Škrty přibrzdí západní okruh

26. listopadu 2011
Škrty přibrzdí západní okruh

Před rokem se Martin Baxa dostal na radnici a stal se zřejmě nejmladším primátorem v republice. Své projevy mívá pečlivě vypilované a hodně si hlídá, jak působí na veřejnosti. Fotit se chce jen v saku a nejraději v reprezentačních prostorách, cigaretu i popelník důsledně odklízí ze stolu. Po ruce má obvykle někoho z úřadu, aby mu pomohl při odpovědích s konkrétními čísly. Zastupitelstva řídí suverénně a často se v něm probouzí kantor, když politiky napomíná, aby nehlučeli.

Když vás před rokem zvolili zastupitelé do funkce, slíbil jste, že budete silným primátorem. Cítíte se být silným?
 
Musím říci, že mě nenapadají důvody nebo argumenty, proč by si někdo měl myslet opak. Mně osobně se na tu otázku těžko odpovídá a musí to zhodnotit jiní. Možná dodám, že opozice mě nedávno kritizovala, že řídím zastupitelstva příliš autoritativně. Nekritizovali mě tedy za to, že nejsem silným primátorem, ale že jim vládnu příliš silnou rukou. To mám asi spojené se svou pedagogickou minulostí.
 
Přestřelky na zastupitelstvu jsou mnohdy ostré a na tělo. Jak to snášíte? 
 
Respektuji, že střety mezi koalicí a opozicí k jednání prostě patří. Důležité pro mě je, aby jednání mělo věcný rámec, aby se dodržoval jednací řád a zastupitelé se nepřekřikovali. V tom jsem důsledný a za celý rok ve funkci se nestalo, že by jednání zastupitelstva přerostlo do osobních hádek a urážek. Tomu bych radikálně zamezil. Ale silné střety mi nevadí. Opozice se legitimně ptá, my odpovídáme.
 
Kdy vám bylo ve funkci nejhůř? 
 
Když jsem se dozvěděl, že v návrhu novely zákona o rozpočtovém určení daní je pro Plzeň minus 900 milionů korun ročně. Předtím to mělo nějaký vývoj, jednali jsme a varianty byly mnohem umírněnější. Najednou z dílny ministra financí přišla ta strašná rána, 900 milionů korun, a v tu chvíli jsem si říkal… no, to je hodně špatné. Další jednání o tom probíhají a děláme maximum pro to, aby se tak nestalo. Ale musím říci, že ten moment, kdy padla částka minus 900 milionů korun, ten nezapomenu. Musím také zmínit lednové povodně, které byly samozřejmě nesrovnatelné s rokem 2002, ale když to v lednu začalo, prognózy nevypadaly moc dobře. Naštěstí se nenaplnily. Také jsem si ověřil, že protipovodňový systém ve městě funguje velmi dobře, týmy lidí, kteří to mají na starost, pracují perfektně.
 
Které svoje rozhodnutí považujete za nejzásadnější nebo za nejtěžší?
 
Jedno z nejtěžších rozhodnutí pro mě bylo zvýšení cen městské hromadné dopravy. Od roku 2004 ke zdražení jízdného nedošlo, přestože kvalita přepravy se stále zvyšovala. Ale předchozí vedení města zvýšení jízdného posouvalo stále před sebou a až my jsme se rozhodli, že to uděláme, včetně zrušení slev. Věděl jsem, že to bude nepříjemný a nepopulární krok, protože zdražení bylo poměrně významné. Měli jsme před sebou dvě varianty – buď ceny nezvyšovat, ale v tom případě služby omezit, nebo je zachovat a pak pohnout s cenami. A nejzásadnějším rozhodnutím bylo určitě dojednání desetiletého kontraktu na uhlí pro Plzeňskou teplárenskou.
 
Musel jste kývnout na něco, o čem nejste úplně přesvědčen?
 
Nevybavuji si, že bych o něčem nebyl přesvědčen, a přesto jsem na to kývl. Vládnutí v koalici a v jakékoli demokracii je o kompromisech a samozřejmě se za ten rok vyskytly věci, u kterých jsem měl nějaké otazníky. Ale není férové vůči kolegům jim to připomínat přes média. Navíc opravdu musím říci, že nic tak zásadního to nikdy nebylo.
 
Koalice se jen jednou trochu zahoupala, když slovanská ČSSD vydala rozhodnutí o tom, že by sociální demokracie měla s ODS na radnici skončit. 
 
Už tehdy jsem řekl, že to beru jako vnitropolitickou záležitost v ČSSD. Vůbec se nepřenesla na úroveň politického vedení města.
 
Ze strany ODS asi nebyl nikdy důvod hrozit koncem koalice. Vaši partneři jsou krotcí a nevyužili ani pojistky, kterou jste vy osobně při podpisu koaliční smlouvy deklaroval. Pokud by ODS při hlasování v radě přehlasovala ČSSD poměrem 5:4, bod se stáhne z programu a bude se projednávat na úrovni stranických orgánů ve městě. V praxi k tomu ale nejspíš nikdy nedošlo?
 
Ne, byly různé případy, kdy se ta pojistka naplnila a bod byl ze zasedání rady stažen.
 
Můžete být konkrétní? Třeba při hlasování o jmenování nového ředitele Divadla J. K. Tyla ODS sociální demokraty přehlasovala a rozhodnutí platilo. Tak kdy se stahoval nějaký bod z programu?
 
Teď si konkrétně nevzpomenu, ale takových případů bylo několik, jejich počet by se vešel do desítky. Napadá mě například schvalování realizačního plánu programu rozvoje města.
 
Můžete vysvětlit, co konkrétně znamená realizační plán programu rozvoje? Co se bude ve městě stavět?
 
Jde nejen o investice, ale o celkový plán rozvoje města, který se každoročně aktualizuje a schvaluje. Připravuje ho můj technický náměstek Petr Rund. Zajímavé jsou ale především investice. Přestože jste zmínil úbytek až 900 milionů korun ze státem chystaného nového rozpočtového určení daní, na žádnou městem naplánovaných investic jste zatím neukázali a neřekli, že je pro městský rozpočet moc velkým soustem. A že na ni nejsou peníze. Právě v těchto dnech finalizujeme návrh rozpočtu města pro rok 2012. Nerad bych zveřejňoval dopředu, čeho se budou či nebudou týkat úspory, nicméně škrty už se projevují. Česká ekonomika prostě směřuje do období, kdy bude růst nižší, a my na to musíme reagovat.
 
Ano, všichni šetří. Plzně jako by se to však zatím příliš netýkalo. Opozice vás často kritizuje, že na všechno peníze nejsou a město si vyrábí velké dluhy. 
 
Především chci říci, že v zastupitelstvu se schvalují investice až tehdy, když je zajištěno jejich finanční krytí. Zásadně nemůžu souhlasit s nedávným útokem z opozičních řad, že některé investice nemáme kryté rozpočtem. Vedení města a zastupitelstvo nemůže schválit investice, které kryté nejsou.
 
Jistě, ale finanční krytí znamená většinou úvěr. V případě parkovacího domu Rychtářka jde o tzv. PPP projekt, kdy se peníze splácí dlouhá léta soukromníkovi, tedy zase dluh. Stejně má město nakročeno k depu dopravních podniků. A pak nové divadlo, tramvajová trať na Borská pole, kulturní areál Světovar, fotbalový stadion. Nejnovější prioritou, kterou jste představili, je úpravna vody za více než miliardu korun. 
 
Musíme rozlišovat zdroje, ze kterých budou projekty financovány. Nejprve jde o projekty dotované EU, takovou stavbou je třeba vědecko - technologický park, kde je dotace 75 procent, a tam se určitě vyplatí najít pro dofinancování peníze. Další velmi důležitý zdroj, který se kombinuje i s penězi z EU, je úvěrový rámec Evropské investiční banky, který otevřeli už naši předchůdci. Jsou to mimořádně výhodné peníze, ale teď je samozřejmě velká debata, jestli vůbec zvažovat, zda případně z tohoto zdroje nějaké další peníze vzít. My to pečlivě posuzujeme. Evropská investiční banka říká ano, je tu další prostor pro úvěrový rámec, město je v dobré ekonomické kondici i ve výhledu, ale my si říkáme, že na to už opravdu mít asi nebudeme.
 
Zatímco město škrtání peněz teprve zvažuje, lidem se ceny za služby rapidně zvedají. O cenách jízdného jsme už mluvili, ale podstatně se zdražuje i voda a nájmy. 
 
Mluvíme o různých tématech. Proč se zdražilo jízdné, jsem už vysvětloval. Vodné a stočné se zdražuje, protože jsme se k tomu zavázali ve vztahu k EU, nájem v městských bytech jsme zvýšili na základě vyhlášky ministerstva pro místní rozvoj. Ale pořád jsme v městských bytech pod úrovní tržního nájemného. To všechno je péče města o jeho majetek – město poskytuje služby a za ně vybírá nějaké peníze. Vedle toho jsou investice, kdy říkáme, co je pro chod a rozvoj města důležité. A pak samozřejmě přání, která bychom chtěli naplnit, ale prostě nebudou.
 
Co konkrétně máte na mysli?
 
S tím seznámíme zastupitele, ale například sem patří druhá etapa západního okruhu města. V tuto chvíli víme, že město nedokáže samo tuto druhou etapu postavit. Ve spolupráci s krajem se podaří udělat první etapu, je na ni velká dotace EU a také my, město, do toho vkládáme své peníze. Ale pak je druhá etapa, která stojí miliardy, a dnes víme, že se budeme muset dohodnout nejspíš se státem a chtít po něm, zda by tuto komunikaci nepřevzal. My sami ji postavit nedokážeme, i když bychom si to přáli.
 
Vraťme se ještě k programovému prohlášení koalice. Třeba ke zklidnění centra, kde by chtěli Plzeňané méně aut, a vy jste jim to slíbili. 
 
K tomuto problému jsme vytvořili pracovní skupinu složenou z politiků i odborníků, která zklidnění centra a dopravu v něm bude řešit. Musím přiznat, že v tomto bodě není mezi členy rady shoda, a právě tato skupina pracuje na vytvoření kompromisního návrhu. Není to ale záležitost, která bude vyřešena v krátkém časovém horizontu.
 
Co jste vlastně za první rok splnili beze zbytku?
 
Například jsme rozšířili úřední hodiny na magistrátu tak, aby si lidé mohli vyřizovat záležitosti i ve večerních hodinách. Z Martinské ulice vznikla pěší zóna, v centru je mnohem více předzahrádek, protože jsme upravili podmínky pronájmu. To je, myslím, veliký úspěch.
 
S příjemným centrem města souvisí i tradiční trhy na náměstí. Ty se v posledních letech dost pokazily, nemyslíte? Nebo se vám líbí? 
 
O podobě trhů se bude muset vést pro příští rok debata. Je to součást celého konceptu ke zklidnění centra.
 
Tak líbí se vám, nebo nelíbí? 
 
Je to věc osobního vkusu. V některých ohledech bych viděl podobu těchto trhů jinak.
Mgr. Martin Baxa

předseda místního sdružení
člen regionální rady
primátor Plzně
krajský zastupitel