Zrušení silniční daně pomůže regulacemi tolik zatěžovaným podnikatelům
Komentář ekonomického experta Jana Skopečka k výrokům Miroslava Kalouska pro Právo v souvislosti s návrhem ODS na zrušení silniční daně.
Zrušení silniční daně, která má relativně nízké inkaso ve srovnání s náklady na výběr na straně státu i na straně poplatníků, není žádným populismem, jak se shodli zastánci vysokých daní Miroslav Kalousek TOP 09 a socialistický premiér Bohuslav Sobotka. Návrh na zrušení relativně málo výnosné silniční daně je snahou snížit neefektivitu a složitost našeho daňového systému, na kterou upozorňují i mezinárodní srovnání.
Zrušení silniční daně pomůže i dnes regulacemi tolik zatěžovaným podnikatelům. Spotřební daň, dálniční známku a mýto zaplatí za provoz vozidla všichni. Podnikatelé navíc platí silniční daň, ačkoli žádné ‚nadstandardní‘ služby oproti nepodnikatelům nedostanou. Daňové přiznání k silniční dani je nutné podávat každoročně na speciálním formuláři bez ohledu na to, jestli jste svůj vozový park měnil, nebo ne. Na výběru této daně se dle informací ministerstva financí podílí 638 osob a stojí 400 mil Kč. Zavedení mýta pro nákladní vozy navíc smysl této daně odstranil.
Zrušení silniční daně je rozumným opatřením, snižuje byrokracii a zároveň ponechává peníze tam, kde mohou být využity lépe. Zaměstnanci finančních úřadů, kteří tuto agendu vykonávají, by se mohli zaměřit na skutečné daňové úniky, kde by dodatečný daňový výnos více než nahradil snížení příjmů zrušením silniční daně.“
Ing. Jan Skopeček
ekonomický expert ODS
předseda regionálního sdružení
člen výkonné rady