Prázdninové intervaly kvůli nedostatku řidičů? Ne, řidiči seděli ve vozovnách

30. ledna 2018
Prázdninové intervaly kvůli nedostatku řidičů? Ne, řidiči seděli ve vozovnách

Pamatujete si, jak první polovinu ledna jezdily tramvaje a autobusy v omezeném provozu? Říkalo se tomu prázdninové jízdní řády a to přesto, že Pražané chodili normálně do práce a do škol. Cestující se mačkali v přeplněných spojích především druhý lednový týden. Důvodem byl údajný nedostatek řidičů. Jenže, pravda je jiná. Řidiči byli v práci a seděli ve vozovnách.

Nedostatek řidičů? Omyl

Řidiči během prázdninového provozu seděli ve vyšších počtech na zálohách ve vozovnách a neměli práci, protože v důsledku delších intervalů jezdilo v ulicích méně vozidel. Tito řidiči, kteří proseděli ve vozovnách celou pracovní dobu např. u televize a internetu dostali dny řádně proplacené. Otázka zní, proč byl vyhlášen prázdninový provoz, když řidičů je dostatek? Proč dopravní podnik nenařídil zaměstnancům dovolenou, když pro ně neměl práci? Nebo bylo v zájmu ušetřit kilometrové výkony vozidel?

Srovnání nejlépe nabídne tabulka, kolik řidičů bylo na tzv. zálohách v listopadu a kolik na začátku ledna. Dvoupísmené zkratky značí tramvajové vozovny v pořadí Hloubětín, Kobylisy, Motol, Pankrác, Strašnice, Vokovice a Žižkov. První číselný údaj udává počet řidičů v daný den na záloze ranní směny, druhý údaj platí pro odpolední směnu. Z tabulky je zřejmé, že běžně jsou v záloze tři až pět řidičů na vozovnu. Ti jsou připraveni vyjet, když někdo z řidičů onemocní, či z jiného důvodu nemůže nastoupit na směnu. Jenže začátkem ledna bylo na zálohách mnohonásobně víc řidičů. Rekord drží vozovna Kobylisy s 20 řidiči sedícími ve vozovně. Nezahálel ani Žikov s 13 řidiči na “vozovenském gauči”. Podobně zvýšené zálohy lze očekávat i v autobusových garážích.

Kdo chtěl prázdninový provoz?

Celá situace vrhá pochybnosti na realizovaný prázdninový provoz. Byl opravdu nutný? Už začátkem ledna odborový předák Luboš Olejár v článku na webu seznamzpravy.cz tvrdil, že řidičů má podnik dostatek a zároveň řidiči jsou ochotni chodit do práce z volna za přesčasy. Na téma prázdninového provozu se vyjádřil pro web MHD86.cz ředitel Ropidu Petr Tomčík, který sdělil, že na prázdninovém provozu byli dohodnuti s dopravním podnikem.

Jak to bylo doopravdy s prázdninovým provozem už se asi nedozvíme, ale křišťálově čisté to není.

Vyšlo na www.MHD86.cz