Chtějí být Pardubice prosperujícím městem?

10. května 2013
Chtějí být Pardubice prosperujícím městem?

Chceme být velké a prosperující město? Chceme být čisté město? Chceme být městem sportu? Chceme podporovat podnikání? Chceme udržení obyvatel v lokalitě a omezení jejich migrace za prací jinam?

Máme kvalitní vizi budoucnosti města Pardubic? Máme definované zájmy města, jeho obyvatel, ale i okolních obcí? 

Na všechny tyto otázky by měl dát odpověď strategický plán. Jen tak mohou mít konkrétní rozvojové projekty větší nárok na úspěch, a to nejen při čerpání finančních prostředků z Evropské unie.

Máme jasnou vizi?

Základem musí být zlepšení života v dané lokalitě, podpora podnikání a zajištěná zaměstnanost obyvatel. Pokud nemáme jasnou vizi, nemůžeme vytvořit kvalitní územní plán. Strategický plán byměl být jakýmsi zadavatelem územního plánu.

Velkou mírou na územním rozvoji se podílí i soukromé investice. Proto by měl být jedním z hlavních úkolů nového strategického plánu rozvoj podnikání. Územní plán by pak měl jasně ukazovat perspektivní výhledy rozvoje a vytvářet jakési jistoty územního plánování. Toto vždy vede ke zvyšování zájmu soukromých investorů pro podnikání právě v našem městě.

Různé druhy dopravy v Pardubicích jsou prvním předpokladem podpory podnikání a hospodářského růstu našeho města. Příkladem může být sousední Chrudim, kde město zainvestovalo do svých pozemků a následně odprodalo podnikatelům a během pár let jsou pozemky zastavěné.

Dalším důležitým krokem by mělo být zlepšení komunikace politiků s podnikateli. Názory politiků a podnikatelů se mohou značně lišit. Pokud se vzájemnou komunikací nezačneme, nemůžeme prosazovat společné zájmy ve prospěch našich obyvatel.

Jiné představy o využití stávajícího územní mohou mít politici, jiné architekti a jiné podnikatelé. Současné zadání nového územního plánu počítá se „zahuštěním“ jádra města a chce zastavit jeho další rozpínání.

Nejsem architekt, ale myslím si, že když už se pořizuje nový územní plán, tak by měl počítat i s rozvojem okolí města a ne umísit veškeré rozvojové plochy do jádra města. To ještě více zahustí dopravu ve městě. Navrhované obchvaty města vedou v území, jehož urbanizace zatím není řešena vůbec. Tyto plochy se přímo k rozvoji podnikání nabízí.

Delší perspektiva

Čím bude rozvojových ploch více, tím méně bude možností spekulovat s cenou těchto pozemků. Čím více investorů a podnikatelů se oficiálně zapojí do vytváření strategického a územního plánu, tím méně zůstane prostoru pro podezření z klientelismu. Územní plán by měl být conejvariabilnější, s perspektivou na dalších čtyřicet až padesát let. Jasně by se mělo říci, co kde spíše nechceme. Zbytku

 

Článek vyšel 10.5.2013 v Pardubickém deníku, sken článku v přiloženém dokumentu.

 

 

dokument: pdf

Ing. Mgr. Vítězslav Štěpánek

předseda místního sdružení
člen oblastní rady
starosta