Na Opencard by mohly být zdravotní údaje

31. října 2011
Na Opencard by mohly být zdravotní údaje

Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) má za sebou skoro rok ve vedení města. V rozhovoru představil své další plány. Rád by rozvinul projekt Opencard, má velké představy i ohledně Václavského náměstí. Nyní většinu jeho času zabírá jednání o rozpočtu.

Nyní jednáte v koalici o úsporách kvůli rozpočtu. Podaří se někde ušetřit, nebo si Praha půjčí?


Nejprve musíme vyčerpat všechny možnosti, jak ušetřit. Zjistit, zda není v koaliční smlouvě nebo v mém programovém prohlášení něco, co by se mohlo změnit. Byl to program na dobu blahobytu. Ne na doby hrozící druhé vlny ekonomické recese.

Když hovoříte o programu, jde o jízdné zdarma?

Je to třeba i jízdné pro seniory zdarma, sociální programy v oblasti bydlení. Takových věcí je celá řada. Ale aby do nich šlo sáhnout, musíme s koaličním partnerem jednat a dospět k nějakému závěru. A na začátku musí být konsenzus u nás, u ODS, že do této oblasti sáhnout chceme. A o tom my teď velmi intenzivně jednáme.

S jízdným zdarma byla spojena i Opencard. Nešlo projekt udělat bez ní?


V nějaké podobě musíte kontrolovat starce nebo dítě, jestli se do té kategorie vejde, nebo nevejde, protože máte děvčata, která vypadají ve 14 letech jako dospělé ženy. Pro analytiky Dopravního podniku je důležitá informace o počtu osob, které musí přepravit. Ze všech těchto důvodů v tom nevidím věcný problém. Problém je, že lidé se musí dostavit, stráví tím nějaký čas, ale na druhou stranu poskytujeme nějakou výhodu (jízdné zdarma – pozn. red).

Projekt Opencard jste "zdědil" po předchozím vedení. Potřebuje ho Praha podle vás? Stále jsou s ním problémy, lidé jsou zklamaní, protože od něj čekali víc. Další se zlobí, protože projekt jim stále něco nového diktuje.

Opencard je svým způsobem něco úžasného. To, jak je multifunkční a umožňuje člověku, že nemusí mít v peněžence 15 různých karet. To, jak se udělala a kolik stála, to je druhá věc. Máme vydáno přes 800 000 karet. Takový objem karet, který by měl tolik funkcí, je pro každého providera zajímavý. Mohlo by to znamenat pro Prahu partnerství se soukromou společností, což by mohlo provoz zlevňovat.

Jak by měla ta spolupráce vypadat? Nemusí se lidé bát o své údaje?

Jednáme s úřadem na ochranu dat, jak má karta vypadat. Nejvíce se přikláním k tomu, že by karty měly být dvě. Jedna anonymní a jedna, která obsahuje nějaké údaje. Anonymní karta je pro mě karta, která má fotografii a jméno. Jinak se stane jízdenkou pro celou rodinu. Druhá karta by na sebe nabírala funkce. Zajímají se o to banky, pošta i nemocnice, jestli by tam nemohly být údaje, které by jim zjednodušily práci s pacientem, jenž byl dovezen v bezvědomí. Taková karta by byla jenom pro toho, kdo by ji chtěl a musel by dát souhlas s použitím údajů.

Nakolik je takový projekt reálný?

Závisí na tom, jak dopadnou jednání s firmou Haguess o nákupu licencí a práv.

Ušetřilo město nějaké peníze tím, že převzalo správu projektu?

My samozřejmě víme, že to děláme asi o 20 procent levněji, ale máme tam nějaké náklady na své prostory, na své lidi. Ekonomický odbor to vyhodnocuje. Já osobně si myslím, že ta úspora nebude nic závratného. Dokud nezískáme všechna opční práva, licenční práva, nepřevedeme to do nějakého jiného systému a bude to jenom jízdenka, tak to, co jsme ušetřili, dáme do provozu.

Nebylo by tedy výhodnější na to najmout jinou firmu?

Na začátku jsme zkusili vypsat zakázku, žádná jiná firma se nepřihlásila, Haguess se přihlásil s cenou, která byla neakceptovatelná, takže jsme se rozhodli upravit svou vnitřní strukturu a dělat to sami.

Váš další velký projekt byl obnova Václavského náměstí. Co mohou Pražané v této oblasti čekat?

Rádi bychom Václavák uzavřeli pro dopravu na Vánoce. Dohodli jsme se na tom, že by v horní části mohl být strom, náměstí by dostalo jinou náladu. Že by i ty stánky byly skutečně vánoční, ne víc matrjošek. Vánoce jsou období, kdy chce občan na takové místo zajít. Máme první úspěšné jednání s provozovateli kasin a heren, kde se zdá, že bychom mohli dospět k dohodě, že zmizí velké světelné reklamy.

Mohli bychom se do konce funkčního období dočkat jiného Václaváku?


Jsem přesvědčen, že ano. Samozřejmě Václavák bude úplně jiný v okamžiku, kdy se nám podaří omezit magistrálu, což je podmíněno tím, že bude tunel Blanka a alespoň částečně se dokončí vnější okruh.

Dočkají se Pražané i blobu?

Mám svou představu, že bych chtěl, aby byla v Praze koncertní multifunkční hala, protože jsme jediné velké evropské město, které ji nemá. Kapacita takového sálu by měla být na úrovni dvou, dvou a půl tisíce. To je moje představa nového vstupu architektury, která by byla funkční a potřebná. Kdyby se měla změnit vnitřní funkce domu, znamená to zásadní architektonický zásah. To musí dělat někdo, kdo na to má vizi a mozek.

Ale myšlenka mít koncertní sál na Letné v podobě blobu se vám líbí?

Ano. Líbila by se mi, ale je to věc, ke které se musí vyjádřit architekti a urbanisté. To není něco, že se to líbí panu primátorovi, tak to tak bude.

Pokud by se spolupráce rozjela, bylo by město aktivní ve shánění investorů?

Myslím, že kdyby na stole byla taková věc, tak Praha nebude muset hledat investora. Ti investoři se budou hlásit. A Praha si bude moci vybírat, co pro ni je výhodné a co ne. Tak to fungovalo ve všech velkých městech a nevidím důvod, proč by Praha měla být něco jiného.

(Autor: Eva Brendlová, David Jareš) 

Doc.MUDr. Bohuslav Svoboda, CSc.

místopředseda regionálního sdružení
primátor hl. města Prahy