DOPRAVNÍ PROPOJENÍ KYJEVSKÁ - KPT. JAROŠE aneb KDYŽ PROHRÁVAJÍ ODBORNÉ ARGUMENTY
Přináším postupně několik důležitých ohlédnutí za říjnovým zasedáním Zastupitelstva města Pardubic. Dnes ohlédnutí první - DOPRAVNÍ PROPOJENÍ KYJEVSKÁ - KPT. JAROŠE aneb KDYŽ BOHUŽEL PROHRÁVAJÍ ODBORNÉ ARGUMENTY.
Jedním z pro Pardubice nejdůležitějších rozhodnutí říjnového zasedání zastupitelstva byl výběr a schválení varianty investičního dopravního záměru propojení nadjezdu Kyjevská s ulicí Kpt. Jaroše (tzv. rychlodráhou). Rozhodnutí rady města a následně většiny v zastupitelstvu bylo pro mě osobně bohužel smutnou ukázkou toho, jak v dopravně velmi důležitých stavbách pro naše město odborné argumenty na celé čáře prohrávají….
Vedení města se podařilo zastupitelstvem protlačit variantu 2 spočívající pouze ve dvou ramenech z nadjezdu Kyjevská na ulici Kpt. Jaroše (ramena vedoucí pouze východním směrem) a hlavně ve vybudování nové tzv. "vracecí" okružní křižovatky na ulici Kpt. Jaroše cca v polovině mezi nadjezdem Kyjevská a křižovatkou Dašická.
Na jednání zastupitelstva jsem navrhl usnesení, kterým by k realizaci byla vybrána varianta 4 (okružní křižovatka nahoře na nadjezdu Kyjevská na rozšířeném mostovém poli, které je k tomu připraveno, a 4 ramena umožňující veškeré křižovatkové pohyby mezi dvěma výškovými úrovněmi).
Pro rozhodnutí o výběru varianty poskytla rada města zastupitelstvu odbornou dopravní studii (pro úplnost informací a pro hloubavé zájemce rád sdílím zde: https://drive.google.com/file/d/1uYeeP0PQNX67eVyNmmRrEuP9kFKX7pmX/view?usp=sharing ), ze které jednoznačně vyplývají následující plusy varianty 4 navrhované mnou a naopak mínusy varianty 2 prosazené vedením města.
✅ VARIANTA 4:
- je variantou z dopravního hlediska nejpříznivější,
- zajistí největší bezpečnost,
- zajistí největší kapacitu celého dopravního uzlu,
- vyhovuje i stávajícímu dopravnímu režimu na ulici Kpt. Jaroše s rychlostí 70 km/h,
- propojením obou komunikací prostřednictvím 4 ramen ze všech směrů nabízí minimum vozo-kilometrů a nejlogičtější řešení křižovatky.
❌ Naproti tomu VARIANTA 2 bohužel prosazená vedením města:
- je z dopravního hlediska nejméně příznivá,
- vytváří velmi mnoho zbytečných vozo-kilometrů navíc,
- umisťuje do relativně dobře dopravně propustné komunikace ulice Kpt. Jaroše zpomalující prvek ve formě okružní křižovatky,
- přináší riziko vzdouvání dopravního proudu před novou "vracecí" okružní křižovatkou na ulici Kpt. Jaroše a zásah tohoto dopravního proudu do blízké křižovatky Dašická,
- by si vyžádala úpravu rychlostního režimu na ulici Kpt. Jaroše ze současné maximální rychlosti 70 km/h na maximální rychlost 50km/h.
Závěrem raději uvádím na pravou míru dva důležité aspekty, které se v debatě o propojení ulice Kyjevské a ulice Kpt. Jaroše na jednání zastupitelstva města také objevily:
- Vedení města odůvodňuje výběr varianty 2 mimo jiné tím, že vlastníci rodinných domů v ulici Okružní severně od ulice Kpt. Jaroše údajně nikdy nedají svůj souhlas k vybudování sjezdové rampy z Kyjevské - na můj přímý dotaz na jednání zastupitelstva však vedení města potvrdilo, že s těmito vlastníky o možných řešeních vůbec nikdy nejednalo……
- Někteří "snílci" z řad zastupitelů, kteří by nejraději vytlačili auta z celého města, se odvolávají na to, že po vybudování Severovýchodního obchvatu významně poklesne intenzita provozu na ulici Kpt. Jaroše. Predikce intenzit individuální automobilové dopravy pro rok 2035 vyplývající z analytické části SUMP-u (Plánu udržitelné městské mobility) nic takového nepotvrzují a naopak prokazují opak - i v roce 2035 bude ulice Kpt. Jaroše jednou z dopravně nejzatíženějších komunikací v Pardubicích s predikovanou intenzitou individuální automobilové dopravy téměř 21 tis. vozidel denně.
Doprava je pravděpodobně největším dlouhodobým problémem našeho města. O to víc mě mrzí, když v takto klíčové oblasti volí současné vedení města řešení odborně nesprávná, ačkoliv "na stole" jsou i řešení odborně nejvhodnější.
poslanec PČR
člen Zastupitelstva města Pardubic