Události, komentáře: Česko bez dálnice

8. prosince 2017
Události, komentáře: Česko bez dálnice

(ČT 24) Dálniční spojení mezi Brnem a Vídní se výrazně rozšířilo. Ovšem pouze na rakouské straně. U Mikulova je vše při starém. Proč nejde ani v době ekonomické prosperity stavět v Česku třeba 100 kilometrů dálnic ročně, obzvlášť když rezort dopravy ovládalo a bude ovládat hnutí ANO, které chtělo „makat“? Otázky Událostí, komentářů pro místopředsedu výboru pro životní prostředí Jana Zahradníka.

David BOREK, moderátor:
V Rakousku otevřeli nový úsek dálnice A5. Má 25 kilometrů a vyšel v přepočtu na 7,5 miliardy korun. K hranicím s Českem už chybí Rakušanům pouhých 9 kilometrů. Na české straně je všechno jinak. Už 20 let končí dálnice u Pohořelic.

Michaela POLÁKOVÁ, redaktorka:
Brno a Vídeň dělí pouze 135 kilometrů. Cesta autem trvá něco kolem 2 hodin. Rakušané a jejich dálnice A5 je již skoro hotová. Díky nově otevřenému úseku se cesta z rakouské do té moravské časově ještě o něco zkrátí. Česká strana ale za Rakouskem zaostává. Na Moravě chybí celá část dálnice od Pohořelic, asi 23 kilometrů. Dálnice směrem na Vídeň byla schválená již v roce 1987, stavět se začalo o 5 let později, a to mezi Rajhradem a Pohořelicemi. V té době kritizovala česká strana tu rakouskou.

Ing. KUNDERA, ředitel, Silniční investorský útvar Brno /28. 11. 1995/:
Je to skutečně škoda, že rakouská strana nejde v jedné ruce s námi.

Michaela POLÁKOVÁ, redaktorka:
V roce 1997 se dálnice slavnostně otevřela. Tím ale její příběh zatím skončil. Od té doby se vše řešilo pouze na papíře. V roce 2005 se vybrala finální verze dálnice, jež měla vést přes vodní nádrž Nové Mlýny až k Mikulovu. Tomu měl s dopravou pomoci plánovaný obchvat.

Dan ŤOK, ministr dopravy /ANO/ /Události v regionech, 18. 7. 2016/:
Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic v současné době velmi intenzivně pracuje na obchvatu Mikulova, který děláme na základě vlastně územních plánů města Mikulova.

Michaela POLÁKOVÁ, redaktorka:
Na rozdíl od Čechů se Rakušané nezastavují a plánují postavit i zbývající úsek. Ten by měl stát již za 2 roky. A pospíšili si i Němci. Dnes otevřeli novou trať z Berlína do Mnichova. I díky tomu bude cesta vlakem z německé metropole do Vídně rychlejší přes Bavorsko než přes Česko. Ačkoli je to o 200 kilometrů delší. Michaela Poláková, Česká televize.

David BOREK, moderátor:
K tématu budeme teď mít politickou debatu. Naším hostem je místopředseda výboru pro životní prostředí za ODS Jan Zahradník. Hezký večer.

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
Dobrý večer z Budějovic.

David BOREK, moderátor:
Teď jsem slyšel tak trochu polohlasem a už se slyšíme krásně.

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
Dobrý večer, dobrý večer.

David BOREK, moderátor:
Děkujeme, pane Zahradníku, slyšíme se krásně, nicméně zatím ještě nevidíme krásně, protože kvůli technickým potížím tedy nebude zatím obrazová trasa, ale myslím, že podstatnější jsou slova než tváře politiků. Druhým naším hostem je Martin Kolovratník, místopředseda hospodářského výboru za hnutí ANO. Hezký večer i vám.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Já snad jsem vidět i slyšet a přeji dobrý večer z Pardubic.

David BOREK, moderátor:
Ano. Obojí naprosto v perfektní technické kvalitě. A teď tedy od té formy k obsahu. Pane Kolovratníku, ta první otázka logicky na vás a já jsem to vlastně říkal v tom úvodu pořadu. 4 roky makáte a máte ministerstvo financí, dopravy, životního prostředí, máte rozpočet živený ekonomickým růstem, tak proč, proboha, není možné postavit pár kilometrů mezi Mikulovem a Pohořelicemi a proč vůbec výstavba silnic, dálnic v této zemi nemá zrovna asijské tempo?

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Já bych to možná trochu přirovnal, že vagon je odbržděn, že tady tu rychlost pomalu nabíráme. A upřímně malinko mě mrzí to vaše slovíčko tak proč proboha ta otázka takto formulovaná. Každý, kdo se zabývá tím silničním stavitelstvím a kdo zná, ví, jak ty stavby probíhají, tak ví, že dálnici nepostavíte za rok, za dva nebo za tři podobně jak rodinný domek.

David BOREK, moderátor:
Já vám rozumím. Pardon, já tomu rozumím, pane Kolovratníku, a úmyslně jsem říkal, že 4 roky vládnete a přece jenom 4 roky, to už se dá leccos stihnout, obzvláště když výstavbou dálnic se zaklíná v této zemi kdekdo i z těch předchozích vlád, takže prostě není to tak, že byste na zelené louce začínali úplně s nulou.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Ne, já se určitě nebudu vymlouvat nebo alibisticky svádět ty problémy na naše předchůdce. Máte pravdu, hnutí ANO je u toho 4 roky a je to naše odpovědnost, to si musíme říct korektně. Mě samotného mrzí, že to tempo není vyšší, že jsme zařadili možná dvojku, trojku, mohli bychom mít zařazenou třeba pětku, ale konkrétně možná právě ilustračně tady na té dálnici na 52 směrem na Vídeň. My jsme skutečně jako stát tedy ministerstvo dopravy a ŘSD čekali na územní rozhodnutí, na zásady územního rozhodnutí Jihomoravského kraje, bez kterých jsme nemohli nic udělat, bez nich jsme prostě nemohli stavět, takže ta odpověď je trochu i někde jinde. Prostě děláme si tu republiku možná příliš složitou, musíme se vypořádat s krajskými územními plány, s obecními územními plány a jenom tedy na tom směru na Vídeň mohu říci korektně, že když loni na podzim byly ty zásady územního rozvoje právě Jihomoravského kraje schváleny, tak ŘSD okamžitě začalo připravovat povolení, územní rozhodnutí právě pro ten obchvat Mikulova, jak byl řečen, a vlastně i na všech ostatních úsecích v tuto chvíli ŘSD už chystá dokumentaci pro to povolení. Takže jak jsem řekl, věřme, že ten vagon byl odbržděn a že ty výsledky začneme vidět minimálně v poslední větě. Teď na rok 2018 chystáme zahájit zhruba 100 kilometrů nových úseků, nepočítám do toho ani opravu D1, ale opravdu nových staveb, takže věřím, že lidé v terénu ty nové stavby velmi brzy uvidí.

David BOREK, moderátor:
Pane Zahradníku, jak vy vidíte příčinu toho, proč se v Česku opravdu nestaví, já nevím, jestli to musí být zrovna 100 kilometrů ročně, ale prostě proč to nejsou desítky kilometrů ročně, proč to je úplně konkrétně letos zhruba okolo 15, málo přes 15 kilometrů?

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
Já se nestačím divit, když jsem slyšel, co říkal pan Kolovratník. Hnutí ANO za ty 4 roky, kdy vlastně mělo stavění dálnic ve své kompetenci, ať už jako ministr dopravy, životního prostředí, financí, tak zasadilo stavění dálnic 3 těžké rány. První byl ministr Prachař, ministr dopravy, pak to byl ten zákon o výkupech pozemků, kdy se měl platit 16násobek odhadní ceny a za jaké rozhodnutí ministra Prachaře, který ale 2 roky nerozhodoval, tím to vykupování pozemků zablokoval. No, a třetí morová rána, to je zákon o posuzování vlivů zákonu EIA, který vlastně zablokoval stavění více než 90 staveb dálničních a silničních, které musí mít novou EIA. Těch 9, na které se podařilo domluvit výjimku, tak sice výjimku mají tyhle stavby, ale zase žádná z nich zatím nebyla započatá, čili hnutí ANO má plně na svědomí...

David BOREK, moderátor:
Já nevím, jestli teď používám správné slovo oponovat, ale spíš možná trochu tedy zkusím nastavit jinou perspektivu tomu, co jste říkal. EIA, to je přece věc, která se dělá všude v Evropě, tam předpokládám, že se to nemůže urychlit tak, aby EIA byla nulová, aby to bylo nulové zdržení a co se týče výkupu...

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
To ne, to určitě nikdo nechce.

David BOREK, moderátor:
A co se týče výkupu pozemků, tam přece to bylo, alespoň jsem to tak pochopil, pokud si pamatuji správně z té doby před několika lety, vedeno jakými veselými nebo optimistickými motivacemi, že když bude stát vykupovat pozemky za výrazně vyšší ceny, tak tím zvýší motivaci vlastníků pozemků ty pozemky státu dát nebo prodat.

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
Ano, já jsem to říkal. Byl tam 16násobek odhadní ceny, vysoká cena. Ale o těch cenách měl rozhodovat ministr Prachař, který ale rozhodování nedělal, nerozhodoval, nekonal. Prostě ty 2 roky od 2014 do 2016 se nerozhodovalo, nevykupovalo. Pak přišla novela toho zákona, která stanovila osminásobek jako reálnější už cenu, o které už se nikdo nebojí rozhodnout, no a začalo se vykupovat. A ta EIA. Samozřejmě, že se EIA musí dělat, ale musí se dělat jednou a ne, aby se oponenti staveb, ekologičtí aktivisté ji nebo jiní různí aktivisté neustále mohli vracet a znovu a znovu stavby zpochybňovat, znovu a znovu podávat soudní podání a tím to zdržovat. Teď my slyšíme, že se to děje na obchvatu Mikulova, děje se to na té dálnici Brno-Vídeň, děje se to na D1, kde opět Děti Země o roky prodlužují povolení některých staveb, děje se to na D8. Prostě u nás mají ekologičtí aktivisté obrovskou moc, která není doprovázena ale vůbec žádnou odpovědností.

David BOREK, moderátor:
Pane Kolovratníku, s tímto se něco bude dělat, nebo vnímáte to jako pan Zahradník jako něco problematického a co se dá tedy opravdu legislativně měnit, protože pan Zahradník zatím spíš jenom si povzdechl nad tím, že jsou tady zatím takové mantinely pro různá ekologická sdružení a tak já se ptám, jestli jako zákonodárce ty mantinely budete nějak měnit?

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
V tom posledním, v tom vlivu ekologických sdružení se s panem Zahradníkem shodneme. Ale prosím musím říct krátkou reakci na ta jeho předchozí slova, která byla velmi nefér a týkají se právě té EIA. Buď je to sprostá lež, anebo, pane kolego, asi nevíte, o čem mluvíte. Ta EIA ty stavby, to nebylo 90 staveb, ale skoro tisíc staveb v České republice a byly zastaveny proto, že předchozí vlády a právě vaše vláda s ODS, která měla tehdy tu odpovědnost, se nebavily s Evropou, odkládaly ten problém a České republice reálně hrozilo zastavení všech finančních toků z Evropské unie. A my jsme to zachraňovali, tou novelou zákona jsme to museli zachránit, takže ne, že jsme zastavili nebo ohrozili 90 staveb, my jsme jim naopak pomohli. To je přesně opačně. No, naopak abych byl konkrétní, naopak abych byl korektní, tak s tím 16násobkem, prosím, nechte mě domluvit, ministra Prachaře jsem já osobně nesouhlasil, to tady mohu prozradit, byť jsem byl jeho kolegou ze stejného hnutí a právě ta novela o pevně stanoveném osminásobku, který teď funguje perfektně, lidé dostanou nabídku osminásobku, pokud do 3 měsíců nereagují, tak se přistoupí k vyvlastnění, to byla moje novela, kterou jsem já i s některými opozičními kolegy v roce 2014 ve sněmovně...

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
Konkrétně s panem poslancem Stanjurou.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
...prosazoval. Ale prosím o té EIA to není pravda. A teď k těm ekologickým aktivistům, tam vidíme opravdu...

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
To bych se chtěl k tomu vyjádřit.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Tam vidíme opravdu velký problém, protože je přeci logické a správné, když ochranáři a ekologové mluví se státem a s investorem právě v tom procesu schvalování vlivu na životní prostředí, ale vidím jako velký problém, když schválně, řekněme z principu nebo kvůli ideovým, ideologickým důvodům brzdí tu stavbu ve všech dalších stupních, v územním rozhodnutí, ve stavebním povolení a tak dál a tak dál. A tam musíme mít tu odvahu přistoupit ke změnám v legislativě, ale tady chci říci, aby se lidé nebáli, že chceme nějakým násilím zabetonovat celou Českou republiku. My bychom měli dát velkou prioritu a jiný stavební, zrychlený stavební režim těm určitým stavbám, které jsou strategické, to znamená přesně vyjmenované úzké skupině staveb ať silničních nebo železničních, protože jak je o mně známo, já podporuji i vysokorychlostní železnici a i v ní bych rád Německo jednou dohnal.

David BOREK, moderátor:
Ale teď jenom si dovolím poznamenat, že opět jste mluvil jako nový svěží vítr, který před týdnem vstoupil do české politiky, ale přiznejme si na rovinu, vy nejste nový svěží vítr, tak se znovu ptám, proč toto jste nenaplnili v posledních 4 letech?

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Ale tak ono se to děje. Mluvili jsme o právě té novele zákona 416, o tom osminásobku. 2 roky jsme pracovali na novele novela stavebního zákona, který přeci vstupuje v platnost teď od nového roku, ta novela stavebního zákona i dopravní stavby velmi zrychlí, protože nám umožní například sloučit různé typy řízení, územní rozhodnutí a stavební povolení do jednoho, takže i tady předpokládáme v řádu měsíců relativně slušné zrychlení. Už jsem to říkal před chvílí. Já si myslím, že ten vagon je odbržděn, že se rozjíždí, sám sebekriticky přiznávám, že ta rychlost by mohla být větší a za sebe mohu říci, jsem poslancem, nejsem v exekutivě, takže mám určité pravomoci, určité možnosti, ale určitě tam budu dále pomáhat.

David BOREK, moderátor:
Pane Zahradníku, jak nevidím vaši tvář, tak jsem vás slyšel...

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
Já se tvářím velmi, velmi smutně, když slyším, co pan Kolovratník...

David BOREK, moderátor:
Takže já nemohu sledovat samozřejmě mimiku, ale já jsem sledoval, já jsem sledoval, nebo zaslechl jsem, že jste chtěl reagovat, ale prosím tedy stručně na tu EIA ještě, je to tak?

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Dvě věci bych chtěl zmínit. Jednak ty stavby tu EIA měly, ale hnutí ANO, ministr Brabec ji nedokázal prosadit, aby platila i nadále. Musí se dělat znova. To je, to je hrozná rána a ty ekologové mají opět volné pole působnosti. A za druhé, ODS bude navrhovat zákon o liniových nebo chcete-li prioritních stavbách, které by byly zákonem vyjmenované. Ten seznam těch liniových staveb prioritních by byl závazný pro územní politiku státu, krajů i obcí a EIA a územní řízení by se dělalo v jednom souběhu a to tak, že by všichni, kdo si chtějí stěžovat, kdo chtějí napadat, kdo k tomu mají důvody, mohli v jednom čase, v jednom místě své námitky vznést, ty by byly řešeny a oni by se nemohli znovu a znovu vracet a znovu a znovu různými soudními průtahy, příkazy tu stavbu zbržďovat. Čili to je náš cíl zákon o prioritních stavbách.

David BOREK, moderátor:
A to předložíte jen tak z oleje, s prominutím, do sněmovny...

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
Pane redaktore, já doufám pevně, že první, kdo s námi bude spolupracovat, bude pan poslanec Kolovratník, že to bude koalice...

David BOREK, moderátor:
Tak se ho zeptejme. Pane Kolovratníku...

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
Bez toho to prostě nepůjde, tento zákon nebude...

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
No ježišmarjá, samozřejmě ano.

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
No, tak vida.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Samozřejmě ano. Možná kolega Zahradník nemá přesné informace a já nechci, není to můj styl, se přes média hádat nebo si posílat vzkazy, ale chci tady veřejně informovat a asi i kolegu poslance, my už jsme domluveni, za několik dnů, konkrétně příští týden v úterý ráno v 9 hodin proběhne úvodní setkání dopravních expertů všech subjektů, které jsou teď ve sněmovně, to znamená dopravních expertů všech těch stran. A budeme se bavit právě o tomto návrhu, o kterém pan Zahradník mluví, o tom, jaká bude maximální možná míra shody v té sněmovně, abychom co nejrychleji přijali právě novelu toho zákona 416. A tady snad poslední větu. Proč to nešlo ta odpověď. My jsme na příkladu novely stavebního zákona chtěli prosadit i poměrně revoluční usnesení o takzvané předběžné držbě, tedy když někdo odmítá prodat ten pozemek, blokuje tu stavbu a je to opravdu pro strategickou stavbu třeba jeden malý pozemek, kvůli kterému vše stojí, tak aby musel strpět takzvanou předběžnou držbu, aby ta stavba mohla začít a ten poškozený mohl dále tedy se soudit, dožadovat se vyšší třeba náhrady škody a bohužel kvůli hlasům nejen sociální demokracie, koaličních partnerů, ale třeba i právě ODS letos v dubnu tady toto ustanovení nebylo přijato. Tak já naopak věřím, že kolegové z ODS nás třeba v tomhle podpoří, pomohlo by to v řádu let.

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
S tím jste měli začít už před 4 lety, dneska bychom byli daleko dál.

David BOREK, moderátor:
Nechme to jako glosu a na závěr ještě, abychom byli trochu konkrétnější i vzhledem k budoucnosti. Pane Kolovratníku, rozpočet na příští rok je jasný, respektive tam už se úplně zásadní částky přesouvat nebudou, ale rozpočet na ten přespříští rok a vy jako významný parlamentář, který bude mít co do činění s těmi ekonomickými aspekty rozpočtování, jak výrazně by měly stoupnout investice v rozpočtu na rok 2019, protože to je výtka a dokonce nejenom o té ODS a TOP 09, opozice, ale také třeba i od Miloše Zemana. Prostě málo investic, hodně provozních výdajů, tak jaký by měl být ten cíl, investiční cíl a třeba to zužme na dopravní stavby, nevím, jestli to jde takto vyselektovat.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Můžeme.

David BOREK, moderátor:
Pro ten přespříští rok.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Je to správná výtka. My jsme schvalovali na hospodářském výboru rozpočet SFDI předevčírem a není dostačující. Máme schváleno 72,5 miliardy. Já jsem prosadil doprovodné usnesení, kde hospodářský výbor žádá, aby ten rozpočet roku 18 byl navýšen alespoň na 76,5 miliardy. A co se týká roku 19 a 20, tak my budeme prosazovat, aby byl ve výši zhruba 2 % HDP, bylo to i v našem předvolebním programu, což je částka, která se v tuto chvíli pohybuje něco kolem 80 až 82 miliard korun. Bylo by to na dlouhé povídání. Evropské zdroje z operačního programu Doprava brzy dojdou. My v tuto chvíli už jednání s EIB, s Evropskou investiční bankou, o takzvaných levných úvěrech na dlouhé období, například na 10 až 20 let dopředu, abych byl stručný, počítám a budu bojovat za to, aby ten rozpočet do dopravy byl každý rok stabilní a aby byl minimálně na té částce 80 miliard korun.

David BOREK, moderátor:
Pane Zahradníku, stejná otázka na vás.

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
Otázka je, zdali si všech problémech, které hnutí ANO vneslo do procesu povolování staveb, se jim podaří tyhle ty peníze proinvestovat. Zatím peníze v rozpočtu mají, ale nejsou schopni stavby prosadit a zrealizovat. V tom je velká chyba.

David BOREK, moderátor:
A vaše představa o té částce? Ale já myslím, že říkal /souzvuk hlasů/...

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
Ta částka, kterou říkal pan Kolovratník, je malá samozřejmě, ale jak říkám, tam může být 60 miliard, 70, 90. Ale prostě když vláda nebude schopna ty stavby prosadit, nebude schopna dojít ke stavebnímu povolení, bude schopna přejít přes ten blok EIA, nebude schopna začít stavět, nebude schopna vykonkursovat dodavatele stavby, no tak prostě ty peníze tam budou ležet zase na tom fondu a nebudou prostě k použití. Peníze prostě máme, peníze jsou k dispozici, ale nejsme schopni ty stavby prosadit, a to já teda kladu hnutí ANO jako velmi, velmi za vinu.

David BOREK, moderátor:
Jestli, pane Kolovratníku, ale tak jenom opravdu jedna věta, ne rozvitá jako reakce.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
Není to pravda, je vidět, že kolega má na starost spíš životní prostředí než dopravu. Já zrovna se Zbyňkem Stanjurou se shodnu docela v mnohém a on ví, že je to trošku jinak, než mluví pan Zahradník, ale na to už není čas. Peníze budou a stavby budou připravené a budeme schopni je zahájit, jak jsem řekl, na příští rok skoro 200 kilometrů nových staveb.

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
Tak to budeme, budeme všichni rádi, ale...

David BOREK, moderátor:
Martin Kolovratník, Jan Zahradník. Děkujeme, na shledanou.

Jan ZAHRADNÍK, místopředseda výboru pro životní prostředí PS PČR /ODS/:
Děkuji za pozvání, na shledanou.

Martin KOLOVRATNÍK, místopředseda hospodářského výboru PS PČR /ANO/:
A já přeji z Pardubic krásný víkend.

Jan Zahradník

poslanec
expert pro životní prostředí