Senioři v exekuci
Jednou z pastí svobodné společnosti je neschopnost splácet vlastní dluhy a s tím spojená hrozba exekuce. Česká správa sociálního zabezpečení přinesla v posledních měsících alarmující zprávy o tom, že exekuce (což je vymáhání dlužných částek tak dlouho, až je celá pohledávka vymožena nebo dokud exekuci nezruší soud) se v České republice týká i 60 874 seniorů, přičemž je dále evidováno 777 683 podání k exekucím na seniory, které ještě čekají na vyřízení (!!!).
Od roku 2004 do roku 2011 se počet exekučních srážek z důchodů seniorů zdvojnásobil (!) a očekává se, že se situace bude zhoršovat.
Nemá smysl z těchto neblahých informací obviňovat ani svobodnou společnost ani kapitalismus. Je poučné podívat se na příčiny, které k takovému stavu vedou a které zbytečně obírají seniory o jejich příjmy i klid.
Suverénně nejčastějším důvodem, který seniory beznadějně zadlužuje, jsou neuvážené nákupy drahého zboží na předváděcích akcích.
Kdo z nás již někdy nenašel v poštovní schránce takovou „báječnou“ nabídku? Příjemný zájezd, obvykle překvapivě laciný, oběd či pohoštění zdarma, koncert dechovky nebo cimbálovky a jen tak mimochodem předvedení „zázračných“ kuchyňských přístrojů a sad nádobí, do kterých na začátku procesu vaření „nalejte vodu a na konci je tam pečená husa“.
Že se vám to zdá úsměvné a humorné? No, mně taky, ale překvapivě nejvyšší procento seniorů se takhle jednoduše zadluží. Vlastní naivní důvěrou, na základě doporučení „jedna paní povídala“.
Do stejné kategorie spadá zadlužení na základě dopisu „vyhráli jste milion, blahopřejeme“. Až na místě se napálený klient dozví, že aby „vyhrál milion“, musí si pořídit nějaký výrobek (obvykle drahý) nebo podepsat nevýhodnou smlouvu (což nemusí být na první pohled zjevné).
Řeknete, proč s tím zákon nic nedělá? Ale on dělá, jenom s lidskou hloupostí, s naivitou, s dobrou vírou – s tím žádný zákon nenadělá nic.
A proto se počet exekucí spojených s výletem a nákupem tolik týká zejména seniorů. Snadněji naskočí agresivní reklamě.
Reklamu nelze regulovat. Reklama, to jsme my. Zlobíme se sice, že nás reklama otravuje, že je útočná, hloupá a tupá. Ale reklama zobrazuje to, co my sami (vědomě či nevědomě) chceme. Co požadujeme. Reklama kopíruje vkus zákazníků.
Je proto pouze na nás, jak se proti takovému světu obrníme. A nejde to jinak, než spolehnutím sami na sebe. Na svůj vlastní rozum, na svoji vlastní zodpovědnost. Zejména senioři by přece měli vědět, že v životě není nic zadarmo, že nikde nelétají pečení holubi do úst jen tak, že laciné bývá dvakrát placené.
Druhým nejčastějším důvodem předlužení seniorů je převzetí finančních záruk za půjčky svých dětí či vnoučat.
Souvisí to s přirozeným rodičovským citem, ve kterém jsou senioři přesvědčeni, že musí svým dětem pomáhat vždy a za každou cenu. Snad to také souvisí s letitým (ze socialismu zažitým) stereotypem, na základě kterého rodiče musí dětem pořídit byt a auto. Netvrdím, že tomu tak bylo vždy a všude, ale u mnohých seniorů může tento typ chování stále přetrvávat.
A přitom je to zcela naopak. Rodina je kruh blízkých lidí, ve kterém se rodiče starají o své děti, aby se v dospělosti děti staraly o své rodiče.
Mám-li jistou míru pochopení pro ty ze seniorů, kteří se v dobré víře nechají obelstít všeho schopnými prodejci, nemám pochopení pro ty z dětí, které své rodiče prostřednictvím svých nesplacených dluhů uvrhnou do neřešitelných situací.
Skličující informace o rychlosti, s jakou se zadlužují čeští senioři, je tak i další informací o tom, v jaké krizi jsou rodinné hodnoty a jak se v rodinách oslabuje vazba „děti – rodiče“.
předseda regionálního sdružení
člen výkonné rady
poslanec EP