Europoslanci ODS: Pracovní plán Komise na rok 2025 správně identifikuje některé problémy, ale nenabízí jejich fungující řešení

13. února 2025
Europoslanci ODS: Pracovní plán Komise na rok 2025 správně identifikuje některé problémy, ale nenabízí jejich fungující řešení

(www.ods.cz) Evropská komise dnes představila svůj Pracovní program na rok 2025. Podle europoslanců ODS v něm některé potřebné body chybí, jiné naopak přebývají.

„Překvapilo mě, že návrh Víceletého finančního rámce (MFF) chce Komise předložit až ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Obávám se, že tím již nabíráme první zpoždění, protože tento víceletý rozpočet EU má platit od roku 2028, ale jeho příprava je vždy časově náročná. Jeho případné zpoždění, kdy vše nestihneme do ledna 2028, by se negativně projevilo i v oblasti zemědělství,“ uvedla předsedkyně zemědělského výboru v Evropském parlamentu Veronika Vrecionová.

„Co se týče Společné zemědělské politiky (CAP), tak pracovní plán Komise letos počítá pouze s předložením návrhu na zjednodušení Společné zemědělské politiky. To se ovšem týká pouze stávající podoby této politiky, platné do roku 2027. Doufám, že se opět nebude jednat o ‚zjednodušení‘, které přinese zemědělství další byrokratické povinnosti,“ okomentovala Veronika Vrecionová.

„Komise se chystá také vydat koncepční Vizi pro zemědělství a potravinářství. Očekávám, že bude primárně odrážet nedávno ukončený strategický dialog, což by neznamenalo dobré vyhlídky pro potřebnou reformu Společné zemědělské politiky. Na druhou stranu je možné, že nás komisař pro zemědělství Christophe Hansen překvapí a návrh koncepce zemědělství po roce 2027 naznačí nutné reformy. Také se ale ukáže, jak se v koncepci projeví překryvy kompetencí několika komisařů, které jsou nastaveny v novém složení Komise,“ uzavřela předsedkyně klubu europoslanců ODS Veronika Vrecionová.

„Pracovní plán Komise v oblasti hospodářské politiky vychází z nedávno zveřejněného Kompasu konkurenceschopnosti. Kompas do značné míry kopíruje Draghiho zprávu. To je na jednu stranu pozitivní v tom, že správně identifikuje problémy evropské ekonomiky. Na druhou stranu se ovšem v Kompasu konkurenceschopnosti doporučují a v Pracovním plánu Komise navrhují řešení, která spočívají v dalších akčních plánech a nových normách. To je bohužel cesta, kdy do současného unijního regulačního ‚eintopfu‘ chce Komise přidat další ingredience s tím, že komisaři věří, že pak se dostaví konkurenceschopnost, po které všichni volají. Já o tom tedy přesvědčený nejsem,“ okomentoval plány Komise v hospodářské oblasti člen Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE) Ondřej Krutílek.

„Stejné obavy mám bohužel i u anoncované Dohody o čistém průmyslu (Clean Industrial Deal). U té má Komise minimálně šest let zpoždění, protože politika na podporu průmyslu měla klimatická opatření provázet od jejich počátku, ale díky bohu za ni. Nepotřebujeme však avizovaný dotační Fond konkurenceschopnosti, ale konkrétní deregulační politiku pro strategická odvětví průmyslu. Kromě předvídatelného právního prostředí potřebujeme v EU především mobilizovat soukromý kapitál a vytvořit podmínky pro to, aby nezůstával na bankovních účtech, ale dostal se v podobě investic k evropským firmám,“ přidal další výhrady Ondřej Krutílek.

Místopředseda poslaneckého klubu Evropských konzervativců a reformistů (ECR) v Evropském parlamentu a jeho koordinátor ve Výboru pro životní prostředí (ENVI) Alexandr Vondra okomentoval to, jak se Komise v navrženém pracovním plánu postavila k současné krizi automobilového průmyslu: „Komise ve svém pracovním programu na rok 2025 sice uznává, že automobilový sektor čelí aktuálním problémům, ale její reakce se bohužel jako obvykle řídí dosud obvyklými postupy, kdy se navrhují další dotace, nové předpisy a úzká orientace na zelené investice. Naopak chybí širší průmyslová politika, která má udržet továrny v provozu a zajistit, aby auta zůstala cenově dostupná. Například celoevropský systém dotací na elektromobily sice může krátkodobě zvýšit poptávku, ale nevyřeší vysoké výrobní náklady, problémy s dodavatelským řetězcem ani dlouhodobou sílu našeho automobilového průmyslu. Namísto prosazování jednotné agendy pro elektromobily by Komise měla zajistit technologickou neutralitu, aby ve hře zůstala nízkouhlíková paliva, hybridy i další generace spalovacích motorů. V takové situaci by evropští výrobci mohli konkurovat jiným částem světa, pracovníci si mohli udržet svá pracovní místa a spotřebitelé měli stále cenově dostupné možnosti, jaký automobil si koupí.“

Veronika Vrecionová

předsedkyně europoslaneckého klubu ODS
členka Programového týmu ODS zemědělství

Alexandr Vondra

místopředseda klubu Evropských konzervativců a reformistů (ECR)
poslanec EP
místopředseda strany