PoliTalk: Nejvážnější věci kabinet zvládá

24. října 2023
PoliTalk

(Právo) „Výzkumy tohoto druhu se berou s rezervou,“ cituje svého šéfa ministr kultury Martin Baxa, když komentuje nízkou důvěru v současný kabinet Petra Fialy. Jak on hodnotí dosavadní výkon vlády, jak stíhá všechny povinnosti na ministerstvu i v Plzeňském kraji? Bude, nebo nebude na letišti v Plzni – Líních gigafactory a už je jasné, jak se změní koncesionářské poplatky? Na tyto i další otázky se Martina Baxy ptala moderátorka Eva Mikulecká.

Už je jasné, jak vysoké koncesionářské poplatky a odkdy budou lidé platit?

Ne, není to jasné, představili jsme návrh zákona, který předpokládá konkrétní čísla – je to zvýšení o 25 korun u televize a o deset korun u rozhlasu měsíčně. A je tu i rozšíření okruhu poplatníků, které reaguje na fakt, že dnes už mnoho lidí sleduje veřejnoprávní média prostřednictvím tabletů nebo mobilů. Ale nebude platit každý, kdo má mobilní telefon. Zůstává zachován princip platby za domácnost, která má možnost připojení k internetu. A mění se i způsob platby pro firmy. Je to prvotní návrh. Reakce jsou nepříznivé, soukromá média se bouří a firmy také. Kousli jsme do kyselého jablka, protože 15 a 18 let se poplatky neměnily. Jsem připraven vést jednání, máme nějakou dobu na to, abychom vydiskutovali, v jaké formě návrh pošlu vládě.

Určitě znáte argumenty odpůrců koncesionářských poplatků – že se na Českou televizi nedívají, Český rozhlas neposlouchají… Co byste jim odpověděl?

Dovolím si říct, že naprostá většina občanů nějaký obsah veřejnoprávních médií sleduje. I na internetu, třeba pro děti. Nebo když nastane krizová situace, tak informační role veřejnoprávních médií je nenahraditelná. Ale hlavní argument je, že už na začátku 90. let vznikla celospolečenská shoda, že se budou veřejnoprávní média financovat tímto způsobem. A za žádných vlád – pravicových, levicových, úřednických – to nikdo nezpochybnil. A podle mě je to tak správně.

Vláda, ve které sedíte, má rekordně nízkou důvěru lidí. Jaká je to podle vás pro pětikoalici vizitka?

Nemyslím si, že to je vizitka, spíš obraz obtížné situace, ve které se nacházíme. Vláda teď koná kroky, které jsou podle mě ve prospěch země a jejích občanů, ale které jsou nepopulární. Doufám, že až ty neoblíbené kroky budou pomáhat, lidé je tak začnou vnímat.

Premiér Petr Fiala říká, že se vládě vlastně daří. Vy máte taky takový dojem?

Ano, mám. Vláda čelila krizím, které tady od vzniku samostatného Česka nebyly. Covidová pandemie, zdědili jsme po vládě Andreje Babiše velké dluhy. Nikdo netušil, že bude válka na Ukrajině, energetická krize. Nejvážnější věci, které přicházejí, zvládáme. Třeba i příchod stovek tisíc ukrajinských migrantů.

V předvolebních průzkumech ODS velmi ztrácí na hnutí ANO.

S lehkou nadsázkou – máme v čele vlády profesora politologie a experta na výzkumy veřejného mínění a ten vždy říká, že výzkumy tohoto druhu se berou s rezervou.

Jste nejen ministr kultury, ale i poslanec a zároveň i zastupitel Plzeňského kraje i města Plzně. Jak všechno zvládáte?

Jsem řadový zastupitel – v kraji je pět zasedání za rok, v případě města Plzně je zasedání jednou za dva měsíce, takže časově stíhám. Pro mě to je mimořádně užitečné, protože vnímám některé věci z jiné perspektivy. Typickým příkladem je třeba projekt gigafactory. Člověk dostane mnohé informace z terénu, které v Praze prostě nemá.

Továrnu na výrobu baterií do elektromobilů by mohla v Plzni-Líních vybudovat německá společnost Volkswagen. Jaký je váš názor na projekt?

Podporuju ho. Je to perspektivní technologie na desetiletí dopředu, která zajistí pracovní místa v době, kdy jiná mohou zaniknout. Ale zatím nevíme, jestli se gigafactory postaví, VW zatím rozhodnutí nepřijal.

Co když si VW Česko nevybere? Zůstane v Líních letiště, nebo i tak tam vznikne průmyslová zóna?

Vládní projekt je připraven pro gigafactory, Plzeňský kraj teď projednává změnu územního plánu, která má pro obce přinést zmenšení té plochy. Ale kdyby se gigafactory nestavěla, budoucnost by byla předmětem dalších jednání. Nechceme se ale zbavit letiště v aglomeraci, protože ho využívá letecká záchranná služba.

Ale to s sebou gigafactory přece přináší.

Ale chci jednoznačně ujistit občany, že nezmizí letecká záchranná služba z Plzeňského kraje.

Bude se muset bourat armádní letiště, dráha, zázemí… Vláda na celou akci vyčlenila 9 miliard a z toho 7,5 miliardy jen na bourání. To v Česku není jiné místo?

Já u těch vyjednávání nebyl, ale ministerstvo průmyslu nejenom v rámci Plzeňského kraje navrhlo VW tuto lokalitu. Jako jedinou. Každá lokalita by si vyžádala nějaké investice.

Myslíte 7,5 miliardy na bourání dráhy a betonových úlů?

Nechci se přít o to číslo, ale v každém jiném místě by se musely bezpochyby provést velké investice, třeba jiného druhu.

Neodpověděl jste přesně, jestli když VW řekne ne, tak projekt průmyslové zóny v Líních padá.

V současné době gigafactory rovná se VW. Pokud by padlo negativní rozhodnutí, sešla by se vláda a hledala by řešení. Nezaznamenal jsem, že by byl zájem budovat průmyslovou zónu jen tak.

(Autor: Eva Mikulecká)

Martin Baxa

ministr kultury
místopředseda strany
poslanec PČR
krajský zastupitel
předseda regionálního sdružení