(ECHO24.cz) Je až neuvěřitelné, jak vygradoval spor mezi taxikáři a řidiči Uberu. A vše se děje jen kvůli nečinnosti a neschopnosti vlády a magistrátu hlavního města. A má to jednoho společného jmenovatele – představitelé ANO. Aby bylo jasné, já úplně chápu řidiče Uberu, protože tito lidé hledají způsob, jak si jednoduše přivydělat v tak komplikovaném a přeregulovaném podnikatelském prostředí, který zde máme. A úplně chápu klasické taxi řidiče, kteří se oprávněně zlobí, že stejné podmínky mají platit pro všechny. A když oni musejí platit daně, odvádět sociální a zdravotní, mít licence a certifikovaný taxametr, podléhat kontrole, dělat zkoušky atd., tak proč někdo, kdo dělá stejnou práci jako oni, tyto zákonné podmínky obchází.
Já mám na to názor již delší dobu zcela jasný a neměnný: klasickým taxi řidičům pravidla jejich podnikání zjednodušme a řidičům Uberu je nastavme. Pak se tyto dva odlišné způsoby stejně poskytované služby potkají a budou si navzájem zdravou konkurencí. Štve mě, jak si tento horký brambor přehazuje ministerstvo dopravy, které 4 roky řídí ANO a primátorka Krnáčová ze stejného hnutí. Co tady proboha celou tu dobu dělali? Odpověď je jednoduchá NIC. A to nemluvě o tom, že kdyby to primátorka Krnáčová chtěla řešit, tak sepíše zákon a pošle ho do sněmovny. Protože ona asi za ty tři roky, co tam sedí. asi ani neví, že hlavní město Praha má možnost zákonodárné iniciativy. Problém se mohl řešit již dávno, všichni by byli spokojeni a Praha by neměla ostudu v podobě rvaček na letišti a chystaných blokací silnic. Chtělo to jen vůli.
Ale teď se na to podívejme z trochu jiného úhlu pohledu. Vlajková loď ministra financí Babiše byla EET. Dokázal svojí demagogií přesvědčit lidi, že živnostníci a podnikatelé kradou a neplatí daně a tudíž na ně musí uvalit kontrolu v podobě EET. Je to šikanózní kontrolní mechanismus, který si ještě ke všemu podnikatel musel koupit sám. Takže jednoduše: budu tě kontrolovat a ještě si to zaplatíš. Hodně lidí dnes řekne, že je to dobře, protože ten hrozný hospodský nebo paní v potravinách na těch 5 rohlíků a litr mléka nedala účtenku, a to by sakra měla. Mimochodem EET je další povinnost pro klasické taxikáře, která je čeká. A teď je tady Uber, miláček zákazníků, a tam najednou nikomu nevadí, že nedostane žádný papírek na konci jízdy, a že řidiči Uberu neplatí daně a neplní další zákonné povinnosti, které musejí plnit taxikáři. Víte na tohle je jedno krásné slovo: pokrytectví. A to jak ze strany Babišovců, tak ze strany určité skupiny spotřebitelů, kteří mají evidentně jiný metr na různé druhy podnikání. Ex-ministr Babiš nám celou dobu vymývá mozek větou „jak narovnává podnikatelské prostředí“, ale tam, kde měl opravdu nastavit jasná pravidla, neudělal vůbec nic.
A přitom těch řešení je hned několik. Já bych například navrhovala, aby příležitostní řidiči Uberu byli registrovaní a platili paušální daň, kterou navrhujeme zavést jako jeden z nástrojů zjednodušení právě u příležitostního podnikání. Princip spočívá v tom, že by příležitostní Uber řidič zaplatil finančnímu úřadu předem stanovenou částku a dál by nic nemusel řešit. Na druhou stranu je nutné podívat se na povinnosti, které mají klasičtí řidiči, a maximálně je zjednodušit a osekat. Paušální daň se dá uplatnit i na jiné druhy tzv. sdílené ekonomiky, jako je např. Airbnb. Ale o tomto dalším palčivém problému třeba příště.
Alexandra Udženija
1. místopředsedkyně strany
expertka pro rozvoj ekonomiky a podnikatelského prostředí