Tisková zpráva Karel Jurka
Brno/ 12. listopad 2012
V Jihomoravském kraji se nejlépe podniká ve Vyškově
Srovnávací výzkum časopisu Ekonom, který probíhal na území Jihomoravského kraje a nesl název „Město pro byznys“, už zná svého vítěze. Je jím Vyškov.
Obce se ve srovnávacím výzkumu Město pro byznys hodnotí na základě padesáti kritérií rozdělených do dvou oblastí: podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. Druhou jmenovanou oblast, která se na celkovém hodnocení podílí padesáti procenty, mohou svým chováním radnice ovlivnit.
Vítězný Vyškov si v obou hodnocených oblastech - v přístupu veřejné správy i v oblasti podnikatelského prostředí - vedl velmi dobře. Vyškovská radnice byla ve svém přístupu k zástupcům byznysu v kraji třetí nejlepší, ve druhé jmenované kategorii město dokonce získalo krajské prvenství. „Předností Vyškova je, že žádné předchozí ani současné vedení města nerozhodovalo jen ve výhledu jednoho volebního období, ale vždy sledovalo dlouhodobý a strategický rozvoj města. To se projevuje například nulovým zadlužením, dobrou ekonomickou kondicí města a efektivním využíváním evropských fondů,“ řekl na slavnostním vyhlášení místostarosta Vyškova Karel Jurka.
Po loňském šestém místě si tak Vyškov výrazně polepšil. Kroky, které provedlo vedení města po analýze loňských výsledků, tak vedly správným směrem.
Tisková informace
Brno/ 12. listopad 2012
Vyškov připravuje koncepci školství
Od jara letošního roku pracuje 1. místostarosta města Vyškova Karel Jurka spolu s odborem školství, kultury a sportu MěÚ na koncepci školství ve Vyškově s výhledem na příští desetiletí.
Příprava koncepce byla rozdělena do dvou etap. 1. etapu – analytickou část koncepce – připravil odbor školství, kultury a sportu MěÚ Vyškov a prezentoval ji vyškovským zastupitelům a veřejnosti na dubnovém zasedání ZM. Obsáhlý dokument se zabýval například strukturou výkonů MŠ a ZŠ v uplynulých pěti školních letech, počty dojíždějících žáků, věkovou strukturou dětí ve školách, statistikou narozených dětí v období 1980-2011, kvantitativními údaji týkajících se kapacit škol, výší vložených prostředků na provoz od zřizovatele, stavem budov se zohledněním investic v letech 2003-2012 a mnohými dalšími ukazateli a údaji.
V současné době je aktuální 2. etapa koncepce – vyhodnocení analýz. Opět ji připravuje odbor školství, kultury a sportu MěÚ Vyškov, přičemž vychází ze závěrů externě zpracované demografické prognózy školství. V rámci této části koncepce budou vypracovány návrhy na optimální školský systém ve městě, se kterými bude zastupitelstvo brzy seznámeno na svém zasedání.
„V rámci koncepce chceme prověřit, jaké máme možnosti reagovat na současnou i budoucí demografickou situaci,“ řekl místostarosta Jurka. „Dnes například víme, že nám přibývá dětí v mateřských školách. Je tedy potřeba zvážit, jestli současný pokles žáků na II. stupni ZŠ není pouze jevem dočasným. Musíme si odpovědět na otázku, zda nám dorůstající děti opět dokážou za pár let naplnit kapacity ZŠ. Máme tedy tyto kapacity zachovat nebo situaci nějak řešit? Je potřeba mít na paměti i velká procenta dětí dojíždějících z obcí v regionu. V tomto směru má Vyškov jako obec s rozšířenou působností zodpovědnost i za ně. Jsem přesvědčen, že dlouhé hodiny času strávené na její přípravě přinesou své ovoce,“ přiblížil Karel Jurka.
Tisková informace
Brno/ 12. listopad 2012
Přípravy střednědobého finančního výhledu pokračují
Na vyškovské radnici vzniká velmi důležitý strategický dokument. Střednědobý finanční výhled, na kterém už řadu týdnů vedení města pracuje, by měl zahrnovat prioritní investiční akce města pro následujících 5 let.
Radnice již vypracovala přehled akcí, jež jsou pro další období aktuální. Doplnila jej o odhad nákladů, které přesáhly 600 milionů korun. Peněz, které bude moci město investovat, však bude mnohem méně. Bylo konstatováno, že vyjdeme-li z predikce Ministerstva financí a zvážíme-li další hospodářský vývoj, v letech 2013-2017 bude volných prostředků pro uskutečnění investičních akcí něco kolem 100 milionů Kč. Tato částka pro všechno rozhodně nestačí. Vedení města chce na základě tohoto přehledu vymezit prioritní akce, které následně předloží k diskuzi do politických klubů. Do konečného střednědobého plánu pak budou vybrány v závislosti na finančních možnostech Vyškova ty investice, které považují zastupitelé za nejvýznamnější. Zpracovaný finanční výhled bude v následujících letech pomůckou a vodítkem při tvorbě rozpočtů.
Střednědobý finanční výhled bude předložen Zastupitelstvu města Vyškova ke schválení společně s rozpočtem na jeho prosincovém zasedání.
Tisková informace
Brno/ 12. listopad 2012
Vyškovské služby končí, o údržbu města se bude starat jiná firma
V červnu letošního roku Zastupitelstvo města Vyškova rozhodlo o ukončení činnosti Vyškovských služeb, s.r.o. Jejich činnost spočívající v údržbě veřejné zeleně a celoročním úklidu komunikací by měla zajišťovat společnost, která zvítězí ve výběrovém řízení. Zastupitelstvo města Vyškova v červenci 2012 schválilo zadávací dokumentaci, kvalifikační dokumentaci a smlouvu o dílo na veřejnou zakázku na služby „Provádění komplexní údržby komunikací a veřejné zeleně města Vyškova“. Zadavatel, tj. město Vyškov, obdržel tři nabídky. S nejnižší cenovou nabídkou uspěla společnost STAEG Facility, spol. s r.o. za cenu 14 865 681, 82 Kč bez DPH za 1 rok.
Důvodů pro ukončení činnosti Vyškovských služeb byla celá řada. Jednak se těžko hledaly finanční prostředky na udržování technického zázemí společnosti, a jednak zkušenosti z jiných měst ukazovaly, že najde-li se společnost, která se na tyto činnosti specializuje, může dojít k úsporám, což výběrové řízení prokázalo. Změna společnosti přinese úsporu cca 11 %, což je v přepočtu téměř 2 miliony korun ročně.
Poptávala se většina činností po Vyškovských službách spojená do jednoho balíku s tím, že tato skutečnost přinese řadu výhod, jako je například jednání pouze s jedním partnerem, snazší koordinace navazujících prací, celoroční využití strojového parku a v neposlední řadě hrála důležitou roli skutečnost, že čím větší objem je poptáván, tím výhodnější cenové podmínky je možné získat. Šlo tedy o celoroční údržbu veřejné zeleně, komunikací, chodníků a zastávek
Pro uchazeče byla stanovena jasná a poměrně tvrdá kritéria, mezi která patřilo např. převzetí šestnácti stávajících zaměstnanců Vyškovských služeb vykonávající tyto činnosti či odkoupení použitelné techniky za cca 8 mil. Kč.
15. října 2012 schválila Rada města Vyškova jako nejvýhodnější nabídku společnosti STAEG Facility, spol. s r.o., a zároveň schválila uzavření smlouvy o dílo s touto společností. Rozhodnutí o přidělení zakázky nabylo právní moci 6. 11. 2012 a po splnění všech stanovených podmínek může být s vítězem soutěže podepsána smlouva o dílo.
Do té doby, tj. přibližně do začátku prosince tohoto roku, budou údržbu komunikací a veřejné zeleně provádět jako doposud Vyškovské služby.
Smlouva se společností STAEG Facility, spol. s r.o., je postavena tak, že pokud nebude město s jejich prací spokojeno, může od ní kdykoli odstoupit v rámci šestiměsíční výpovědní lhůty. Zároveň má město řadu velmi tvrdých finančních nástrojů, na základě kterých jsme oprávnění se domnívat, že vítěz výběrového řízení bude dělat maximum pro to, aby byli všichni občané s komunálními službami na území města Vyškova spokojeni.
Tisková informace
Brno/12. listopad 2012
Práce na rozpočtu města na rok 2013 finišují
Na jednání Zastupitelstva města Vyškova, které se uskuteční ve druhé polovině prosince, bude projednáván a následně schvalován rozpočet města Vyškova na rok 2013. Druhým rokem tedy město nevyužije možnosti rozpočtového provizoria. Rozpočet je navrhován jako schodkový, přičemž schodek je kryt z vlastních zdrojů města.
Při sestavování rozpočtu bylo nutné se potýkat zejména s nepříznivými vlivy v jeho příjmové části. Zde se projevuje např. nepříznivý vývoj ve výběru sdílených daní, dopad zrušení příspěvků na školství vyplývající jak z novely školského zákona, tak i ze zákona o rozpočtovém určení daní či zrušení dotace na činnost Knihovny Karla Dvořáčka. Nedá se předpokládat, že by tyto výpadky plně nahradily příjmy do rozpočtu města v důsledku novely zákona o rozpočtovém určení daní platné od 1. 1. 2013.
Sestavení rozpočtu na rok 2013 bylo zásadním způsobem ovlivněno zdrojovými možnostmi rozpočtu města Vyškova. Vzhledem k tomu, že sdílené daně tvoří cca 60 % konsolidovaných příjmů v hlavní činnosti města, je tak příjmová stránka rozpočtu zásadním způsobem ovlivněna naplňováním rozpočtu daní ve státním rozpočtu.
S ohledem na výše uvedené bylo přistoupeno k restriktivnímu sestavení rozpočtu výdajů na rok 2013. Výdaje provozního charakteru byly v zásadě ponechány na úrovni roku 2012, pouze ve výjimečných, zcela konkrétních případech bylo u některých ORJ zapracováno navýšení. Na úrovni schváleného rozpočtu roku 2012 byly rovněž zapracovány příspěvky na provoz u většiny příspěvkových organizací, vyjma příspěvku Knihovně Karla Dvořáčka a MKS Vyškov, kde byl příspěvek snížen.
U Městského kulturního střediska dosáhla úsporná opatření částky 550 tis. Kč, u Knihovny Karla Dvořáčka 440 tis. Kč. Opatření se týkala především zefektivnění činnosti těchto příspěvkových organizací, které se prakticky nedotknou občanů města. Krácení se nedotkne dotací na registrované sociální služby a dotací neziskovým organizacím.
Nejvýznamnějšími plánovanými investičními akcemi na rok 2013 je dokončení rekonstrukce objektu na náměstí Čsl. Armády 1, rekonstrukce smuteční obřadní síně v Dědicích a výměna oken a zateplení domu s pečovatelskou službou na ulici Polní. Dá se předpokládat, že rozpočet města Vyškova na rok 2013 bude v podobě, jak je navržen, schválen.
Tisková informace
Brno/ 12. Listopad 2012
Tenisová hala ve Vyškově nakonec nebude
Zastupitelstvo města Vyškova na svém XI. zasedání dne 24. září 2012 po dlouhé diskuzi neschválilo projekt soukromého investora Tenis Centrum Vyškov, o. s. na vybudování tenisové haly se třemi kurty ve sportovním areálu Vyškov, Mlýnská.
Tenisová hala se třemi kurty tvořená oplášťovanou konstrukcí ze dřevěných vazníků se zděným sociálním zabezpečením za cca 20.000.000,- Kč měla vzniknout na pozemcích města. Na nákladech na vybudování se mělo město Vyškov podílet částkou cca 4.000,- tis. Kč úhradou vytvoření technické infrastruktury (parkoviště, veřejné osvětlení, kanalizace, přístupová komunikace) a soukromý investor Tenis Centrum Vyškov, o. s, částkou cca 16.000,- tis. Kč na vybudování vlastní haly, a to částečně z vlastních zdrojů, částečně z dotace od MŠMT.
Informace o tenisové hale byly projednány ve Sportovní komisi Rady města Vyškova. Sportovní komise záměr stavby jednomyslně doporučila vzhledem k tomu, že její vybudování odpovídá studii řešení sportovního areálu ve Vyškově, jež byla představena na jednání zastupitelstva v roce 2006.
Karel Jurka, 1. místostarosta města Vyškova
členka strany
oblastní manažerka