Události, komentáře
(ČT 24) Hostem diskusního pořadu Události, komentáře ČT24 byl místopředseda sněmovního výboru pro zdravotnictví Bohuslav Svoboda.
Michal KUBAL, moderátor:
Obrat ve Strakově akademii. Vláda přerušila projednávání novely zákona o ochraně veřejného zdraví, která by Ministerstvu zdravotnictví dala, například možnost zakázat nebo omezit činnost obchodů nebo regulovat hromadné akce. Podle ministra zdravotnictví se na věcném obsahu úpravy vláda shodla. Neshodla se ale na tom, zda úprava zákona o ochraně zdraví je ta správná zákonná cesta.
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Dnes byla na vládě debata, nikoliv o tom věcném obsahu zákona, ale o té formě. To znamená, jestli je vhodná tato forma skrze zákon o ochraně veřejného zdraví anebo jestli jít variantní cestou skrze ústavní zákon o bezpečnosti České republiky a zde upravit vlastně nějaký model fungování v průběhu pandemie.
Michal KUBAL, moderátor:
V nejbližších hodinách se sejdou vládní právníci, kteří mají za úkol navrhnout další postup. Pokud by nestačila rychlá úprava zákona o ochraně zdraví, ve hře je i opětovná žádost o prodloužení nouzového stavu, tedy to, co vláda původně jako celek nechtěla, pak chtěla, pak nechtěla a teď by opět mohla chtít.
Alena SCHILLEROVÁ, ministryně financí, vicepremiérka /nestr. za ANO/:
Budeme hledat prostě nějaký společný právní názor, a buď ho najdeme a dáme se cestou novely zákona o veřejném zdraví, jestli to říkám správně, anebo ho nenajdeme a pak se musíme bavit, co dál. Takže ono samozřejmě nabízí se znovu se obrátit na Sněmovnu s žádostí o prodloužení nouzového stavu do dvacátého pátého, kdy vlastně nám, kdy vlastně rozvolňujeme nebo končí nám většina těch opatření.
Michal KUBAL, moderátor:
A tak to se večer v Interview ČT24 pustil do vlády předseda Senátu Miloš Vystrčil.
Miloš VYSTRČIL, předseda Senátu /ODS/:
Teď se stal takovým zvykem, že vláda píše zákony na tiskových konferencích. A my se bavíme o zákonu, který, já jsem se na to dneska díval, byl o půl jedenácté dnes ve své navrhované podobě teprve vložen do takzvaného eklepu, což je systém, ve kterém si ho konečně ne všichni, ale alespoň někdo může přečíst. Pan premiér řekl, že změní zákon o ochraně veřejného zdraví 29. dubna. Dneska je 4. května. Vraťme se k normálnosti. A nedělejme to tak, že vlastně, kdyby ten zákon měl být schvalován o té ochraně veřejného zdraví, tak si uvědomte, že poslanci by ho poprvé viděli zítra dopoledne a zítra odpoledne by o něm hlasovali.
Michal KUBAL, moderátor:
A jak jsme slíbili, jsme tady venku ve venkovním studiu, upršeném venkovním studiu ČT24, ale každopádně hosté, které jsme slíbili, jsou tady s námi. Adam Vojtěch, ministr zdravotnictví, dobrý večer.
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Dobrý večer.
Michal KUBAL, moderátor:
Marek Výborný, poslanec KDU-ČSL. Dobrý večer i vám.
Marek VÝBORNÝ, poslanec /KDU-ČSL/:
Dobrý večer.
Michal KUBAL, moderátor:
A Bohuslav Svoboda, poslanec ODS. Dobrý večer.
Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:
Dobrý večer.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane ministře, co se stalo? Varovali vás ústavní právníci, že by mohl být problém?
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Určitě to nebyla otázka ústavních právníků. Spíše to byl rozdílný názor Ministerstva zdravotnictví a Ministerstva vnitra, pana mistra Hamáčka i našich expertů, protože samozřejmě ten zákon připravovali legislativní experti Ministerstva zdravotnictví, kteří jsou přesvědčeni o tom, že, a já jsem také o tom přesvědčen, že tak, jak jsme ten návrh navrhli, tak není protiústavní, nevybočuje z mezí ústavy. Ministerstvo vnitra v tomto má poněkud jiný názor. Takže jsme se dohodli na tom, že zkusíme jít, řekněme, cestou právě změny ústavního zákona, a vrátíme se k tomu ve čtvrtek na vládě.
Michal KUBAL, moderátor:
Takže spor v samotné vládě o to, jestli ten zákon je ústavní, nebo není ústavní, ten návrh, který prosazovalo ministerstvo zdravotnictví, je to tak?
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Neřekl bych spor, spíše diskuze. Nebyl to skutečně spor, řekněme, o tu věcnou materii, o ty pravomoce, a o to, co máme regulovat, ale spíše formu, právní formu, jestli jít skrze zákon o ochraně veřejného zdraví, anebo jít skrze zákon o bezpečnosti České republiky a vytvořit, řekněme, nějaký nový mimořádný stav pandemie, na základě kterého by bylo možné tato opatření vydávat.
Michal KUBAL, moderátor:
To by byla ta úprava, kterou navrhuje, řekněme, ten ústavní zákon. To znamená kromě válečného stavu a kromě nouzového stavu vytvořit nový, řekněme, zdravotní stav, stav pandemie.
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Přesně tak, je to úvaha, ale Ministerstvo vnitra společně s mými kolegy na to bude pracovat a ve čtvrtek se k tomu vrátíme k vládě.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane Výborný, jaký je váš názor na to? Potřebuje Ministerstvo zdravotnictví posílené pravomoci nebo stačí to, co teď právě existuje?
Marek VÝBORNÝ, poslanec /KDU-ČSL/:
Já musím razantně odmítnout to, že by se tady měl vytvořit jakýsi systém samoděržaví, kdy 1 člověk, 1 ministr, a to je jedno, kdo je na tom postu právě teď přítomen, bude mít takové pravomoci, že by de facto mohl jednoduše vypnout celou republiku. Je potřeba vnímat ten návrh, který se skutečně, a tady já musím souhlasit s předsedou Senátu, panem kolegou Vystrčilem, že je naprosto neuvěřitelné to, jakým způsobem ta vláda pracuje, vytváří tady legislativní chaos, protože ten návrh jsme měli k dispozici dnes někdy kolem oběda. A jako poslanci bychom teoreticky o něm zítra měli hlasovat. Já jsem rád tedy, že vláda vzala rozum do hrsti, a to jednání přerušila, protože ten zákon je zjevně protiústavní, vytváří tady nějaký systém, kdyby skutečně 1 člověk mohl rozhodovat o zavření obchodů, omezení svobod, těch základních svobod, které jsou garantovány ústavou a listinou základních práv svobod. Já jsem přesvědčen o tom, a nakonec nejenom já, ale i ústavní právníci, hovořil o tom včera předseda Ústavního soudu. Já myslím, že kdyby Ministerstvo zdravotnictví postupovalo podle toho, co předběžně říkali o těch úvahách, jak postupovat, ústavní právníci a odborníci a nakonec i politici, tak bychom tady neztratili týden času. Týden času je promrhán, protože to, co dneska prodávala vláda, tak podle mého názoru skončí v koši, protože to nikam jinam nepatří.
Michal KUBAL, moderátor:
Na druhou stranu... dovolte mi reagovat, pokud tady vláda fungovala bez nouzového stavu, to znamená, nikoliv na základě zákona o nouzovém stavu, o nouzovém režimu. Ale fungovala na základě zákona o ochraně veřejného zdraví do dvanáctého, včetně zásadních opatření, mezi ně patřilo například omezování pohybu osob na hranicích, mezi ně patřilo například zavírání škol. Není to opravdu jenom drobný posun v tom, že do toho přibudou prostě další kategorie, které se budou stávat, například uzavírání velkých center?
Marek VÝBORNÝ, poslanec /KDU-ČSL/:
Jednak si musíme uvědomit, že jsme se pohybovali skutečně v mimořádné situaci. Na začátku té pandemie i vláda a všichni jsme byli naprosto v unikátní mimořádné situaci, kdy ta vláda musela nějak reagovat, a my jsme tehdy taky všechny ty kroky takto podpořili. Ale dnes v takové situaci nejsme. A já jsem třeba marně hledal v tom návrhu úpravy zákona nějakou zmínku o kontrasignaci. To znamená, že ta opatření by skutečně podlehla nikoliv rozhodnutí ministra, ale vlády a že by následně, například do týdne, do 10 dnů musela být kontrasignována Poslaneckou sněmovnou, protože tady existuje nějaká dělba moci. A není možné tímto způsobem i v těch mimořádných situacích, které mohou přijít například v případě pandemie, tak aby byla takto takovýmto způsobem tak moc vychýlena. To si myslím, že je špatně, a já věřím, že touto cestou skutečně nepůjdeme.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane ministře, krátce, budete vypíná demokracii.
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Určitě ne. To, co říká pan kolega Výborný, že ten zákon je protiústavní. V demokratickém právním státě o tom, co je a není protiústavní, ještě stále rozhodují soudy, zejména Ústavní soud a nikoliv poslanci. Takže to je zkrátka nějaký názor, ten zákon určitě není protiústavní a my nechceme tím, že budeme regulovat například bazény nebo wellness centra, tak tím si myslím, že skutečně nevypínáme demokracii. Je třeba také, aby si všichni ten zákon přečetli, protože já myslím, že tady všichni mluví o něčem, co možná ani přesně nečetli, protože jestli tam chceme regulovat činnost epidemiologicky závažných provozů, jako jsou kadeřnictví, jako jsou wellness centra, bazény nebo obchodní centra, tak to není vypínání demokracie. To musím zásadně odmítnout.
Marek VÝBORNÝ, poslanec /KDU-ČSL/:
Jsem neřekl vypínaní demokracie a také jsem jasně řekl, že nehovořím o tom obsahu. Samozřejmě tato opatření jsou důležitá, ale hovořím o té formě. A vy jdete formou, kdy 1 člověk, který získává de facto tyto v komplexu v globálu pravomoce, které skutečně omezují základní práva, svobody garantované ústavou, to je celé.
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Ale musí si...
Marek VÝBORNÝ, poslanec /KDU-ČSL/:
Ale já jsem si to přečetl až do konce... Ta účinnost skutečně tam není definována omezeně nebo nějakým podobným způsobem ani kontrasignace nikde není ani zmínky.
Michal KUBAL, moderátor:
Budete mít všichni ještě dost příležitostí k tomu se vyjádřit. Pane Svobodo, zásadní otázka, která vyplynula z té dosavadní diskuse. Je to drobný posun v tom, jak vypadá zákon o ochraně veřejného zdraví nebo je to zásadní zásah, potenciální zásah, do...
Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:
Není to žádná drobná věc, je to zásadní věc, protože obecně platí, že jakékoliv omezování nás jako občanů je možné jenom zákonem. Pan ministr tady řekl, že o tom, co je ústavní, nerozhodujeme my jako poslanci, ale soud. Já bych chtěl říct, pane ministře, ani vy o tom nerozhodujete. Takže když říkáte, že to je ústavně konformní, tak to taky není pravda. Je to váš názor nebo vašich spolupracovníků. A já jsem velmi zvědav, jak s tím soudy vyrovnají, protože ta věc je naprosto principiálně proti každému demokratickému principu, který říká, že naše práva nesmí být omezována, zvláště ne teda tím, že je omezí 1 člověk svým rozhodnutím, bez jakékoliv kontroly Poslaneckou sněmovnou, bez jakékoliv kontroly vládou. To je prostě začátek diktatury. Já si nemohu pomoct. To je začátek diktatury jednoho člověka. Představte si, že tam bude někdo jiný, který nebude mít kvality dostatečné a bude mít tuto pravomoc. Tuto pravomoc dáte v našem zákoně každému, kdo si na tu židli sedne. To prostě není možné.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane docente, pokud se podíváme na ten zákon, podle toho současného zákona došlo k omezení, například shromažďování osob nad určitou hranici. Nejsou už tam ty potenciální rizika v současné podobě toho zákona?
Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:
Ne, ten současný zákon tak, jak je navrhován, ten je contra legem. Tamto, co jsme dělali předtím, bylo vlastně para legem vedle práva. Právo to nemá rádo, nedovoluje to. A ta situace byla tak složitá, tak vážná, že my jsme to jako poslanci akceptovali a schvalovali. To byla úplně jiná situace. To nebylo rozhodnutí jednoho člověka, že by řekl, takhle odpoledne nebo v 10:47, když ten zákon vyšel, bylo 10:47 dneska ráno, že by řekl: A takhle to bude. Ne, to není možné, my jsme o tom spolurozhodovali a byla to mimořádně vypjatá situace a byla to mimořádná rozhodnutí, která byla v souladu s tím, jak má Sněmovna a vláda postupovat. Toto je nový zákon, který má ten postup změnit a dát tu pravomoc do rukou jednoho člověka, jednoho člověka. Dobře si to pamatujte ta slova. Já už jsem jednou říkal 28. ledna, že přijde krize. A teď říkám, jestli dáme tuto moc do rukou jednoho člověka, teď vůbec nemyslím jméno někoho, tak prostě porušíme všechny principy, na kterých je naše svoboda a demokracie postavena.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane ministře?
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
To je naprosto přehnané. Zaprvé musím říci, že byť nakonec tedy ten zákon byl přerušen, tak my jsme změnili ještě ten zákon v tom směru, že jsme tam vyžadovali a udělali jsme tam změnu v tom, že budeme vyžadovat souhlas vlády s těmi opatřeními tak, aby to bylo takto... Já jenom teď to ještě sděluji, ten zákon byl stejně přerušen, takže je to jedno. Ale skutečně jsme to diskutovali tak, že by vlastně vláda ještě dávala souhlas k těm mimořádným opatřením tak, aby tam byla garance. Ale já tady nemůžu zásadně souhlasit s panem docentem, kdyby si přečetl ten zákon, co tam je dnes, kdy už dnes můžeme zakazovat různé činnosti, shromažďování lidí, můžeme zakazovat různé hudební, divadelní, filmová představení, omezovat činnost restaurací, ubytovacích služeb, my zkrátka tady nevytváříme nic úplně nového na zelené louce. Tady už celá řada pravomocí v tom zákoně je a my je pouze precizuje, případně možná mírně rozšiřujeme. Takže já odmítám tu interpretaci pana docenta, kterého si jinak vážím, že tady se vytváří nějaká diktatura novým zákonem. V tom zákoně už celá řada pravomocí dnes je a jsou v rukou ministra zdravotnictví.
Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:
Já odmítám to, že to mírně rozšiřujete. To je naprosto jiná podoba toho zákona. To je podoba zákona, která říká - ministerstvo zdravotnictví, rozuměj tedy ministr, může kdykoliv, pokud se k tomu rozhodne, udělat tato rozhodnutí, nemá k tomu daný žádný podmínky.
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Ale to už je tam dnes...
Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:
Kdy to může udělat, tam není řečeno, v žádném případě. Je to na jeho rozhodnutí. Já jsem ten zákon samozřejmě četl velmi urychleně, protože vyšel dneska 10:47, což je krátká doba, ale toto tam nikde není, že by tam bylo definováno, za jakých podmínek to smíte udělat. To tam není.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane poslanče Výborný, pokud se podíváme na to současné znění. Spor u městského soudu byl mimo jiné o tom, že vlastně vláda ve chvíli, kdy nešla už podle nouzového zákona, ale vrátila se zpátky do zákona o ochraně veřejného zdraví, tak to nebylo o tom, že nenaplnila tento zákon o ochraně veřejného zdraví, ale že ho uplatňovala v nouzovém režimu, což neodpovídalo. Vy znáte ty zákony, znáte je všichni. Je ten zákon tak, jak ho vláda navrhovala, natolik odlišný oproti tomu, co už teď platí, protože i teď to byly výnosy ministra, které vlastně omezovaly život v této zemi?
Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:
Kdyby si to pan ministr myslel, tak bych ho teď neměnil. Prostě, protože ví, že to je neprůchozí tato věc, že je v rozporu se všemi principy, tak to dneska on a vláda mění. To je zcela zásadní krok.
Marek VÝBORNÝ, poslanec /KDU-ČSL/:
Je to naprosto zásadní krok. A tady se vytváří dojem, že touto novelou dnes předloženou na vládu se má řešit stav od 17. května, a to je podle mě naprosto mylné, protože my jako Sněmovna jsme od začátku garantovali, že pokud vláda, pan ministr přijde s jasným sdělením a jasným seznamem opatření, která je potřeba ještě udržet proto, abychom skutečně zvládli celou pandemii, a budou ta opatření jasně zdůvodněna, tak my jako Sněmovna tady měsíc a půl prokazujeme, že nic nebojkotujeme, ale naopak tato opatření a kroky vlády podporujeme. Ale není možné tímto způsobem upravit zákon ne teď na 14 dní, na týden, to tam nikde není, ta účinnost bude samozřejmě platit nadále. A tímto způsobem skutečně budou ohrožena práva svobody a občanů České republiky. Já si myslím, že je to naprosto nepřijatelné. Nakonec je evidentní, že i na vládě tento spor byl. A musíme jít jinou cestou. Já si například dovedu představit to, že po odeznění celé pandemie ústavní právníci, vláda, poslanci, senátoři budou diskutovat o nějakém lex specialis, speciálním zákonu pro případy podobných pandemií, které mohou v budoucnu, nikdo si to nepřejeme samozřejmě, ale mohou nás v budoucnu potkat, a zanalyzujeme to, co se tady odehrálo. Tak, abychom na to skutečně příště byli i legislativně připraveni. Já nechci nic jiného, než aby ta opatření, která vláda činí a poslanci je dodatečně schvalují nebo průběžně podporují ty zákony tak, aby probíhaly logicky a v souladu s právem, v souladu s legislativou. Nic jiného nechceme. A není možné tady tímto způsobem vychylovat moc, tak jak dneska se pokusilo Ministerstvo zdravotnictví.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane ministře, jak jsem to pochopil já - ten zákon rozšiřuje, řekněme, portfolio toho, co ministr, do jakých činností ministr zasáhnout může, rozšiřuje například zastavit veřejnou dopravu, zavřít velká obchodní střediska. Ale v čem zněl ten hlavní argument, který zazníval i uvnitř vlády? Pokud je tedy to jenom rozšíření toho seznamu, v čem zaznívaly ty výhrady, že to je protiústavní?
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Třeba, musím vás opravit v tom, co říkáte, protože už dnes podle současné platné právní úpravy ministr zdravotnictví mimořádným opatřením může omezovat cestování, může omezovat dopravu, a tak dále. Takže skutečně je třeba říci, skutečně co jsme rozšířili a co už v tom zákoně je. Jediné, co jsme reálně rozšířili, je, že můžeme regulovat provoz těch rizikových, řekněme, obchodů, jako jsou třeba právě obchodní centra nebo bazény, wellness centra, což jsou samozřejmě zase infekčně rizikové provozy, anebo ty epidemiologicky závažné činnosti, jako jsou třeba kadeřnictví a manikúry, a tak dále. To jsou, řekněme, nové věci, které už v tom zákoně dnes jsou částečně definovány, jako epidemiologicky závažné, a my pouze dáváme ministrovi zdravotnictví, Ministerstvu zdravotnictví možnost je regulovat. Takže toto není omezení demokracie, já to naprosto odmítám tuto interpretaci. Je to specifikace těch pravomocí, které ministr už dnes má. A samozřejmě mírné rozšíření, to je pravdou. Ale není to tak, že by tady docházelo k zásahu do základních lidských práv a svobod.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane ministře, vy jste mě opravil tím, že jste zopakoval to, co jsem říkal. Já znovu zopakuji otázku, která následovala. V čem byla hlavní výhrada ze strany Ministerstva vnitra, jak jsem pochopil především, vzhledem k neústavnosti, potenciální neústavnosti té úpravy, když jde jenom o drobné rozšíření toho, co vlastně ministr už teď může?
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Kolegové z Ministerstva vnitra mají pocit, že ten návrh, tak jak jsme ho předložili, tak vlastně zavádí plošná opatření, plošné omezení. Ale já jsem na to vlastně reagoval tím, že už dnes v tom zákoně ta plošná omezení jsou, protože už dnes můžeme třeba regulovat činnost restaurací, což je provoz, stejně jako je provoz nějakých obchodů. A dnes už podle současné platné právní úpravy, to není nové, můžeme zavřít plošně restaurace nebo ubytovací služby. Ten zákon v tomto směru zkrátka je nelogický, tak jak je napsán, a to samozřejmě je dáno nějakými novelami v minulosti, tak tam celá řada věcí je, celá řada věcí tam není. Ale není to otázka, že by nějak to expandovalo do mimoústavní roviny, spíše je otázka specifikace těch kompetencí, které ministerstvo má.
Marek VÝBORNÝ, poslanec /KDU-ČSL/:
To není ten důvod, abyste šli touto cestou, která, jak se ukazuje, je zjevně protiústavní. Pokud do toho zákona chceme zasahovat, tak to jednak nemůžeme činit ve stavu legislativní nouze, není k tomu jediný důvod, proč tak činit. Vy můžete samozřejmě přijít do Sněmovny a požádat o prodloužení některých konkrétních opatření, jasně to zdůvodnit i po 17. květnu, v tom není vůbec žádný problém.
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Ale my jsme chtěli nouzový do 25. května...
Marek VÝBORNÝ, poslanec /KDU-ČSL/:
S tímto můžete cokoliv, my se k tomu vyjádříme...
Michal KUBAL, moderátor:
Pánové, zapomněli jsme, jsme daleko od sebe, udržujeme hygienické vzdálenosti, hygienické předpisy, možná jste zapomněli, že jsem tady i já. Prosím, vezměte zpátky do debaty. Nechte mě prosím trošku určovat ten směr, kterým se vydáváme. Pane Svobodo, prosím, pokud by se týkalo toho ústavního, potenciálního ústavního zákona, ten by musel projít dvoutřetinovým schválením i v Senátu. ODS hraje podstatnou roli stejně jako KDU-ČSL v horní komoře, byli byste pro tuto cestu, to znamená jít cestou úpravy ústavního zákona?
Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:
Pane redaktore, to je velmi závažná otázka, velmi důležitá otázka. A já k ní musím říct jedinou věc - pokud se takováto věc bude řešit, je to práce na půl roku, na rok. To je velmi vážný zásah, změna ústavy je zásah, který by se neměl dělat často. Neměl by se téměř dělat nikdy, když k tomu není nějaký skutečně zásadní důvod. A tady slyšíme to, že nám říká pan ministr, že to jsou některé drobné úpravy, které má navíc. Tak na co je potřebuje? Když jsou jenom drobné? A ten zákon je tak mocný, tak si ho nechte tak, jak je a nezasahujte do toho tím způsobem, že tu moc toho ministerstva skutečně verifikujete a dáte ji naprosto natvrdo do těch rukou. To je ten problém, který tady je. Vy sám říkáte, že to nepotřebujete, že všecky pravomoce máte. Tak jděte od toho a nedělejte to.
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
No já jsem neříkal, že to nepotřebuji, já jsem říkal, že potřebuji, aby ten zákon, a to není otázka mě, to je otázka skutečně, abychom byli schopni, čelit té epidemii, která dnes vypadá dobře, ale my nevíme, jak se ta situace bude vyvíjet na začátku června a podobně.Takže proto jsme chtěli skutečně ty nejvíce závažné, nejvíce epidemiologicky závažné provozy mít možnost regulovat. Já si myslím, že to je zcela legitimní. Ale samozřejmě legitimní je i debata o ústavním zákonu. Já se jí nebráním, přijde ve čtvrtek na vládu a budeme to řešit.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane ministře, já ocituju z rozsudku, který vynesl městský soud: bezdůvodné koncentrování moci do rukou jednoho správního orgánu, které může potenciálně narušit princip fungování právního a demokratického státu. Proč prostě nemůžete jít cestou toho, že budete žádat o prodloužení nouzového stavu, teoreticky dalšího vyhlášení, pokud by přišla, a nikdo z nás si to nepřeje, pokud by přišla ta druhá vlna, která teoreticky by mohla hrozit na podzim.
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Samozřejmě tou cestou jít můžeme, ale bude, znamenalo by to možná v některých případech, že budeme muset nouzový stav prodloužit o několik měsíců, pokud se nakonec třeba ukáže, že některá ta mimořádná opatření nemůžeme vydávat skutečně podle zákona o ochraně veřejného zdraví.
Michal KUBAL, moderátor:
V čem je problém? Je tady kontrola, vláda je zodpovědná vůči Poslanecké sněmovně, je tady kontrola poslanců.
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Proto uvažujeme a uvažuje se ta cesta toho ústavního zákona a vytvoření... Já si myslím, že ten nouzový stav, on byl vytvářen spíše pro nějaké přírodní katastrofy a podobně. To znamená, skutečně pokud dojdeme k tomu, že lepší cestou je jít skrze ústavní zákon a vytvořit nějaký pandemický stav a na základě toho vydávat vlastně regulaci v oblasti epidemiologické, tak i to je varianta. Ale já spíše obhajují to, že ten návrh, tak jak dnes... To, co říkáte o ústavním, pardon, o Městském soudu v Praze, to vycházelo z toho, že právě Ministerstvo zdravotnictví tak, aby mohlo regulovat provozy, tak využívalo tu zbytkovou klauzuli, která je v tom zákoně, kdy může velmi obecně řečeno, činit činnosti k likvidaci a nebezpečí té epidemie. A my pouze v tom zákoně nyní specifikujeme pravomoci, které tam budou, a pokud o tom rozhodne Sněmovna, o tom musí rozhodnout zákonodárce tak, aby tam byly specifikovány, to není přece nic proti zákonodárcům, protože zákonodárci nakonec ten zákon musí schválit.
Michal KUBAL, moderátor:
Ten rozsudek kritizoval něco jiného, ten rozsudek kritizoval právě koncentraci moci v rukou jednoho muže, právě koncentraci v rukou jednoho úřadu. Zásadní otázka je, proč nejít tou cestou nouzového stavu, který tady je. Ale má nad tím kontrolu i Poslanecká sněmovna, ve které má, byť menšinová vláda, k dispozici dostatek, řekněme, svolných hlasů k tomu, aby byla schopna prohlasovávat prodlužování nouzového stavu. Ten nouzový stav...
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Toto není o politice, a tam je v zásadě v tuto chvíli jedno, kdo má většinu, mně jde o to skutečně mít tady nástroj, efektivní nástroj na boj s touto pandemií.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane ministře, proč není nouzový stav efektivní nástroj?
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Ale je to jedna z možností, ale je to skutečně mimořádný stav, to znamená, že v nouzovém stavu se zásadně omezují základní práva. Ale já si nemyslím, že to je ten stav, pokud se bavíme o regulaci provozu bazénů nebo kadeřnictví.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane Výborný, všichni teď máme ten luxus, že si můžeme dovolit diskutovat o tom, co dělat a co by možná šlo udělat lépe, protože tady situace není taková, jako byla v Itálii, jako byla ve Španělsku, ve Velké Británii nebo ve Spojených státech. Nicméně pokud by bylo zapotřebí kvůli epidemiologické situaci nechat některá opatření dál v platnosti, jak by měla vláda postupovat, jak bude vaše strana, řekněme, vstřícná vůči vládním požadavkům proto, aby to opatření trvala dál?
Marek VÝBORNÝ, poslanec /KDU-ČSL/:
Je potřeba jasně říct, že ústavní zákon není možné projednávat ve stavu legislativní nouze, čili debaty o tom, že bychom teď narychlo skutečně zasahovali do něčeho tak křehkého, tak vážného, jako je ústava nebo ústavní zákony, to prostě není možné. A tady skutečně nevedeme debatu o tom v 17. květnu. Ministr, vláda můžou samozřejmě přijít do Sněmovny, protože stejně jako vláda je schopna se sejít v řádu hodin, tak i poslanci se scházejí v řádu hodin. A myslím, že za poslední měsíc jsme ukázali, že jsme některá opatření klíčová přijímali taky třeba ve 2 hodiny v noci. Takže my skutečně jsme připraveni projednat žádost vlády, která musí být jasně zdůvodněna. Konkrétní výčet, která opatření jsou nutná udržet ještě po 17. květnu, z jakých důvodů. A poté samozřejmě jsme připraveni o tom jednat a toto podpořit. A vůbec nemusíme tady vytvářet nějaký nový zákon.
Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:
My jsme opozice, my jsme tady proto, abychom našim voličům, našim občanům pomohli. My jsme opozice, ale ve všem jsme dělali všechno to, aby ta situace proběhla tak, jak proběhla.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane Svobodo, pro vás tedy taky jedinou uvažovanou nebo myslitelnou variantou toho, jak dál pokračovat, pokud by bylo nutné v těch epidemiologických opatření nadále pokračovat, je formou nouzového stavu a prodlužování nouzového stavu?
Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:
Ano.
Michal KUBAL, moderátor:
Pane ministře, jaké je politické řešení? Rýsuje se nějaká koalice? Vy jste říkal, že vás nezajímá politická situace, ale chcete prosadit zákon, který vám uvolní ruce v tom, abyste mohl dělat to, co pokládáte za dobré? Jaký bude další postup? Nejste zatím schopni najít jednotu ani ve vlastní koalici.
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Proto říkám, že dnes vláda přerušila tento návrh zákona. Je tady alternativní cesta ve formě změny ústavního zákona bezpečnosti České republiky, vytvoření té pandemické, situace toho pandemického stavu, na základě toho vydávání daných opatření. Takže pojďme počkat do čtvrtka, vláda projedná tento návrh, který zpracovává Ministerstvo vnitra ve spolupráci s mými kolegy, a to je alternativní cesta, kterou budeme řešit. A pokud by žádná jiná varianta možná nebyla, tak samozřejmě po 17. květnu skončí nouzový stav, ta opatření začnou vlastně být deregulována. Ale otázka je skutečně, jaký to bude mít vliv na tu epidemiologickou situaci v České republice.
Michal KUBAL, moderátor:
Pánové, děkuji za velmi zajímavou diskusi, hezký večer.
Marek VÝBORNÝ, poslanec /KDU-ČSL/:
Hezký večer.
Adam VOJTĚCH, ministr zdravotnictví /nestr. za ANO/:
Díky.
Bohuslav SVOBODA, místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR /ODS/:
Hezký večer.
poslanec PČR
místopředseda výboru pro zdravotnictví PS PČR