Dlouhodobé a odvážné vize jsou potřeba…
Městu Pardubice přeji hodně vizionářských politiků
Britský magazín dFi z vydavatelství The Financial Times označil pardubický kraj za nejvhodnější pro investice ve východní Evropě. Zejména existence mezinárodního civilního letiště je prý hlavní výhodou regionu. Ve městě a v okolí působí dnes velké firmy, které se významným způsobem podílí na celkovém českém HDP a zaměstnávají tisíce lidí. Společnost KYB Manufacturing Czech v průmyslové zóně v Pardubicích dokončila hrubou stavbu nové haly na výrobu tlumičů. Firma s japonským zázemím začala v průmyslové zóně vyrábět v roce 2008. Z původních sedmi zaměstnanců na začátku výstavby první haly se rozrostla na více než 450 lidí. V příštím roce by měla zaměstnávat až 700 lidí a do konce roku 2016 plánuje investovat celkem 1,6 miliardy korun.
Nebylo to tak vždy. V roce 1991 se silné skupiny naopak snažily, aby pardubické letiště bylo zrušeno a armáda z města vyhnána. Tehdejší primátor města MUDr. Stránský, z jehož hlavy myšlenka civilního letiště vzešla, čelil nesčetným útokům a kritice. Největšími kritiky byli tehdy pracovníci Útvaru hlavního architekta. Primátor Stránský byl za studii civilního letiště i obviněn z plýtvání finančními prostředky a mnozí se ho pokoušeli odvolat z funkce. To se jim nakonec při jiné příležitosti podařilo. Stránský také vyjednal těsnou spolupráci s letectvem, bez jehož podpory a pomoci by smíšený provoz nikdy nemohl vzniknout. Přesvědčil některé místní významné podnikatele, aby do letiště investovali a přivedl do čela firmy EBA Ing. Oldřicha Vlasáka jako jejího prvního ředitele. Vlasák je dnes místopředsedou Evropského parlamentu.
Součástí projektu byl i širší záměr zřídit v sektoru mezi letištěm a železnicí Praha-Olomouc a břehem Labe velkou průmyslovou zónu pro investory s dobrým napojením na budoucí vodní cestu Pardubice-Hamburg a na dálnici. Primátor musel svést tvrdý boj se svými odpůrci v čele, kteří tvrdili, že Pardubice již nemají žádné rozvojové prostory a odmítali se na tvorbě změny územního plánu podílet. Stránský tehdy změnu prosadil a díky jeho tlaku našly později tisíce lidí zaměstnání. Za jeho působení v úřadu do Pardubic přišel první zahraniční investor firma Nedcon.
Primátora později jeho aktivity zahubily. Zastupitelé ho obvinili z poškozování města a odvolali z funkce a někteří tvrdili, že průmyslová zóna už mohla dávno vydělávat stovky milionů ročně, zatímco on se bránil, že jde o projekt, který přinese ovoce tak za dvacet let. Jak se ukazuje, měl pravdu a bez jeho invence a nasazení by Pardubicko jistě nebylo nejatraktivnějším regionem východní Evropy, a kdyby se mu býval tehdy podařil prosadit projekt vědecko-technologického parku, byly by Pardubice a celé Pardubicko o hodný kus dál. Pokládám za férové Stránského za ani ne tříleté působení v čele města připomenout a opožděně mu poděkovat.
Městu Pardubice pak přeji hodně vizionářských politiků, kteří umí vidět na desítky let dopředu tak, aby se zvyšoval počet pracovních míst nejen pro generaci současnou, ale i pro generace budoucí.
starosta MO Pardubice III