Komentář pro MF DNES: Dopravní podnik nesmyslně tají informace, v kolik skutečně přijede tramvaj
MF Dnes: Dopravní podnik se vzpírá verdiktu soudu
Data o aktuální poloze spojů má začít zveřejňovat dopravní podnik. Ten však podal proti rozhodnutí soudu kasační stížnost. Lidé využívající při cestování po metropoli autobusy a tramvaje dopravního podniku jsou stále odkázáni pouze na pevný jízdní řád. Třeba o nehodě tramvaje, která se stala jen o několik zastávek dřív, se nedozvědí stejně jako o tom, že autobus stojí v koloně a přijede později.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) totiž dlouhodobě odmítá zveřejňovat data ze systémů, které sledují aktuální polohy jejich tramvají a autobusů na území města. Teprve začátkem letošního roku Městský soud v Praze rozhodl, že dopravce musí informace ze systémů Doris a Audis zpřístupnit do tří měsíců.
Dva týdny rozhodování
Nejdříve nechtěl dopravní podnik verdikt příliš komentovat. S odstupem dvou týdnů už je jasné, že ani pravomocnému rozsudku se podřídit jen tak nehodlá. „Využijeme všechny právní prostředky, aby rozhodnutí soudu z 5. ledna 2018 bylo zrušeno. Dopravní podnik podá ve lhůtě kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu a bude žádat o přiznání odkladného účinku. Jsme toho názoru, že předmětný rozsudek je založen na nesprávném posouzení právní otázky v předcházejícím řízení,“ uvedla bez bližších podrobností mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Příčinou takového postoje může být jednak neochota komplikovaně a nákladně upravovat stávající systémy, jednak i obava o bezpečnost v případě zveřejnění přesných poloh všech prostředků MHD.
Další důvod pak naznačuje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). „Chtěl jsem od nich tato data dlouhodobě zveřejnit, ale jsou tam problémy se smluvními vztahy s dodavateli některých služeb,“ říká náměstek. Přitom zpřístupnění informací by mohly využívat zejména mobilní aplikace a webové portály, které v případě výluk a nečekaných komplikací informují cestující o reálných příjezdech spojů.
Organizátor pražské dopravy, společnost Ropid, sice nedávno podobnou aplikaci pod názvem PID Info představil, ale lidé zde mohou sledovat pouze aktuální pohyb autobusů a vlaků ostatních dopravců zapojených do Pražské integrované dopravy. Právě informace DPP, které jsou nejzásadnější, chybějí. To kritizuje odborník na hromadnou dopravu v Praze a zastupitel Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS). „Praha je jedno z posledních větších měst, kde není možné zjistit, kdy skutečně přijede tramvaj nebo autobus. Hlavní překážkou jsou data o polohách spojů, které dopravní podnik odmítá zpřístupnit. To se musí změnit co nejdříve,“ vyzývá Hrubeš.
Data pro koordinaci dopravy
Z postoje dopravního podniku nemá radost ani Ropid, který tak o jeho vypravených spojích nemá přehled. „Bohužel naše schopnosti informovat cestující jsou díky tomu omezené. Neúplná je i integrace s ostatními dopravci, od kterých data máme, takže pak se těžko koordinují některé mimořádnosti a návaznosti mezi spoji,“ vysvětluje potíže mluvčí Ropidu Filip Drápal. Pokud by organizátor pražské dopravy tyto informace získal, mohl by nejen kontrolovat, kde se konkrétní vůz právě nachází, ale také, zda skutečně projel plánovanou trasu a zastavil na určených zastávkách.
Praha se ovšem rozhodla bez ohledu na definitivní výsledek celého soudního sporu pracovat na vlastním řešení. Pokud dopravní podnik v příštích měsících tyto své systémy nezpřístupní, chce hlavní město ještě v tomto roce do všech jeho autobusů a tramvají instalovat krabičky s GPS. Data by pak využíval nejen Ropid, ale byla by zcela k dispozici i soukromým tvůrcům aplikací.
„Chceme informace natolik otevřít, aby je mohl využít kdokoliv,“ tvrdí náměstek Dolínek. Podle něj by například společnosti nabízející sdílení kol nebo aut mohly své služby propojit s navazujícími spoji MHD, aktuální data o polohách jednotlivých spojů mohou využívat i nejrůznější aplikace pro studenty a návštěvníky Prahy.
Vyšlo 23. 1. 2018 v novinách MF Dnes
Autor: Matěj Ludvík, redaktor MF DNES