Klánovice, obec krásných ulic i bláta a výmolů
(Klánovický Zpravodaj)
Na jedné straně Klánovic se už vyasfaltované ulice mění na zámkovou dlažbu, na opačném konci Klánovic se jezdí po hlíně, blátě a výmoly. Proč nejde dělat nejdříve zanedbanější část Klánovic a až po ní dělat zámkovou dlažbu v už vyasfaltované části?
Pokud vím, tak v letošním roce se nikde v Klánovicích již hotové vyasfaltované ulice na zámkovou dlažbu neměnily. Naopak, s ohledem na současné technické parametry a cenu asfaltového povrchu a nižší hlučnost při jízdě jsme se rozhodli volit při rekonstrukci dalších ulic právě asfalt a nikoliv zámkovou dlažbu.
Jak jsou naplánovány další etapy rekonstrukce ulic a kdy by se v celých Klánovicích mohlo přestat konečně jezdit po blátě?
Přesný harmonogram na několik dalších let vám zodpovědně říci nemohu, protože to nezáleží jenom na nás. Je totiž třeba rozlišovat dva typy oprav resp. rekonstrukcí ulic. Ty rozsáhlejší, nákladnější a trvalejší rekonstrukce jsou hrazeny z prostředků magistrátu hlavního města Prahy. Zde se pokračuje po etapách a množství opravených ulic v daném roce je vždy závislé na množství peněz, které na to magistrát uvolní. V letošním roce se na magistrátu celý proces výběru zhotovitele nepříjemně protáhl, takže rekonstrukce budou probíhat až teď na podzim.
Menší část oprav komunikací hradíme z našeho klánovického rozpočtu, letos jsme na to uvolnili přes 1,6 milionu korun. Z těchto peněz jsme v létě vyspravili ty nejhorší úseky našich ulic, zejména na hornopočernicku.
Mnohé ulice jsou upravovány podle norem platných pro celou Prahu, mnohdy velice nesmyslně. Mohou Klánovice získat výjimku a daří se zlepšovat spolupráci s projektanty, kteří dosud často v Klánovicích nikdy nebyli?
Máte pravdu, že dopravní režim v některých ulicích je úplně nesmyslný – např. jednosměrka u tenisu. Bohužel, realizace změny resp. schválení výjimky v tomto případě nezáleží jen na nás, ale podléhá schválení odboru dopravy Prahy 21 a Policie ČR. A tam jsou ta jednání, slušně řečeno, velice komplikovaná.
Nezdá se vám, že je v Klánovicích "přeznačkováno"? Kdo značky platí?
Méně značek by se mi také líbilo, ale předpisy a vyhlášky jsou neúprosné. Jen minimum značek jsme si „vymysleli“ my – třeba teď jsme ale schválili čtyři značky upozorňující na výjezd hasičských vozidel. V tomto případě jsme dali přednost bezpečnosti před krásou volného prostoru. Dopravní značky hradíme z našeho rozpočtu.
Jak moc brzdí rekonstrukce ulic protesty dotčených obyvatel?
Ty rozsáhlejší rekonstrukce ulic podléhají stavebnímu povolení, kde v souladu s platnou legislativou mohou účastníci řízení uplatňovat své připomínky a stavba se kvůli tomu musí někdy odložit. V Klánovicích to byl v poslední době třeba případ ulice Blešnovské. Nicméně právo dotčených obyvatel je třeba respektovat.
Letos na podzim se za peníze naší městské části provizorně upravila část nejzanedbanějších ulic na Hornopočernicku. Jak dlouho takto upravené ulice vydrží a je to ekonomicky efektivní?
Jsem přesvědčen, že jsme zvolili tu nejlepší technologii v duchu hesla value for money. Jsme si vědomi, že se se nejedná o trvalé opravy a že vydrží řádově „jen“ několik let, doufejme do definitivní rekonstrukce z peněz magistrátu. Cílem v tuto chvíli jednoznačně bylo zlepšit v rámci možností co nejvíce kvalitu života obyvatel této části Klánovic. Vždyť mnohé úseky už bez terénního auta byly v podstatě nesjízdné!
Plánuje se podobná akce na provizorní opravu ulic i v příštím roce?
Rozhodně ano! Troufnu si říci, že to za svoji prioritu považují všechny tři strany zastoupené v Radě MČ.
Široká hlavní třída ve Slavětínské se přímo nabízí k rychlé jízdě a především v noci tu některá auta jezdí mnohdy i rychleji než stovkou. Uvažuje obec o zpomalovacích opatřeních?
Stavební úpravy např. ve smyslu zpomalovacích šikan na Slavětínské v podstatě nepřichází v úvahu. Řešením je především častější kontrola ze strany policie a využívání „chytrého“ semaforu u školy.
místostarosta MČ Praha-Klánovic
předseda MS ODS Praha-Klánovic