Miloš Zeman se k roli aktivního a aktivistického prezidenta přihlásil už v prezidentské kampani, když svým voličům slíbil odstranit Miroslava Kalouska a vládu Petra Nečase. Přesto překvapil razancí svých následných kroků, kterými opakovaně balancoval na hraně ústavnosti.
Svými mocenskými kejkly přispěl k rozkladu tradičního stranického systému, pomohl vstupu antisystémových stran do dolní komory a do vlády a prohloubil celkovou politickou krizi v zemi. Hradby české ústavnosti se mu přesto zbourat nepodařilo a parlamentní systém jeho nájezdům odolal.
Miloš Zeman se v uplynulých dvanácti měsících dopustil řady sporných a z ústavního i politického hlediska nestandardních kroků. Že bude do české politiky zasahovat více než jeho předchůdci, bylo jasné už v okamžiku, kdy se rozhořel spor kolem jmenování českých velvyslanců. Byť může být čistě právní interpretace tohoto střetu s ministrem zahraničních věcí sporná, Miloš Zeman vyslal jasný vzkaz, že nebude respektovat doposud platná pravidla a politiku si bude dělat po svém. Dalším úkrokem od pravidel bylo i jeho následné rozhodnutí nejmenovat profesorem uznávaného pedagoga Putnu.
Z ústavního rámce jednoznačně vybočil jmenováním své vlastní vlády bez důvěry Poslanecké sněmovny. Nešlo o nevyhnutelné řešení politické krize, protože navzdory pádu Nečasovy vlády a turbulencím na politické scéně měla Česká republika demokraticky zvolený parlament. Tedy instituci, od níž se v parlamentním systému vláda odvíjí. Je třeba přiznat, že prezident Zeman by parlament nemohl obejít, pokud by mu politické strany zastoupené ve sněmovně byly schopny společně vzdorovat. V důsledku neschopnosti a neochoty na volby natěšené sociální demokracie bránit principy parlamentní demokracie se ale Miloši Zemanovi otevřel prostor, který beze zbytku využil. Za neodpustitelné považuji fakt, že tak činil ve prospěch svého stranického přívěsku SPOZ, jehož exponenti nám pak bez parlamentní důvěry více než půlroku vládli. Pohádka o Rusnokově vládě jako cestě k předčasným volbám se přesto nevžila a vláda respekt nezískala. Prezident za své tažení zaplatil nemalou politickou cenu a spolu s ním i sociální demokraté.
Neúcta Miloše Zemana k ústavním „idiotským“ zvyklostem a snaha dál kumulovat politickou moc stojí i za průtahy při jmenování nové koaliční vlády, která vzešla z předčasných voleb. Také v tomto případě stojí Miloš Zeman na hraně ústavnosti. Jeho účast na vnitrostranickém puči uvnitř sociální demokracie, kádrování adeptů na ministry i zahraničně politické přešlapy první rok jeho vládnutí jen dokreslují.
Přesto nejsem příznivcem jeho svazování ústavními změnami. Rovnováha ústavních institucí se nerodí jen z psané ústavy, ale z praxe – literu ústavy vždy naplňují konkrétní lidé, v konkrétním čase a konkrétní situaci. A i když poslední rok ukázal mezery české ústavy, hradby české ústavnosti se nakonec Miloši Zemanovi zbourat nepodařilo a parlamentní systém jeho nájezdům odolal. Roční zkušenost s jeho prezidentováním by proto měla být naopak varováním pro všechny, kteří chtějí bez rozmyslu ústavu přepisovat. Včetně TOP 09, která chce v přímé volbě volit i starosty.