Řešení po Říčansku

15. července 2018
Řešení po Říčansku

Skutečný nárůst počtu obyvatel za posledních 10 let je 3271 nových spoluobčanů. Průměrný roční přírůstek přes tři sta obyvatel nám tedy nezpůsobuje ucpané ulice, jak se nám snaží namluvit vedení města. Tím, že zablokujeme výstavbu v našem městě etapizací nebo nekapacitou čistírny nic nevyřešíme!

Problém je v enormním rozvoji celého regionu umocněný tím, že do města míří lidé z okolních obcí za službami či zábavou. Auta budou přibývat i když se v Říčanech nebude stavět. Co s tím můžeme dělat? Zavřít oči, zakázat vjezd a tvářit se, že jsme ostrov a kolem nás nic není a nic nás s okolím neváže, nebo přijmout fakt a snažit se o koncepční a konkrétní řešení.

Dopravu je třeba řešit postupnými koncepčními kroky v širších souvislostech. Řešením jsou obchvaty a vytvoření podmínek pro větší využívání hromadné dopravy, a tu se snažit co nejvíce integrovat. Před sedmi lety jsem prosazoval Říčanský autobus, kterému dnes vedení města oprášilo a říká mu školní. Již dříve jsem pochopil, že to není nejlepší řešení. Je efektivnější propojit a nasmlouvat dopravu v rámci jednoho integrovaného systému. Lidé potřebují mít k autu dostupnou plnohodnotnou alternativu, aby ji začali využívat. Když budou autobusy jezdit v přiměřených intervalech jako v Praze, lidé je budou využívat mnohem častěji a ubyde aut.

Přetíženému nádraží lze odlehčit kapacitním parkovištěm v dostupné vzdálenosti. Pokud nepůjde v jeho těsné blízkosti zvažme třeba jinde mimo stávající zástavbu např. novou vlakovou zastávku mezi Říčany a Kolovraty (toto již řešil i náš Krajský výbor pro dopravu). Nebo využít plochy v areálu Contery či jeho okolí? Příchod v trase vlečky na nádraží není dlouhý, atp.

Je zapotřebí mít nápady, vize. Něco přetlačit silou jde jen krátkodobě a většinou to nekončí dobře. Dříve nebo později to zkolabuje, stejně jako vyletí nezajištěný špunt z otevřeného šampaňského. A čím déle to trvá, tím větší rána z toho vzejde. Proto brzdit výstavbu nekapacitou čistírny či nedostatkem pitné vody je hloupé a krátkozraké! Stejně jako stavět ČOV na stávající kapacitu. Ono se nám to brzy vrátí a s o to větším razancí…

Ing. Miloslav Šmolík, MSc.

předseda místního sdružení
místopředseda oblastního sdružení