Události, komentáře: Odložit zvyšování platů ve školství je výsměch

27. srpna 2018
Události, komentáře: Odložit zvyšování platů ve školství je výsměch

(ČT 24) Přidávat ve školství se bude, ale ne od nového školního roku. A to se řadě lidem ve školách nelíbí. Premiér odborům v pátek slíbil přidat učitelům od ledna příštího roku patnáct procent, ostatním ve školství deset. Zástupci ředitelů gymnázií a středních odborných škol ale chtějí vyšší platy dřív. Téma Událostí, komentářů ČT24 pro místopředsedu ODS a člena sněmovního školského výboru Martina Baxu.

Podle člena výboru pro vědu a vzdělávání Martina Baxy je ale chybou, že vláda původní slib, podle kterého měly růst platy už od září, nedodržela. „Odklad otřásl důvěrou učitelů i ředitelů škol v ochotu a schopnost vlády se se současným stavem vypořádat. Cesta, jak poslat učitelům a dalším čtyři miliardy korun, by se našla. V dubnu premiér hlásil, že našel v rezervách všech ministerstev miliardové úspory, ale teď tvrdí, že čtyři miliardy korun nemá. Podle mě je to výsměch učitelům,“ prohlásil Baxa.

Přepis:

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:
Proti zvyšování platů učitelů až od nového roku se dnes objevily výhrady. Premiér odborům v pátek slíbil přidat učitelům od 1. ledna 15 procent, ostatním ve školství 10. Zástupci ředitelů gymnázií a středních odborných škol, ale chtějí víc peněz dřív. V otevřeném dopise vyzvali vládu, aby navýšení zajistila už od září, tak jak ji k tomu loni vyzvala sněmovna.

Michal KUBAL, moderátor:
Světlana má teď další podrobnosti, které se týkají toho, o čem jsme dlouho mluvili, to znamená peněz ve školství.

Světlana WITOWSKÁ, moderátorka:

Ano, bude to školství a čísla, tak pojďme na ně. V roce 2017 bylo v mateřských, základních a středních školách přes 152 tisíc pedagogických pracovníků. To jsou kromě učitelů a učitelek taky vychovatelé a vychovatelky v družinách. Nepedagogických pracovníků bylo skoro 62 a půl tisíce. Mezi ně patří školníci, kuchařky, hospodářky nebo ekonomky, vedoucí školních jídelen ale správci počítačové technici, vrátní a někde i topiči nebo skladníci. Průměrné hrubé platy bez osobních příplatků byly loni u učitelů přes 30 tisíc, u ostatních zhruba 17 a půl tisíce korun, jak vidíte tady na naší grafice. V regionálním školství, tedy v mateřských, základních a středních školách zřizovaných obcemi, kraji nebo ministerstvem školství rostly za posledních 5 let platy prakticky neustále. V roce 2013 brali pedagogové zhruba 26 tisíc, ostatní 14 a půl tisíce. O 4 roky později se učitelé dostali přes 30 tisíc, nepedagogové přes 17 a půl tisíce. Průměrné příjmy kantorů ale zahrnují i platy vedoucích zaměstnanců jako jsou ředitelé škol a jejich zástupci.

Michal KUBAL, moderátor:
Tolik čísla, která teď probereme s Kateřinou Valachovou, poslankyní a exministryní školství. Dobrý večer.

Kateřina VALACHOVÁ, místopředsedkyně poslaneckého klubu /ČSSD/:
Hezký večer vám i divákům.

Michal KUBAL, moderátor:
A ve studiu je i poslanec Martin Baxa, díky, že jste přijal naše pozvání a jste s námi ve studiu, na rozdíl od stranického kolegy Václava Klause mladšího, který ve čtvrtek účast slíbil a dnes odpoledne zrušil.

Martin BAXA, místopředseda strany a člen výboru pro vědu a vzdělávání PS PČR /ODS/:
Dobrý večer, děkuju za pozvání.

Michal KUBAL, moderátor:
Paní Valachová, měly by se platy zvedat od podzimu podle vás?

Kateřina VALACHOVÁ, místopředsedkyně poslaneckého klubu /ČSSD/:
Podle mého názoru ano. Koneckonců byla bych trošku licoměrná, protože jsem sama navrhovala ono 10procentní zvýšení zvýšení pro nepedagogy a 15procentní pro pedagogy v Poslanecké sněmovně a podařilo se nám je společně prosadit, takže bych zatím nestála. Ale také souhlasím s panem ministrem Plagou, že technicky už se to 1. září nestihne. Takže konkrétní řešení, protože už vidím, že opozice všechno sleduje bedlivým zrakem i uchem, to je jejich práce přesně tak. Já samozřejmě se hned zítra budu obracet na Janu Maláčovou, ministryni práce a sociálních věcí, aby co nejdříve předložila návrh na zvýšení právě 15 procent pro učitel a 10 procent pro neučitele na školách, protože tam je vyjednávání skončeno. Předseda vlády je potvrdil a není žádných důvodů otálet v tom, toto na vládě projednat a dosáhnout zvýšení například už od 1. října.

Michal KUBAL, moderátor:
Proč skončilo jenom u deklarace, proč skončilo u toho, že parlament něco navrhl nebo respektive doporučil vládě, a ačkoliv ten rozpočet ještě pochází z vaší staré koalice ČSSD, ANO, KDU-ČSL. Tam nejsou žádné prostředky na to, aby tam ty peníze na to vůbec byly?

Kateřina VALACHOVÁ, místopředsedkyně poslaneckého klubu /ČSSD/:
V letošním roce rostly ty platy rekordně, právě 15 procent pro učitele a 10 procent pro neučitele. Nicméně jsme zároveň samozřejmě věděli, jaká ta situace je. Mají pravdu ředitelé asociací školských, tak jak to popisují, že jsme skutečně v krizi. Potřebujeme zajistit učitele, učitelky do škol pro naše děti, aby nějaké potkaly před tabulemi a blíží se 1. září nebo 3. září v tom školním roce, takže nám na tom samozřejmě záleží a řeknu to úplně na rovinu směrem k vám i k divákům. Tehdy Poslanecká sněmovna dala zelenou sociálním službám. Vzpomínejme, že směrem právě k seniorům a seniorkám šlo tehdy rekordních tuším 3 a půl miliardy pro vylepšení jejich rozpočtu a férově se řeklo: dobře, teď na to nemáme, ale všechny rezervy, které získá ten rozpočet během roku, půjdou na vzdělávání, a o tom bylo to usnesení sněmovny a já jsem přesvědčena, že jako vláda o tom budeme ještě jednat.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Baxo, vy jste asi neslyšel ty slova, které jsem tady říkal ve studiu, ale některé školské asociace říkají, že hrozí českému školství kolaps, že ten kolaps už je opravdu za dveřmi. Opravdu je české školství na tom tak, že těch pár měsíců může hrát klíčovou roli?

Martin BAXA, místopředseda strany a člen výboru pro vědu a vzdělávání PS PČR /ODS/:
Já myslím, že ten dopis, který dnes představitelé nejvýznamnějších školských asociací vydali a poslali panu premiérovi, je naprosto jasný. Říká: „Prezentovaný odklad otřásl důvěrou učitelů i ředitelů škol v ochotu i schopnost vlády se s tímto stavem vypořádat.“ Ten problém samozřejmě není v tom, že by se nenašla cesta, jak 4 miliardy poslat na platy učitelů. Našla by se ta cesta. Sněmovna to řekla v prosinci loňského roku naprosto jednoznačně. Pan premiér v dubnu letošního ruku najednou našel 170 miliard korun rezerv ve všech rozpočtech, včetně rozpočtu ministerstva školství a teď najednou prostě, nemýlím-li se na Twitteru napsal: 4 miliardy nemám. Podle mě je to svým způsobem výsměch učitelů a těm, kteří prostě věřili tomu, že nastane cesta k tomu, jak učitelské platy zvětšit. A ta situace opravdu je alarmující. Je to obrovský rozdíl v platech učitelů. Čeští učitelé mají v průměru k vysokoškolákům vůbec nejnižší platy v rámci celé organizace OECD. Jsou to stárnoucí pedagogické sbory, je to málo učitelů, kteří vycházejí z pedagogických fakult a chtějí opravdu učit. Ta situace je alarmující, a to, když premiér a vláda řekne: my vám přidáme na platech, a najednou se za pár měsíců ukáže, že to pravda není, tak co si ti učitelé mají myslet? Že to prostě s nimi nikdo vážně nemyslí a že to jsou všechno jenom pustá slova, která se nenaplní konkrétním obsahem.

Michal KUBAL, moderátor:
Vzácná shoda levice a pravice, které nebýváme často svědky. Každopádně zkusím se vrátit k pravicovějším tématům. Je problém podle vás v nedostatku peněz, který v tom systému je anebo v tom, jak je systém využívá?

Martin BAXA, místopředseda strany a člen výboru pro vědu a vzdělávání PS PČR /ODS/:
Já jsem přesvědčen o tom, že je to obojí, prostě čeští učitelé mají jedny z vůbec nejnižších platů v Evropské unii i v rámci organizace OECD. Ta situace je dlouhodobě opravdu neudržitelná. Nemůžou čeští učitelé učit za tak málo peněz, jaké mají a v současné ekonomické prosperitě se ty nůžky pořád víc a víc rozevírají. Je tedy jasné říct, co je priorita vlády a k tomu najít peníze. A v době, kdy v současném ekonomickém růstu se doslova peníze valí do státního rozpočtu, tak tvrdit, že není na učitelské platy, já osobně považuju za skandální. Vláda, ale bohužel si bere jako rukojmí celou naši zemi a prostě hazarduje s tím, jak bude české školství vypadat za 10, za 20 let, budeme-li tady mluvit, ptal jste se pana ministra na průmysl 4:0 a změny v českém školství jakoby kdo má takové změny naplňovat, když dnes učitelé ze škol odcházejí a platy nemají. Já v tom vidím prostě obrovské riziko a bude se muset jasně říct, chceme školství změnit, chceme přidat učitelům anebo nemůžeme čekat, že jakékoliv změny v českém školství nastanou.

Michal KUBAL, moderátor:
Paní Valachová, poslední vámi sestavovaný rozpočet, prosím opravte mě, pokud se budu mýlit, znamenal navýšení o 14 miliard. Ten současný by měl růst bez eurodotací o víc než 25. Je stále čas mluvit o krizi?

Kateřina VALACHOVÁ, místopředsedkyně poslaneckého klubu /ČSSD/:
Já samozřejmě musím přece jenom trošku poupravit nebo doplnit pana poslance Baxu. Poslední 3 roky, a to je neoddiskutovatelný fakt, každý rok je rekordní rozpočet pro školství z hlediska těch nárůstů a jsou to roky, kdy tedy to rozhoduje nebo rozhodovala sociální demokracie a hnutí ANO. Takže nebylo by zase úplně fér tady na to zapomenout. Ale souhlasím, že každý ministr včetně mne v těch minulých letech se řekněme potýkal s ne úplně ochotou ministerstva financí skutečně ty finanční prostředky pro školy dát a vnímat ministerstvo školství jako ministerstvo budoucnosti. Letošní rok je jiný v tom, že od ledna nikdo nezpochybňuje včetně ministryně financí to, že opravdu školství je priorita, je to priorita číslo jedna z hlediska vlády a tomu také odpovídá to, co jste zmínil, rekordní růst rozpočtu pro ten následující rok, tak jak to koneckonců řekl ministr Plaga. Teď o čem se bavíme, je spíš otázka skutečně důvěry učitelů a učitelek a také neučitelů ve školách směrem k vládě a já chápu, že se rozezlili, protože je to spíše symbolický akt, pokud nejsme schopni jasně říct, ano my i na podzim, jak to bylo minulý a předminulý rok, jsme schopni platy ve školství zvednout. A já věřím, že vláda se na tom shodne a prosím školské asociace o trpělivost, protože vláda s důvěrou a většinou je vlastně v této zemi teprve 2 měsíce a během prázdnin jsme se věnovali zvýšení platů důchodců a důchodkyň a samozřejmě ihned teď v září budeme řešit, aby také se zvedly na podzim platy ve školství.

Michal KUBAL, moderátor:
Pane Baxo, vidíte i vy ten letošní rozpočet jako určitý bod zlom v té situaci, v jaké se české školství dlouhodobě nachází?

Martin BAXA, místopředseda strany a člen výboru pro vědu a vzdělávání PS PČR /ODS/:
Pane redaktore, ten bod zlomu měl nastat 1. září. Prostě ve školním roce 2018 až 19 měli mít učitelé, když do něj vstupovali jistotu, že se jim platy zvýší, a to se prostě nestalo. A já, paní kolegyně, chápu vaše argumenty, ale jako myslím, že učitelský stav už měl trpělivosti dost a školské asociace také. A ten slib byl přece naprosto jasný. Od 1. září se platy zvýší. Je to všehovšudy do konce kalendářního roku 4 miliardy korun a ani to pan premiér a současná vláda ANO, ČSSD a KSČM nedokázala splnit. Já v tom opravdu jako vidím veliké, veliké riziko. A kde bude potom ten bod zlomu, kde už i ti učitelé, kteří stále v těch školách učí a potýkají se všemi těmi problémy, si řeknou nakonec: tak prostě my už tady jako dál být nemůžeme. V tom já vidím ten moment důvěry a té absolutní výše platů hraje možná srovnatelnou roli. A jenom doplním to usnesení Poslanecké sněmovny, o kterém se tady mluvilo. Tam se řeklo, že v roce 2020 by měla být výše průměrného platu učitele 130 procent průměrné mzdy a každý takový odklad, byť vypadají 4 měsíce jako málo, prostě znamená, že ten cíl se více a více vzdaluje. V tom já vidím ten velký problém. Ekonomika roste, prosperita narůstá, ale prostě míjí se s učitelským stavem, a to si myslím, že je velké ohrožení budoucnosti naší země.

Michal KUBAL, moderátor:
Pojďme k té budoucnosti. Co podle vás v současné době chybí českému školství k tomu, aby opravdu naši společnost připravovalo na ty výzvy, o kterých, které jste tady zmiňoval konečně i vy. Robotizaci, příchod jiných technologií, konkurence z celého světa a podobně.

Martin BAXA, místopředseda strany a člen výboru pro vědu a vzdělávání PS PČR /ODS/:
Kromě těch platů, ale které já znovu chci říct na prvním, prvním, prvním místě určitě jsou. Musí projít nějakou postupnou změnou i obsah výuky nebo spíš takové zaměření.

Michal KUBAL, moderátor:
Postupná změna znamená co? V řádu dekád?

Martin BAXA, místopředseda strany a člen výboru pro vědu a vzdělávání PS PČR /ODS/:
Postupná změna znamená to, dekád ne, ale v let. Já jsem často v kontaktu s odborníky z učitelského sdružení, které se jmenuje Učitelská platforma. Ti se velice často tímto tématem zabývají. Hovoří se o mediálním vzdělávání, o kvalitním přístupu k informatice. Někde nad tím jsou pořád ještě také jazykové dovednosti. Prostě potřebujeme výborné učitele jazyků, aby v tom propojeném světě žáci odcházeli vybaveni jazykově. A chci říct jednu důležitou věc. Tyto změny by se měly týkat všech stupňů českého školství, ne jenom myšleno teď regionálního školství, nemám na mysli jenom základní školy, gymnázia, ale musí to skutečně postupovat odborným školstvím, učňovským školstvím. My prostě potřebujeme do budoucna, aby z našich škol odcházeli žáci a studenti, kteří budou mít širokou paletu kompetencí, dovedností, aby dokázali obstát v tom světě, který se rychle mění. Ale znovu říkám, k tomu potřebujeme školství, které bude dobře placené. Potřebujeme školství, kde nebudou pořád nějaké otřesy anebo změny. Já nevím, co udělá s českým školstvím například rychle se blížící povinná maturita z matematiky, zejména tam, kde se to netýká gymnázií. Dneska už ta procenta dramaticky narůstají a pan ministr by měl jasně říct, jestli chce něco dělat s povinnou maturitou z matematiky a obecně s vysokým stupněm neúspěšnosti u maturit právě na těch odborných školách. To není primárně chyba těch žáků, ale prostě toho systémů jednotných státních maturit. To je můj osobní názor. Takže peníze, stabilita, žádné další experimenty a vnesení nějakých nových prvků do českého školství.

Michal KUBAL, moderátor:
Paní ministryně, velmi často zaznívají studie OECD, které srovnávají český školský systém s ostatními vyspělými zeměmi světa a velmi často v jejich analýzách například od Aspen Institute zaznívá, že až 17 let české školství spalo. Do těch 17 let jsou počítány roky, kdy jste stála včele resortu vy. Jak je to možné, proč spalo české školství, když vy jste stála v jeho čele?

Kateřina VALACHOVÁ, místopředsedkyně poslaneckého klubu /ČSSD/:
Já samozřejmě souhlasím s tím, že dlouhou dobu politici v této zemi křičeli, že školství je priorita, já jsem to sama vnímala jako občanka nebo řekněme jako maminka, a nebyla to pravda. Nejsem si jistá, že české školství spalo v době, kdy jsem byl ministryně. Spíše by mě možná i opozice kritizovala.

Michal KUBAL, moderátor:
Nečekal bych, že budete říkat něco jiného.

Kateřina VALACHOVÁ, místopředsedkyně poslaneckého klubu /ČSSD/:
Možná by mě i opozice kritizovala z hlediska toho, že naopak těch změn, zásadních změn, které podle mého soudu byly ale třeba, bylo až příliš mnoho z hlediska toho, co může učitel, učitelka a ten celý vzdělávací systém zvládnout. To znamená, dostali jsme se do situace, kdy najednou musíme nejenom honit, ale také chytit spoustu zajíců a ještě u toho samozřejmě musíme úspěšně vzdělávat naše děti a udržet učitele ve školách, což je samozřejmě tak trošku gordický uzel. Ale musíme to zvládnout. A já jsem ráda za to, že to, co se změnilo podle mého soudu v posledních letech je to, že vzdělávání přestalo být takovou tou hříčkou v rukou politiků a že vlastně zprava doleva a zleva doprava opravdu se shodujeme na tom, že vzdělávání našich dětí je pro nás budoucnost. Je to budoucnost této země, je to budoucnost republiky a já jsem i ráda za věcnou debatu ve sněmovně, která koneckonců vedla i k tomu drtivě schválenému usnesení, které tady probíráme a které skutečně chci a věřím, že i vláda ho bude respektovat.

Michal KUBAL, moderátor:
Poprosím už jenom krátce, je to podle vás hendikep, který lze dohnat?

Kateřina VALACHOVÁ, místopředsedkyně poslaneckého klubu /ČSSD/:
Jsem o tom stoprocentně přesvědčená, že to lze dohnat právě tím společným úsilím a koncem politikaření a to věřím, že už je minulost a věřím, že když ještě nám učitelé, učitelky dají chvíli důvěru, tak že je nezklameme. A že ta budoucnost bude ne jenom lepší pro školy ale především pro nás pro všechny.

Michal KUBAL, moderátor:
Aspoň těch pár minut to vypadalo, že ten konec politikaření nastal tady u nás ve studiu minimálně mezi pravicí a levicí. Díky za návštěvu.

Martin BAXA, místopředseda strany a člen výboru pro vědu a vzdělávání PS PČR /ODS/:
Díky.

Kateřina VALACHOVÁ, místopředsedkyně poslaneckého klubu /ČSSD/:
Děkujeme.

Martin BAXA, místopředseda strany a člen výboru pro vědu a vzdělávání PS PČR /ODS/:
Děkujeme za pozvání, na shledanou.

Martin Baxa

místopředseda strany
poslanec PČR za ODS
1. náměstek primátora města Plzně