezměnily.
Řekla bych, že se ještě prohloubily. Mluvili jste například o klientelismu, a výsledkem bylo, že vláda odměnila rebely Šnajdra a Fuksu, ale i exministra obrany Vondru posty ve státních podnicích. To má být nová ODS? Mimochodem, místopředsedkyně vaší strany Miroslava Němcová se za ty přidělené trafiky veřejnosti omluvila.
S pohledem paní Němcové souhlasím. Bohužel od kongresu nastalo několik skutečností, které nás v očích občanů dále poškodily. Proto nakonec ODS dopadla v prezidentské volbě, jak dopadla. Nejvíc nám asi ublížila amnestie a svou roli sehrály i věci, které jste zmínila.
Jak se vám jako bývalému ministrovi spravedlnosti denně čtou zprávy o důsledcích amnestie, osvobození soudce Berky, Chvalovského, ukončení kauzy HSystem, KTP Quantum, Union banka atd.? Proč se do amnestie dostal článek 2, který osvobození těchto lidí umožnil?
Dodnes jsem nepochopil, proč byl tento bod do amnestie začleněn. Od počátku jsem ho kritizoval. Mrzí mě to, protože si dovedu představit tisíce poškozených lidí, kteří dnes mají velmi malou šanci, že se dočkají jak morálního zadostiučinění v podobě odsouzení pachatelů, tak finančního, tedy náhrady škody. Je mi to líto o to víc, že celý svůj druhý mandát na ministerstvu spravedlnosti jsem se snažil, aby se tyto velké kauzy dořešily, aby na státním zastupitelství lidé, jako je Pavel Zeman nebo Lenka Bradáčová, udělali vítr a tyto věci přivedli k soudu. Kvůli amnestii už se ale nikdy nedozvíme, zda obžalovaní byli skutečně vinní.
O amnestii nepochybně věděli tři lidé – prezident Klaus, premiér Nečas a ministr spravedlnosti Blažek. Kdybyste zůstal v ministerském křesle, snažil byste se prezidentovi aspoň ten článek 2 vymluvit?
Nehodlám být hrdinou po bitvě, ale v žádném případě bych nechtěl být ministrem spojovaným s takovou amnestií. Myslím, že žádný slušný právník by s tím nechtěl být spojen.
Jak vnímáte prezidentské odcházení Václava Klause? Nesmazal svými posledními kroky pozitivní stopy, které v polistopadové historii zanechal?
Václav Klaus patří mezi nejvýznamnější politické osobnosti v České republice. Ne vždy jsem s ním souhlasil, ale vážil jsem si ho pro jasné a silné názory. To, v jaké situaci odchází a jak si v posledních týdnech pošramotil pověst, mě mrzí. Nemám z toho radost, ale každý je strůjcem svého štěstí. Souhlasím, že jeho odcházení opravdu není povedené, počínaje amnestií přes angažmá v prezidentské kampani až po výroky o Václavu Havlovi. To nejsou kroky člověka, který má patřit mezi státníky.
Bude jím Miloš Zeman?
Uvidíme. Bude záležet na tom, jestli svými kroky naplní, či vyvrátí obavy, které s jeho potenciálním prezidenstvím mnozí občané spojovali. Ukáže se brzy, zda bude svoji roli vykonávat jako politicky vyzrálá nadstranická osobnost, jež bude bojovat proti korupci a klientelismu, nebo zda si bude vyřizovat staré účty, politikařit a podávat ruku lidem spojeným s šedou ekonomickou zónou. Po ne zcela šťastném konci Václava Klause má nepochybně velkou šanci prezidentský úřad očistit, dát mu nový lesk, kvalitu a dimenzi, ale také můžeme za pár let vzpomínat, jak dobrým prezidentem byl jeho předchůdce. Byť jsem podporoval Karla Schwarzenberga, přistupuji k Miloši Zemanovi nepředpojatě a budu pečlivě sledovat, jak se zhostí své nové úlohy.
Levicově, ne?
Mně nevadí, že vyhrál levicový kandidát, jako demokrat plně respektuji výsledek tajné volby. Vadí mi, že její závěr ovlivnila negativní lživá anonymní kampaň a že dodnes se Miloši Zemanovi a jeho týmu nepovedlo vyvrátit, že s touto kampaní byli, byť nepřímo, spojeni.
Pokud myslíte pomlouvačný inzerát v Blesku, tak od něj se šéf Zemanova volebního týmu Vratislav Mynář jednoznačně distancoval, a dokonce ho označil za provokaci vůči jejich kandidátovi.
Kéž by to tak bylo. Já si přeji, aby byl Miloš Zeman dobrým prezidentem, Česká republika si takového zaslouží.
Řekl jste, že nevíme, zda bude Miloš Zeman bojovat proti korupci. Zato víme, že se bude vymezovat proti Nečasově vládě.
Jde o to, jakou formou to bude dělat. Když nepůjde cestou politických intrik, ale zapojení do veřejné debaty o vládních návrzích, pak to je zcela legitimní přístup.
Nebojíte se, že při honbě za chytáním poztrácené důvěry ODS přistoupí na odložení občanského zákoníku, který je vaší pýchou?
Tato tendence mě vyděsila. Vůbec jsem nepochopil, proč vláda najednou, bez zjevného důvodu uvažuje o odložení účinnosti občanského zákoníku. A pokud bychom se měli bavit férově, tak nejde o odložení, ale zrušení. Sociální demokraté dali totiž najevo, že po převzetí vlády ho v případě neúčinnosti zruší. Proto návrh na jeho odložení nikdy nepodpořím.
Máte podporu svých kolegů?
Mluvil jsem o tom s panem ministrem Kubou nebo šéfem klubu Bendou a od nich jsem cítil silné porozumění. Občanský zákoník se připravoval více než deset let, je to dílo nejlepších českých expertů na občanské právo. Ta práce započala už za vlády Miloše Zemana a o to je smutnější, že ho sociální demokraté nepodporují. Jsme jednou z mála postkomunistických zemí, která má starý občanský zákoník z roku 1964. On byl samozřejmě mnohokrát novelizován, ale svojí kvalitou neodpovídá kodexům, jaké mají klasické západoevropské státy.
Proč po těch stovkách debat mezi poslanci, senátory i právníky najednou rok před volbami vláda uvažuje o odkladu tak zásadní normy?
To není o kvalitě zákona, ale o nechuti části právnické obce učit se text nového předpisu. Tak to je, protože žádné jiné argumenty proti civilnímu kodexu se od chvíle jeho schválení neobjevily. Doprovodné zákony se připravují podle schváleného harmonogramu. Žádné průtahy nejsou, přesto se vytváří atmosféra nutnosti potopit občanský zákoník.
Proč? Kdo shání politické body?
Hlavním důvodem je zřejmě obava, že nový kodex přinese výrazné změny a na počátku jeho aplikace možná i problémy. Přišlo by mi ale velmi krátkozraké kvůli tomu zrušit největší zákon od roku 1811, který v této zemi může platit desítky let a díky němuž můžeme docílit stability právních vztahů v oblasti soukromého práva. Všechny postkomunistické státy, které přijaly nový občanský zákoník a prožily si také zprvu hodně vzrušených debat, následně vyhodnotily, že to byl krok správným směrem.
Dotáhneme to do konce i u nás?
Začínám být trochu trudnomyslný, obávám se, že čeští politici kamsi do šuplíku odloží zákon, který je v zásadě apolitický a objektivně by zvýšil kvalitu českého právního řádu. Hlavně by ale byl obrovským přínosem pro všechny občany, nově se v něm upravují otázky náhrady škod, dědění, sňatků.
Není to ale pro ODS v posledním roce typické, že se tak trochu bojí sebe samé, nemá tah na branku, mění názory jako ponožky?
Osobně nevím, co by mohla získat odložením občanského zákoníku, kromě rozepří mezi vlastními poslanci. Pro mě to je lakmusový papírek chování ODS. Když ho podržíme, rád budu konstatovat, že jste neměla pravdu a o zbabělosti naší strany se nedá mluvit. Pokud to dopadne opačně, propadl bych velké politické skepsi.
Pak se ale nedivte, že se mezi vašimi členy či starosty šíří nervozita a neporozumění tomu, co tady v Praze jejich vedení vyvádí.
Samozřejmě u našich komunálních zástupců cítím vyšší nervozitu, je to dáno i tím, že nás příští rok čekají obecní volby. Jistě budou zvažovat, jestli se jim vyplatí kandidovat pod značkou ODS. V mém Plzeňském kraji doposud taková nervozita není, vyhráli jsme krajské i komunální volby, máme primátora Martina Baxu, ale je jen otázka času, kdy obavy dojdou také k nám.
Víte o nějaké prevenci?
ODS se musí začít chovat tak, aby pravicovému voliči stálo za to ji volit. Čas ale běží, do léta musíme udělat několik konkrétních kroků, které by o tom lidi přesvědčily, například ve školství nebo při prosazení zákona o státním zastupitelství. Naším problémem je, že nám přestali věřit zástupci střední třídy. Během kampaně mi právě oni říkali, že ODS pro ně nic nedělá, nevidí pozitivní dopady jejího vládnutí, zato různé kauzy ano. Asi nejsme schopni v příštích volbách mohutně zabodovat, ale tradiční voliče můžeme získat zpět tím, že jim předestřeme pět či šest priorit, které budou vnímat jako důležité pro svůj život. Odpovědnost teď leží především na vládě, na našich ministrech, ti by měli předložit zákony podporující podnikatelské prostředí, kvalitu vzdělávání či právní stát včetně přijetí služebního zákona.
Když se to nepovede, půjde ODS do voleb s novým lídrem?
O tom nechci spekulovat, vláda má dostat šanci, stejně jako premiér Nečas, který na kongresu ODS mandát od delegátů získal. Ukáže se v průběhu roku, zda vláda bude schopna změnit obsah a styl své politiky. Nebylo by férové dopředu říkat, že se jí to nepodaří.
(Autor: Kateřina Perknerová)
místopředseda strany
místopředseda Poslanecké sněmovny PČR
poslanec PČR
předseda regionálního sdružení
předseda klubu krajských zastupitelů
krajský zastupitel