Město pro lidi. Pro chodce, cyklisty i pro řidiče. A bez fanatismu...

15. července 2022
Město pro lidi. Pro chodce, cyklisty i pro řidiče. A bez fanatismu...

(www.echo24.cz) Rovnováha. Možná nenápadné, ale tak důležité slovo. Snažím se ji udržovat jak ve svém osobním životě, tak při správě věcí veřejných. A nevidím důvod, proč by nemohla fungovat i v takových oblastech, jako je dopravní situace v našem hlavním městě. Tedy pokud na pražské radnici opět zvítězí zdravý rozum.

Nad některými nápady vedení metropole jsem se častokrát pozastavila, zalapala po dechu a nejednou i rozčílila. A myslím, že nejenom já. A právě výmysly, respektive nesmysly týkající se různých dopravních „řešení“ jsou jedním z častých důvodů.

Jsem ale optimistka, takže doufám, že nové nápady snad už končícího vedení radnice nebudou proměněny v realitu. Za pozornost ale stojí způsob uvažování, který je bohužel u mnoha lidí zabývajících se dopravní situací v Praze hluboce zakořeněný. Ve zkratce: poštvávat proti sobě chodce, cyklisty a řidiče aut. Byť není důvod, aby všichni nemohli koexistovat k všeobecné spokojenosti a ku prospěchu města.

Jen pár konkrétních příkladů a hned následně i několik rozumnějších návrhů. Nedávno se vedení Prahy pochlubilo návrhy, jak rozšířit prostor pro chodce – a samozřejmě cyklisty – na frekventované Olšanské ulici a jak vyhnat auta z okolí Prašné brány. Úžasné nápady a hezké vizualizace. Jen opět nedomyšlené a jako obvykle nesoucí znaky zeleného fanatismu…

Jsem zastánkyní co nejklidovějšího provozu na ulicích a co největšího rozšiřování přírodních ploch. Ostatně ve funkci starostky Prahy 2 se o to celou dobu snažím a doufám, že výsledky jsou v naší městské části vidět. Zároveň jsem ale realistka. Auta někde musí jezdit a jejich vytlačením z jednoho místa prostě nezmizí, nemluvě o nutnosti zásobování obchodů apod.

Řešením je právě ona rovnováha. Praha není nafukovací, ale je tu dost prostoru pro všechny. Ať už pro chodce, cyklisty či řidiče aut. Pro veřejnou i pro soukromou dopravu. A spíše než vytlačovat jedny druhými, jak to po celá léta dělá vedení pražského magistrátu, je potřeba dokončit rozdělané dopravní projekty a zahájit nové.

Jen namátkou, co jsme připraveni pro zlepšení situace v metropoli dělat: urychlit stavbu nové trasy metra D, pokračovat v prodlužování tramvajových linek, pořizovat úspornější a ekologičtější autobusy, vytvářet nová záchytná parkoviště, posilovat příměstskou vlakovou dopravu… A ano, také budovat cyklopruhy a cyklostezky. Ale bezpečné a smysluplné. Neboli tam, kde se to hodí, a nikoliv kde si někdo umane. (Kompletní plány v dopravní oblasti pro Prahu si můžete přečíst zde.)

Takže řešení tu jsou. Žádné nesmyslné stolky s židličkami na ulicích, kde pak stejně nikdo nesedí. Žádné cyklopruhy v místech, kam se stejně žádný milovník kol neodváží vjet. Žádné vytlačování aut jen na efekt a komplikování už tak komplikované dopravní situace. Musíme myslet na všechny – na chodce, cyklisty a řidiče. A místo fanatismu používat zdravý lidský rozum. Takhle jednoduché to je.

Alexandra Udženija

předsedkyně Výboru kontrolního ZHMP
starostka městské části Praha 2
expertka pro rozvoj ekonomiky a podnikatelského prostředí