Je čas na změnu
Město Pardubice je rozděleno na 8 obvodů. Obvody vznikly před více než 20 lety. Určitě se osvědčily a přispěly k rozvoji jednotlivých částí města. Život jde ale dál a město by na změny mělo reagovat. Rozdělení činnosti mezi město a obvody se řídí Statutem města. Ten doznal za posledních 20 let jen kosmetické změny a nereflektuje na řadu věcí – třeba na digitalizace řady agend a činností.
Samostatnou kapitolou je hospodaření pardubických obvodů. Zjednodušeně řečeno, obvody dostávají prostředky na tři oblasti – na správu obvodu, na výdaje v oblasti životního prostředí a na výdaje v oblasti dopravy. Dalo by se říci, že to jsou náklady, na kterých se nedá šetřit. A ejhle, dá. Ke konci roku 2023 měly jednotlivé následné zůstatky na svých účtech:
Z toho je zřejmé, že obvody neprovádějí to, co se od nich čeká, především v oblasti životního prostředí a v oblasti oprav a údržby komunikací. Na účtech obvodu jsou obrovské zůstatky, které lze určitě využít i jinak.
Jak je vidět, je čas na změnu. Rada města Pardubic svým usnesením z ledna 2023 vytvořila pracovní skupinu k vypracování analýzy fungování veřejné správy v rámci struktur a kompetencí statutárního města Pardubice. Následně v prosinci minulého roku při projednávání aktuální situace ve městě Pardubice po sérii obvinění požádala zástupce všech zastupitelských klubů v pracovní skupině o vyhodnocení všech analytických podkladů bez zbytečného odkladu a předložení komplexního a konsensuálního návrhu radě a zastupitelstvu města s termínem 30. 9. 2023.
Toto usnesení Rady města je velmi vágní a mělo by být doplněno konkrétní odpovědností a termínem zapracovaní výsledků práce skupiny, tedy zapracováním návrhů do předpisů města, především do Statutu města ideálně s platností od 1. 1. 2025, které by zajistily potřebné změny v rozdělení kompetencí mezi městem a obvody včetně finančních toků.
zastupitel města Pardubice