Zákaz tranzitní dopravy přes Velké Meziříčí byl mojí prioritou
Tranzitní nákladní doprava, tedy zejména kamiony, které objíždí mýtné brány na dálnici, budou mít od prvního září v našem městě utrum. Po letech snažení a intenzivního vyjednávání se radnici podařilo vjezd tranzitní dopravy do Velkého Meziříčí zakázat.
"Jde o vydání zákazu vjezdu tranzitní dopravy na území města. Jednoduše řečeno, na příjezdových silnicích do města bude zákazové dopravní značení pro nákladní auta s dodatkovou tabulkou výjimky pro místní dopravu a dopravu s cílem v našem městě," vysvětlil starosta Radovan Necid.
Ten se přitom o toto jednoduché a účinné řešení snaží už od roku 2010. "Když jsem se v roce 2010 stal starostou, jako jeden z hlavních cílů jsem si vytýčil omezení počtu kamionů, které přes Velké Meziříčí objíždí mýtné brány. Začal jsem hledat způsob, jakým to udělat," popisuje začátky celého příběhu Necid.
Proto se nejprve seznámil s několika možnými variantami. Jako asi nejhorší vyhodnotil rozšíření dálničního mýta na silnice nižších tříd. "Mýto buď omezí počet kamionů a pak se ale nevybírá, anebo generuje peníze, ale pak neomezuje počet kamionů. Navíc dramaticky zdražuje místní dopravu, a proto mi myšlenka zavedení mýta na silnicích nižší třídy přijde doslova zcestná," říká Radovan Necid.
V roce 2011 se seznámil s případem, kdy město Žebrák, které je v podobné situaci jako Velké Meziříčí, zakázalo vjezd tranzitní dopravy. Ale jen proto, že se v obci nacházel most na krajské komunikaci v havarijním stavu a státní orgány (dopravní úřad) do doby opravy mostu nekladly zákazu kamionů žádné překážky. "Sám starosta Žebráku byl ale k tomu, že by se nám mohlo podařit prosadit zákaz, i když žádnou takovou opravu nemáme, velmi skeptický. Měl totiž své zkušenosti," prohlásil Necid.
Velké Meziříčí se proto nejprve snažilo získat hodnověrné údaje. Metodikou Centra dopravního výzkumu město změřilo intenzitu nákladní dopravy. Poprvé jen ve Velkém Meziříčí a pak i ve spolupráci s obcemi a městy na trase silnice číslo 602/II od Řehořova po Říčany. Starosta také uspořádal setkání s představiteli těchto obcí, aby je nejen informoval o vývoji situace, ale předal jim i zkušenosti a návody jak ověřit intenzitu dopravy po celé trase. Tato měření prokázala, že kamiony nejenom že dálnici kvůli mýtu objíždí, ale také že intenzita nákladní dopravy ve Velkém Meziříčí prudce roste. Příčinou je mimo jiné to, že stát v posledních čtyřech letech dvakrát zdražil mýto. "Měli jsme v rukou tvrdá, nezpochybnitelná čísla, která nám umožnila další jednání s policií, krajem i státem," vysvětlil starosta Necid s tím, že o vydání zákazu vjezdu tranzitní dopravy do Velkého Meziříčí stále trpělivě vyjednával se všemi orgány státní správy.
Posledním impulsem pak prý bylo stanovisko zástupce ombudsmanky Stanislava Křečka, který loni v létě jednoznačně podpořil možnost obcí, aby ze svého území tranzitní dopravu vykázaly, a to i za stávající legislativy.
Mezitím kraj spolu s Velkým Meziříčí spustil pilotní projekt dynamického vážení nákladní dopravy a u Jestřábce vyrostly automatické váhy. "Panovala trochu obava, aby náš plánovaný zákaz a tento projekt vážení nešly proti sobě. Myslíme si, že tomu tak není, a proto velkomeziříčský dopravní úřad mohl vydat opatření, kterým se tranzitní doprava z našeho města posílá zpět na dálnici, kam ostatně patří," řekl Necid.
Město čeká ještě poměrně dost práce na tom, aby se dopravci i řidiči o nové situaci dozvěděli. "O tom, že je do Velkého Meziříčí tranzitní nákladní dopravě vjezd zakázán, budou řidiče informovat dopravní značky na příjezdových silnicích v dostatečné vzdálenosti od města a na návěstích na dálnici D1. Zároveň chceme veřejnost informovat prostřednictvím médií a dopravcům zašleme informaci na sdružení ČESMAD. Samozřejmě také budeme dbát na to, aby zejména v prvních týdnech a měsících bylo porušení tohoto zákazu důsledně sankcionováno, jinak to celé nemělo smysl," uzavřel starosta Radovan Necid.
starosta Velkého Meziříčí