Na Smíchově se kvůli cyklistům zruší 50 parkovacích míst

17. července 2024
Na Smíchově se kvůli cyklistům zruší 50 parkovacích míst

Z titulu člena Dopravního výboru ZMČ Praha 5 jsem byl seznámen s materiálem „Změny dopravního režimu na Smíchově“, jehož obsahem je zajištění plošné cyklistické prostupnosti Smíchova a snížení maximální povolené rychlosti na nepáteřních komunikacích. Navrhované změny jsou nekoncepčně prosazovány současným politickým vedením radnice městské části Praha 5, která je tvořena zástupci Praha 5 Sobě, Českou pirátskou stranou a Koalicí SEN 21 pro Prahu 5.

Jelikož jsem v minulém volebním období na městské části Praha 5 zastával pozici radního pro dopravu a následně předsedy Dopravního výboru ZMČ Praha 5, mohu si dovolit zaujmout kritické stanovisko k zpracovanému materiálu. Jeho důvodem je zejména dopad navrhovaných opatření, které je spojeno se zrušením až 50 rezidentních parkovacích míst v řešeném území, což, při současné dopravní situaci v oblasti parkování v centrální části Smíchova, není vůbec zanedbatelný počet.

Vnímám současný trend umožnění plošné cyklistické prostupnosti územím, avšak domnívám se, že zřizování „cykloprotisměrek“ na některých komunikacích, zejména při šikmém uspořádání parkování s ponecháním volného prostoru vozovky pro jízdu vozidel a protisměrnou jízdu cyklistů menším než 4 m, je nebezpečným a diskutabilním opatřením pro všechny skupiny účastníků provozu na komunikacích.

Za vysoce nebezpečné považuji v materiálu navrhované cyklistické příčné přejíždění ulic Zborovské a Svornosti při intenzitách provozu vozidel, které tyto páteřní komunikace hlavního města Prahy využívají, a i v budoucnu využívat budou.

Samostatnou kapitolou je pak zavedení zóny s maximální povolenou rychlostí 30 km/h na vybraném území. Tento prvek ovšem nemůže být aplikován bez jakýchkoli doprovodných opatření, které nezodpovědné řidiče na požadovanou rychlost zpomalí. Jedná se ovšem pouze o neukázněné jedince, většina řidičů v této lokalitě jezdí již dnes ohleduplně a bezpečně. Musím tedy konstatovat, že pouhou instalací dopravního značení nebude dosaženo očekávaného cíle, neboť vyvolává potřebu dostatečné kontroly ze strany restriktivních orgánů, tedy Policie ČR.

Ačkoliv jsem aktivním cyklistou nemohu se tedy, s ohledem na výše uvedené, ztotožnit s návrhem změny dopravního režimu na Smíchově tak, jak byl předložen Dopravnímu výboru. Považuji jej za nevyvážený k potřebám dotčených účastníků provozu na komunikacích, protože neuváženě preferuje pouze jednu minoritní skupinu, kterou jsou cyklisté, což je v současnosti obecným trendem politické reprezentace radnice Prahy 5.

Jan Panenka

člen zastupitelstva MČ Praha 5
předseda MS ODS Klamovka

Štítky: komentář