ODS Praha 6: Prodlužme metro A, mezitím ať se dál plánuje trasa D

15. února 2017
ODS Praha 6: Prodlužme metro A, mezitím ať se dál plánuje trasa D

Plány hlavního města na výstavbu metra D do Písnice dlouhodobě kolabují. Problémy odsouvají realizaci do nedohledna. Magistrát tvrdošíjně plánuje dál, přitom na severozápadní straně Prahy trasa metra A přímo volá po svém prodloužení na letiště.

„O projektu metra D víme jen to, že vede do polí, stále se zpožďuje a magistrát nečerpá peníze na investice. V této situaci je jediným správným řešením napřít síly na dokončení trasy A na letiště, tak, jak s tím počítá i územní plán. Nelze ignorovat kritickou a postupně se zhoršující situaci, která v Praze 6 vznikla po zavedení placeného parkování v kombinaci s tím, že na jejím okraji nejsou žádná záchytná parkoviště,“ říká předseda ODS Praha 6 Jakub Stárek. Rychlé a ekologické spojení okraje města s jeho centrem by bylo atraktivním řešením pro dojíždějící Středočechy a vyřešilo by obsluhu rozvíjejících se okrajových čtvrtí. Samozřejmě by bylo posledním chybějícím článkem nutného propojení letiště s centrem, jehož blízkost právě takovému spojení nejvíce nahrává.

Šestkový zastupitel za ODS, expert na hromadnou dopravu v hlavním městě, Ondřej Matěj Hrubeš k problematice uvádí: „S prodloužením metra A se nabízí výstavba záchytného P+R na Dlouhé míli, které může mít kapacitu až několik tisíc míst. Klíčová stanice se bude nacházet přímo u Pražského okruhu a bude spádová pro dálnice D7, D6 a také D5, které do Prahy přivádějí dopravu ze středních Čech.“ K několika desetiletí plánované výstavbě „déčka“ dodává: „Aniž by se koplo, stály přípravy v poslední době tři čtvrtě miliardy korun.“

Územní plán počítá s prodloužením trasy A přes Bílou horu, sídliště Dědina a Dlouhou míli až na letiště Václava Havla. Dosud poslední stanice prodlouženého metra A „Nemocnice Motol“ není postavena jako finální konečná stanice, a to ani urbanisticky. Její logické pokračování proto vede přes Bílou horu a sídliště Dědina. „K aktuálnímu sídlišti, kde žije deset tisíc lidí, přibude nová obytná čtvrť pro patnáct tisíc obyvatel. I s těmito rozvojovými plány by mělo vedení města počítat dopředu,“ upozorňuje Jakub Stárek. Ondřej Matěj Hrubeš poukazuje na rozdíl mezi prodloužením metra A a trasou D: „Trasa D se vyhýbá pražským sídlištím a neposlouží tak Pražanům, ale jen Středočechům. Zatímco prodloužení směrem do Ruzyně by vyřešilo několik problémů, se kterými se Praha potýká, a to ve prospěch místních i přespolních. V neposlední řadě je to právě spojení s letištěm.“

Pražské metro patří k nejlepším v Evropě, neboť jednotlivé linky dobře obsluhují příslušné části města. Prodloužením do Ruzyně by se tento trend posílil, na rozdíl od prosazovaného déčka, u kterého se zatím jen plýtvá časem a prostředky. „Po dobu realizace by bylo dostatek času dohodnout se na projektu metra D,“ podotýká Ondřej Matěj Hrubeš.