Ministertvo životního prostředí by mělo nadále předkládat krajské zprávy o stavu životního prostředí
Projev na schůzi PS PČR
Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové,
já bych chtěl připomenout nejprve, že jsme k tomuto návrhu diskutovali v prvním čtení a zejména pan předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura kritizoval složitý jazyk, nesrozumitelnost toho předloženého materiálu. Já, když jsem to pak studoval, tak jsem si říkal, že asi když tedy mají být tyto pojmy definovány, tak ten exaktní jazyk asi je na místě, nebo aspoň to jinak nejde. Takže se nebudu ve svém příspěvku nějak zase vracet k této kritice. Já jsem pak kritizoval možnost odmítnout zveřejnění některých dat. I to myslím si, že je nějak v tom zákoně vysvětlené.
Ale chtěl bych se zaměřit na dvě věci. První věcí je, že ve svém § 11b se obcím přidávají ještě dvě povinnosti. Totiž obce zpřístupňují data pouze, pokud tvorbu, shromažďování nebo šíření těchto dat ukládá zvláštní právní předpis. Původně tam bylo pouze slovo tvorba, novela přidává i shromažďování nebo šíření. Tady je třeba vzít v úvahu i to, zdali, i když tedy zákon říká, že dopad na veřejné rozpočty je nulový, zdali právě tyto povinnosti nezatíží obce nutností pořizovat si nějaké nové informační systémy, případně nějaké nové nosiče dat, což by tedy jejich rozpočty zatížilo.
Druhá věc, o které se chci zmínit, je věc, která se týká § 12 stávajícího zákona, tedy paragrafu, který není předmětem vládního návrhu. Ten § 12 hovoří o zprávě o stavu životního prostředí. Je to zpráva, jejíž projednání je na programu této schůze Sněmovny a my se k němu asi dostaneme v nějakém tom pokračování únorovém, protože je to bod, který má číslo větší, než je jedno sto. Přesto k tomu chci hovořit. Do roku 2009 Ministerstvo životního prostředí vydávalo krajské zprávy o životním prostředí, což byly materiály, které nějak souvisely s tou zprávou o životním prostředí České republiky, vycházely z dat, která byla shromážděna pro tu velkou zprávu, a já musím doložit ze své zkušenosti, že krajům tyto zprávy velmi pomáhaly. Stát totiž ukládá krajům celou řadu povinností, které kraje musí plnit, zpracovávat různé zprávy, záměry, plány rozvoje, strategie územního rozvoje.
A tam se jim exaktní informace o stavu životního prostředí, navíc každým rokem předkládané, velmi hodí. A proto před rokem výbor pro životní prostředí s tím usnesením požádal vládu, aby zvážila možnost vydávání těchto zpráv v dalších letech, a to v elektronické podobě.
Zjistil jsem, že vláda nebo lépe řečeno tedy ministerstvo nějak snad zvažuje tento návrh nebo tuto žádost, ale k nějakému závěru nedošlo. Ani negativně, ani pozitivně se na jednání výboru pan náměstek nevyjádřil. Proto jsem si dovolil předložit pozměňovací návrh, kterým by zákon uložil ministerstvu tyto krajské zprávy o životním prostředí předkládat. Dělo by se to tak, že by se do § 12, o kterém jsem hovořil, vložil nový odstavec číslo 4, který by zněl: "V návaznosti na zprávu o stavu životního prostředí České republiky zpracovává Ministerstvo životního prostředí jedenkrát za rok zprávy o stavu životního prostředí jednotlivých krajů. Tyto zprávy musí být zveřejněny v elektronické podobě do tří měsíců od schválení zprávy o stavu životního prostředí České republiky."
Toto ustanovení navazuje na předchozí povinnosti, které jsou vládě uloženy, i ty časové limity tam souhlasí. A myslím si, že vytvoření těch zpráv nijak příliš nezatíží, ministerstvo nebude muset provádět nějaký nový sběr dat, protože ty datové údaje, které jsou shromážděny pro zprávu o stavu životního prostředí tou firmou Cenia, která to dělá, tak samozřejmě každá ta datová položka má původ v nějakém kraji, budou moci být roztříděny a podle krajů pak shromážděny. Formát, který by ty zprávy mohly mít, je k dispozici na stránkách té Cenie, protože tam je možné najít, jak ty zprávy vypadaly do té doby, dokud byly do roku 2009 vydávány.
Dovolím si tedy přihlásit se do podrobné rozpravy a v té bych se potom k tomuto pozměňovacímu návrhu formálně přihlásil. V tuto chvíli děkuji za pozornost.
poslanec