Na stanovištích taxi je klid
Praha na podzim neprosadila normy, které by magistrátu umožňovaly zabírat nepoctivým taxikářům auta nebo posílat nepoctivce za předražování k soudu a do vězení. Pražskou novelu silničního zákona totiž Poslanecká sněmovna shodila ze stolu.
Pražští taxikáři jsou po celém světě proslulí i nadále tím, že předražují a jinak šidí své zákazníky. jak chcete tuto situaci řešit?
Přísnější metr na provozovatele taxislužby bychom uvítali. Vypracovali jsme návrh novely silničního zákona, který ale sněmovna loni v říjnu zamítla. Nyní chystá vláda vlastní materiál, na kterém spolupracujeme formou pracovních skupin s ministerstvem dopravy. Jsou tam nejen zástupci ministerstva, ale i delegáti hlavního města, Brna, Ostravy a Plzně.
Myslíte si, že to k něčemu povede?
Do dnešního dne nemáme žádný účinný legislativní nástroj, jak se vypořádat s nepoctivými taxikáři. Takže jsem velice rád, že na úrovni pracovní skupiny jsme schopni spolupracovat s ministerstvem dopravy na efektivní obraně Pražanů a turistů před nepoctivými taxikáři. Pokud to mám říci velmi jednoduše, po dvaceti letech si konečně pleteme efektivní bič na nepoctivce.
Co hrozí řidiči taxi, který prokazatelně předražil jízdu nebo si trasu neúměrně prodloužil?
Za předražení jsou provozovatelé taxi pokutování dle zákona v řádech desetitisíců a řidiči taxi je na dva roky odebrán průkaz o způsobilosti a navíc se na tři roky stane osobou nespolehlivou. To ve svém důsledku znamená, že po tři roky nesmí tuto práci na území České republiky vykonávat. Současně s ním příslušná městská část zahájí přestupkové řízení, kde mu mohou uložit pokutu do výše 5000 Kč. Také mu mohou uložit zákaz činnosti až na jeden rok. Pokud to poruší, je to trestný čin. Situace s předražením se ovšem zlepšuje. V roce 2011 jsme zkontrolovali zhruba 1700 taxikářů a z toho jen dvě procenta řidičů předražovalo. Například ještě v roce 2007 to bylo více jak deset procent a v roce 2008 více jak pět procent.
Po Praze především v nočních hodinách jezdí taxikáři z jiných měst, například z Berouna či Kladna. Právě mimopražští taxikáři mnohdy nezapínají taxametr a Prahu ani dobře neznají. Jaká podnikáte opatření?
Všichni taxikáři, kteří jezdí na území Prahy, musí mít vedle průkazu o způsobilosti řidiče taxislužby i osvědčení, které získají u zkoušky, kterou organizujeme. Tam musí prokázat znalosti o právních předpisech, místopisu Prahy a samozřejmě ovládání taxametru. Pokud takové osvědčení taxikář nemá, je s provozovatelem zahájeno správní řízení, v rámci kterého mu je uložena pokuta v řádu tisíce korun a odeberou mu jeho průkaz.
Jak se osvědčuje zřízení taxi stanovišť se správcem?
Jednoznačně se potvrdila správnost rozhodnutí města o zřízení stanovišť taxislužby se správcem. Nyní je na stanovištích klid a stížnosti na služby z nich poskytované jsou minimální. V současné době již nepotkáte vozidlo, které by bylo označeno cenami v rozporu s nařízením Prahy, což bylo ještě donedávna zcela běžné.
(Autor: Bedřich Kratochvíl)
předseda regionálního sdružení
primátor hl. města Prahy