Starosta Jan Křen: Rok v čele radnice
(Chuchelský zpravodaj) Loni na podzim se obměnilo vedení Chuchelské radnice. Městskou část od té chvíle vede nový starosta Ing. Jan Křen. V rozhovoru vysvětluje, jak se vyvíjejí projekty, na kterých pracuje.
V jakém stavu jste zhruba před rokem přebíral chuchelskou radnici?
Stav chuchelského úřadu městské části nebyl ideální. Řada zaměstnanců pracovala v režimu home office, což pro úřad, který nefunguje digitálně a je odkázaný na papírování, rozhodně nebylo vhodným řešením. Nakonec musel odejít tajemník (vedoucí) úřadu a také několik zaměstnanců. Nyní už úřad funguje dobře a všichni jeho pracovníci jsou k dispozici občanům.
Podařilo se vám snížit počet pracovníků úřadu?
Máme o tři úředníky úřadu méně než před rokem. Díky sníženému stavu na úřadě můžeme personálně posílit naši technickou četu. Byla dlouhodobě personálně poddimenzovaná a nemohla pečovat v potřebné míře o veřejný prostor, zeleň a majetek naší městské části. Z tohoto důvodu máme po dlouhé době v týmu místně znalé pracovníky, což bude jistě jenom pro dobro věci.
Jaké úkoly od vás rozšířená technická četa dostane?
Koryto Libeřského potoka je silně zanesené. Ničí jej divoká prasata, protože je lákají nahromaděné nečistoty. Technická četa ho vyčistí. Kdybychom na to najali firmu, bylo by to mnohem dražší a s nejistým výsledkem. Dalším důležitým místem, které vyžaduje údržbu, je prostor pozemků kolem Vltavy.
Co na tomto místě plánujete udělat?
Místo je plné náletových dřevin, budeme je odstraňovat. Budeme také nutit majitele pozemků na břehu řeky, aby se lépe starali o svou zeleň. Rozšířená technická četa bude samozřejmě pečovat o zimní údržbu cest a chodníků v nastávajícím zimním období, o odpadkové koše i o lavičky. Pořádek v městské části by se měl zlepšit a naši spoluobčané to uvidí.
Přejděme k projektům, které v Chuchli čekají na svou realizaci. Jak probíhá příprava stavby nadjezdu, která přinese do městské části velkou změnu?
Nadále platí, že by realizace výstavby nadjezdu měla začít příští rok. Se Správou železnic, která stavbu nadjezdu chystá, jednáme o detailech, jako je například dopravní omezení v souvislosti s jednotlivými etapami výstavby. Chceme, aby se stavba co nejméně dotkla života ve Velké Chuchli. Bude také zapotřebí udělat úpravy dopravního režimu po zprovoznění nadjezdu. Týká se to ulic Na Mrázovce a Pod Akáty. Jednáme také o přesunu autobusových zastávek co možná nejblíže k podchodu, který vznikne pod tratí v rámci poslední etapy výstavby, aby se dalo snadno přesednout z autobusu na vlak.
V říjnu jste spolu s místostarostou Davidem Vokurkou pozvali občany do Centra K8 na veřejnou debatu k vašemu ročnímu působení na radnici. Představil jste tam mimo jiné plány Dopravního podniku hlavního města Prahy. Co přinesou?
Dopravní podnik pracuje na tom, aby všechny okrajové městské části co možná nejvíce propojoval s kolejovou dopravou. U nás to znamená, že by se hlavním spojem do centra Prahy měl ještě více než v současnosti stát vlak. To však nenastane dříve, než bude jezdit spolehlivě a v krátkých intervalech. Takže se nás to dotkne nejdříve za pět let, ale spíše až za deset. Změny nenastanou dříve, než bude hotový terminál Smíchov, nový železniční most na Výtoni a než skončí rekonstrukce trati do Berouna. Až pak se očekává, že budou vlaky jezdit spolehlivě a častěji. Přidá se navíc spojení přes Branický most do Krče. Našim občanům se bude cestovat pohodlněji a rychleji ve více směrech.
Co bude s městskými autobusy?
Všeobecně je vnímán trend dostat pražskou veřejnou dopravu více na koleje a autobusy používat spíše doplňkově, proto vznikne jedna okružní linka po Velké Chuchli. Cestující bude svážet k vlakové stanici, ze které budou spoje vyjíždět v intervalech blížících se metru. Zůstat by určitě měla i linka 104, která nabírá na důležitosti. Ta jezdí přes Slivenec na Barrandov k zastávkám tramvaje. Obyvatelé Malé Chuchle budou nadále odkázaní na autobusovou dopravu. Jedna menší změna nastane ještě letos. Už od letošního prosince se zlepší rozložení intervalů autobusů jezdících na Hvězdárnu, kde vnímáme potřeby tamních obyvatel a jejich volání po zlepšení.
Sdružení majitelů chat ze zahrádkářské osady na Třešňovce si pochvaluje, že se vedení radnice konečně snaží o vyřešení problémů v této lokalitě. Jaké kroky v tomto směru děláte?
Snažíme se spolu s kolegy-architekty z chuchelského zastupitelstva jednat s lidmi z magistrátního Odboru územního rozvoje, abychom získali podporu pro nalezení smysluplného řešení, po kterém lidé v této lokalitě touží. Nasloucháme jim a chceme je podpořit, jak jen to bude možné. Týká se to rovněž financí pro přeměnu této oblasti. Všem je jasné, že nás čeká nesmírně složitý proces, je to běh na dlouhou trať. První zásadní změna, která by mohla přinést kroky na začlenění tohoto území mezi běžně obývaná místa, může přijít nejdříve v roce 2028, kdy dojde k prvním úpravám chystaného Metropolitního plánu. Chceme v nejbližší době začít alespoň tím, že opravíme některé komunikace v této lokalitě.
Co byste poradil majitelům nemovitostí v Třešňovce, kteří uvažují o nějakých úpravách svých staveb?
Doporučuji mít respekt k místu, nechovat se neuctivě k nejbližšímu okolí a mít na paměti, že žádné řešení nepůjde proti platným zákonům. Víme o případech, kdy lidé nehledí na nic a staví od jednoho plotu k druhému. Takové stavby však mohou do oblasti přinést velké problémy, které mohou generovat ještě větší rizika pro všechny ostatní, jejichž stavby neodpovídají původní regulaci. Je třeba se skutečně zamyslet především nad svým počínáním a nemyslet si, že to, co dělá jeden či druhý soused bude v daném místě přijatelnou normou. Chápeme, že všichni chtějí žít a bydlet jako lidé, ale vždy to musí být ohleduplné k danému místu.
Důležitým tématem je také dopravní spojení Hvězdárny s Radotínem a Lochkovem. Co se zde chystá?
V testovacím režimu spustíme obousměrný provoz v ulici Na Hvězdárně, kterou se jezdí už nyní ve směru z Chuchle do Lochkova a Radotína. Průjezd bude možný jen pro obyvatele správního obvodu Prahy 16 (Velká Chuchle, Radotín, Lochkov). Své bydliště řidiči prokáží při případné policejní kontrole adresou v občanském průkazu. V ulici Na Hvězdárně zůstane současný režim i v příštím roce.
Prodlouží se platnost povolenek?
Vydaná povolení dostanou automaticky prodlouženou platnost. Řidiči nemusí na úřad pro nové povolení. Také na silnici ve směru od Pražského okruhu k nedávno postavené transformátorovně chceme umožnit vjezd obyvatelům Prahy 16. Těmito opatřeními se snažíme vyjít vstříc lidem, kteří tuto oblast využívají k přiblížení do svých domovů. Proti chytrákům, kteří si jen chtějí ulevit od jízdy v kolonách na hlavních tazích, budeme vystupovat stejně razantně jako doposud.
Dochází k nějakému vývoji ohledně záměru postavit velké sídliště kousek od závodiště mezi Chuchlí a Radotínem?
Poté, co jsme spolu s vedením Radotína a Zbraslavi podepsali společné prohlášení, kterým jsme vyjádřili nesouhlas se stavbou velkého sídliště, je poměrně klid. Jen majitel developerské společnosti Karlín Group vyjádřil podivení, proč tady jeho projekt nechceme. Zůstáváme ale s okolními městskými částmi v úzké spolupráci a průběžně situaci monitorujeme. Víme, že developeři neberou na nějaké lokální zájmy ohledy a neděláme si iluze, že tady by tomu bylo jinak, pokud bychom byť i jen o kousek slevili z našich postojů.
Co by na tomto místě mělo podle vás vzniknout?
Nadále si myslím, že stavět v tomto záplavovém území bytové domy není dobrý nápad. V září jsme málem čelili záplavám, tak jsem si představoval, co by se se sedmi tisíci lidmi asi dělo. Museli bychom je evakuovat, hledat pro ně náhradní bydlení. Stavba by kromě toho zúžila rozlivové území Vltavy a voda by mohla ještě více ohrozit Lahovice, Lahovičky a část domů v ulici Dostihová. Velkým tématem je také skládka odpadu pod Přírodní rezervací Homolka.
Jaké řešení považujete v této lokalitě za ideální pro Chuchli?
Ideální by bylo, aby toto území zasanovalo hlavní město. Bezpečnost svahu vzniklého v 80. letech navezením komunálního odpadu by měly zajistit opěrné zdi. V potoku Vrutice navrhujeme vznik monitorovacího místa. Podle studií by se mohly už za deset let uvolňovat do tohoto vodního toku ze skládky škodlivé látky. Nic velkého bych nahoře nestavěl, určitě ne rozhledny a hřiště pro děti, jak to navrhovalo hlavní město. Soud jeho projekt zastavil a podle všeho vznikne studie EIA, která podrobně posoudí vliv takové stavby na životní prostředí.
V létě jste pořádali sérii workshopů k přeměně centrální části Chuchle. Akci provázel nemalý zájem občanů. V jaké fázi jsou přípravné práce?
Zájem lidí mne potěšil. Jsme ve fázi, kdy hledáme cesty, jak nastavit jednotlivé části projektu. Musíme to především zvládnout ekonomicky. V této lokalitě vidíme potenciál pro výstavbu nájemních bytů pro lidi, kteří by v lokalitě žili s námi a pomáhali nám ji rozvíjet. Rozhodně se nechceme stát důvěřivou obětí ziskuchtivých spekulantů. To Chuchle nemá zapotřebí. Může tam vzniknout například několik bytů, které se prodají a výtěžek se použij e ke stavbě dalších částí centra, které budou mít přínos pro společenský život obyvatel. Nějaké byty bychom si ale rádi nechali, abychom do Chuchle přilákali například lékaře.
Problémovým místem zůstává náměstí Omladiny. Plánujete zde alespoň částečně provést nějaké úpravy?
Budeme muset počkat až na to, jak to bude s popisovanou změnou autobusové dopravy. Pokud se zbavíme nutnosti nechat na náměstí prostor pro otáčení dlouhých autobusů, můžeme s tímto místem něco dělat. Třeba ho proměníme na malé náměstíčko s lavičkami.
Vy bydlíte v Malé Chuchli, takže zblízka pozorujete přípravy železničního tunelu do Berouna. Slyší Správa železnic na požadavky vedení radnice?
V současné chvíli se chystá posouzení vlivu stavby na životní prostředí, tak zvaná EIA. Příští rok by měla Správa železnic jednat o stavbě tunelu s vedením obcí a s ministerstvem dopravy. Následovat budou jednání s jednotlivými městskými částmi. Čeká nás patrně další úprava Branického mostu. Stavba přinese další hlukovou zátěž, o její eliminaci budeme jednat. V první fázi jednání jsme dosáhli toho, že se technické vybavení budoucího tunelu přesunulo v projektech dále od obytných domů.
Malá Chuchle zůstává od Velké Chuchle poměrně oddělená. Může se to v budoucnu změnit?
Mezi oběma částmi Chuchle je velký pozemek společnosti ICOM. Budeme tlačit na to, aby na něm vzniklo něco městotvorného, a ne pouze odstavná plocha pro autobusy. Pokud by na pozemcích vyrostla nějaká občanská vybavenost, obě části Chuchle by se více propojily.
Na říjnovém setkání vedení radnice s občany také zaznělo, že se v poslední době zlepšuje v Chuchli spolupráce mezi místním spolky a organizacemi. Jak je podporujete?
Podporuji společenský život, chtěl bych, aby se společenský život v Chuchli dále zlepšoval. Naším cílem je uspořádat setkání všech spolků a organizací. Abychom si řekli, jaké mají zájmy a jak je můžeme vzájemně propojovat.
Městská část je zřizovatelem základní školy i mateřské školy. Čekají tato zařízení nějaké větší investice?
Škola je v dobrém stavu, prošla rozšířením, čekají ji jen lehčí opravy. Jiné je to v mateřské škole. Ze společenské místnosti tam před několika lety vznikla nová třída, protože tehdy v Chuchli přibylo dětí. Školka ale potřebuje prostor pro větší akce typu divadélka, pro společná setkávání jednotlivých tříd nebo pro akce pro rodiče. Proto chceme příští rok požádat o dotaci hlavní město a přespříští rok bychom chtěli začít nový prostor stavět.
Jakou Velkou Chuchli byste rád viděl za deset let?
Rád bych viděl prostor mezi Malou a Velkou citlivě obydlený, aby se obě části propojily. Nahoře na Lahovské bych rád viděl plně funkční lokalitu fungující podle pravidel. Aby tam došlo k narovnání současného stavu. Dole ve Velké Chuchli bych rád viděl náměstí i nové centrum, ve kterém se místní lidé budou často a rádi potkávat. Aby se v Chuchli dobře žilo.
Petr Buček
starosta MČ Praha - Velká Chuchle