Jak nastartovat hospodářský růst města a zajistit dostatek pracovních míst?

30. listopadu 2012
Jak nastartovat hospodářský růst města a zajistit dostatek pracovních míst?

Možností není mnoho, ale jsou. V současné době vzniká nový strategický plán města a nový územní plán města. Toto je ideální stav pro vznik obou velice důležitých dokumentů, protože nový strategický plán by měl být jakýmsi zadavatelem územního plánu.

Musíme vytvořit kvalitní vizi budoucnosti města. Ve strategickém plánu musíme jasně definovat zájmy města, jeho obyvatel, podnikatelských subjektů, ale i okolních obcí. Jen tak mohou mít konkrétní projekty rozvoje větší nárok na úspěch a to nejen při čerpání finančních prostředků z EU. Základem by mělo být zlepšení života v dané lokalitě, podpora podnikání a zajištěná zaměstnanost obyvatel.

Soukromé investice se podílí velkou mírou na územním rozvoji. Proto by měl být jedním z hlavních úkolů nového strategického plánu rozvoj podnikání. Územní plán by pak měl jasně ukazovat perspektivní výhledy rozvoje a vytvářet jakési jistoty územního plánování. Toto by mělo vést ke zvyšování zájmu soukromých investorů pro podnikání právě v našem městě. Různé druhy dopravy v našem městě jsou prvním předpokladem podpory podnikání a hospodářského růstu našeho města.

Dalším důležitým krokem by mělo být zlepšení komunikace politiků s podnikateli. Myslím si, že se názory politiků a podnikatelů mohou značně lišit. Pokud se vzájemnou komunikací nezačneme, nemůžeme prosazovat společné zájmy ve prospěch našich obyvatel. Jiné představy o využití stávajícího území mohou mít politici, jiné architekti a jiné podnikatelé.

Současné zadání nového územního plánu počítá se ,,zahuštěním,, jádra města a chce zastavit jeho další rozpínání. Nejsem architekt, ale myslím si, že když už se pořizuje nový územní plán, tak by měl počítat i s rozvojem okolí města a ne umístit veškeré rozvojové plochy do jádra města. Toto ještě více zahustí dopravu ve městě. Navrhované obchvaty města vedou v území, jehož urbanizace zatím není řešena vůbec. Tyto plochy se přímo k rozvoji podnikání nabízí.

Čím bude rozvojových ploch více, tím méně bude možností spekulovat s cenou těchto pozemků. Čím více investorů a podnikatelů se oficiálně zapojí do vytváření strategického a územního plánu, tím méně zůstane prostoru pro podezření z klientelismu. Územní plán by měl být co nejvariabilnější, s perspektivou třeba na dalších 40 -50 let. Jasně by se mělo říci, co kde spíše nechceme. Zbytku ponechat volnost. Jen tak se vyhneme neustálým dodatkům, které vždy něco stojí.

Ing. Mgr. Vítězslav Štěpánek

předseda místního sdružení
člen oblastní rady
starosta