Připomínka k návrhu XIX. změny Územního plánu města Pardubice - Lokalita "Červeňák" a nesmyslná silniční propojka přes ni

25. dubna 2018
Připomínka k návrhu XIX. změny Územního plánu města Pardubice - Lokalita "Červeňák" a nesmyslná silniční propojka přes ni

Magistrát města Pardubic

Odbor hlavního architekta

Štrossova 44

530 21 Pardubice

 

Připomínka

K projednání akce:

NÁVRH XIX. ZMĚNY ÚZEMNÍHO PLÁNU MĚSTA PARDUBICE (připomínka k upravenému návrhu změny územního plánu po společném jednání)

(připomínka uplatněná v zákonné lhůtě 7 dnů ode dne veřejného projednání návrhu XIX. změny Územního plánu města Pardubice uskutečněného dne 18. 4. 2018)

 

Jméno příjmení (název): Mgr. Karel Haas

Adresa bydliště (sídla): Kyjevská 429, 530 03 Pardubice – Pardubičky

Datum narození (IČO): 14. 9. 1973

E-mail: karel.haas@volny.cz

Datum podání připomínky: 25. 4. 2018

Znění připomínky: Vyslovuji nesouhlas s upraveným návrhem XIX. změny Územního plánu města Pardubic po společném jednání, a to z důvodů uvedených níže v odůvodnění připomínky.

 

Odůvodnění připomínky:

1) Nedodržení zadání a nedodržení Zásad územního rozvoje Pardubického kraje

Upravený návrh XIX. změny Územního plánu města Pardubic po společném jednání je v rozporu se zadáním (zejména s bodem 2. zadání) a přeneseně tedy v rozporu se Zásadami územního rozvoje Pardubického kraje.

Upravený návrh XIX. změny Územního plánu města Pardubic po společném jednání vymezením velmi širokého koridoru pro trasu jihovýchodního obchvatu i pro trasu tzv. silniční propojky „Pod Břízkami – Kyjevská“ (byť s podmínkou zpracování územní studie pro jakékoliv definitivní rozhodování v území) ničícího z větší části nezastavěné, přírodní a rekreační území bývalého vojenského prostoru na východním břehu řeky Chrudimky totiž naprosto nerespektuje následující požadavky vyplývající ze zadání (cituji z bodu 2. zadání):

„….vyváženost a udržitelnost rozvoje území kraje - sledovat jako základní požadavek při zpracování územních studií, územních a regulačních plánů a při rozhodování o změnách využití území

  • péči o přírodní, kulturní a civilizační hodnoty území:
  • přírodní hodnoty
  • pozitivní znaky krajinného rázu
  • zachování a citlivé doplnění výrazu sídel tj. nenarušovat cenné městské a venkovské urbanistické struktury a architektonické i přírodní dominanty nevhodnou zástavbou, omezení fragmentace krajiny,
  • ochrana obyvatel před zdravotními riziky a narušené kvality prostředí (hluk, škodlivé látky v ovzduší, znečištění vod)
  • stabilizaci a vyvážený rozvoj hospodářských činností v území:
  • kvalita života obyvatel,
  • efektivní využívání zastavěného území a zachování celistvosti sídel, preference rekonstrukcí a přestaveb před výstavbou ve volné krajině,
  • pozemkové úpravy,
  • rekreační využití území,
  • dopravní obsluha území, technická vybavenost území…..“.

2) Bezdůvodná preference a upřednostňování pouze silniční dopravy před a na úkor všech funkcí a využití území

Upravený návrh XIX. změny Územního plánu města Pardubic po společném jednání ze všech funkcí využití území bezdůvodně preferuje a upřednostňuje pouze a jen budování dopravních staveb pro silniční automobilovou dopravu na úkor před jinými, rovnocennými (!!!), funkcemi využití území (např. před ekologickou či rekreační funkcí využití území apod.).

A to vše ještě způsobem, který je dopravně-technicky nefunkční a neodpovídající 21. století (cca 150 m dlouhým, velmi úzkým, jednopruhovým úsekem komunikace přes bývalý most „Červeňák“, na němž by doprava byla řízena kyvadlově prostřednictvím semaforů).

3) Dopravně-technicky nelogické řešení

Upravený návrh XIX. změny Územního plánu města Pardubic po společném jednání počítá s tím, že trasa tzv. silniční propojky „Pod Břízkami – Kyjevská“ bude v cca 150 m dlouhém, velmi úzkém, jednopruhovém úseku přes bývalý most „Červeňák“ řízena kyvadlově prostřednictvím semaforů.

Návrh XIX. změny Územního plánu města Pardubic po celou dobu (až do veřejného projednání – teprve po něm a na základě impulzů veřejnosti na veřejném projednání byl mezi veřejně dostupné podklady k předmětné změně územního plánu zařazen dopravní model) neobsahoval žádnou analýzu či dopravní studii toho, zda bude navrhované dopravně-technické řešení (s dlouhým jednopruhovým úsekem s kyvadlovou dopravou) kapacitně dostatečné pro automobilovou dopravu, která by byla na trasu tzv. silniční propojky „Pod Břízkami – Kyjevská“ svedena, pokud by uvedená propojka byla realizována.

Podle mého osobního názoru vyplývajícího z každodenních praktických poznatků obyvatele Pardubiček (viz adresa mého bydliště) s vysokou hustotou automobilové dopravy v oblasti komunikací Kyjevská a Průmyslová bude navrhované dopravně-technické řešení tzv. silniční propojky „Pod Břízkami – Kyjevská“ nefunkční.

4) Dopravně-technicky nelogické řešení nejen pro osobní silniční automobilovou dopravu, ale také pro ostatní druhy osobní dopravy po městě (pro cyklistickou dopravu, pro pěší dopravu) a pro ostatní veřejné funkce z oblasti dopravy (městská hromadná doprava, doprava složek integrovaného záchranného systému apod.)

Jestliže navrhované nesmyslné dopravně-technické řešení tzv. silniční propojky „Pod Břízkami – Kyjevská“ (s dlouhým jednopruhovým úsekem s kyvadlovou dopravou) bude velmi pravděpodobně kapacitně nedostatečné pro osobní automobilovou dopravu, pak bude o to více nedostatečné pro ostatní veřejné funkce z oblasti dopravy (pro městskou hromadnou dopravu, pro dopravu složek integrovaného záchranného systému apod.). A velmi pravděpodobně bude nedostatečné a nebezpečné (díky zahuštění dopravy na velmi úzké komunikaci) pro ostatní druhy osobní dopravy po městě (pro cyklistickou dopravu, pro pěší dopravu).

5) Neúčelné využití veřejných prostředků na dopravně-technicky problematické řešení

Jsem pro a velmi podporuji vybudování dopravně-technicky funkčního a užitečného silničního propojení dvou významných částí města Pardubic, tzn. oblasti Višňovky (a v návaznosti na Višňovku oblasti Dukly a Jesničánek) a oblasti Pardubiček (a v návaznosti na Pardubičky oblasti Černé za Bory a průmyslové zóny v okolí Foxconnu).

Podporuji však vynaložení veřejných prostředků Statutárního města Pardubice pouze se zákonnou péčí řádného hospodáře, tedy pouze na realizaci takového silničního propojení Višňovky a Pardubiček, které bude dopravně-technicky funkční a kapacitně dostatečné, což navrhované řešení tzv. silniční propojky „Pod Břízkami – Kyjevská“ (s dlouhým jednopruhovým úsekem s kyvadlovou dopravou) zcela určitě nesplňuje.

Vynaložení veřejných prostředků Statutárního města Pardubice na nefunkční dopravně-technické řešení považuji za neúčelné a nehospodárné využití veřejných prostředků.

6) Naprostá rezignace úřadu územního plánování na plnění jeho zákonné role odborného garanta věcně správného a vyváženého rozvoje území

Orgány územního plánování (na úrovni Statutárního města Pardubice Odbor hlavního architekta Magistrátu města Pardubic, coby příslušný úřad územního plánování) vykonávají svou pravomoc a působnost jako výkon státní správy, nikoliv jako výkon samosprávy. Orgány územního plánování tak v duchu ústavního zakotvení činnosti státní správy musí při veškeré své činnosti postupovat důsledně v souladu se zákonem.

Mezi zákonné cíle procesu územního plánování (odborně garantované právě orgány územního plánování) patří podle ustanovení § 18 stavebního zákona mimo jiné následující funkce a role orgánů územního plánování:

  • Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek pro příznivé životní prostředí, pro hospodářský rozvoj a pro soudržnost společenství obyvatel území.
  • Územní plánování zajišťuje předpoklady pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového uspořádání území.
  • Územní plánování ve veřejném zájmu chrání a rozvíjí přírodní, kulturní a civilizační hodnoty území, včetně urbanistického, architektonického a archeologického dědictví. Přitom chrání krajinu jako podstatnou složku prostředí života obyvatel a základ jejich totožnosti. S ohledem na to určuje podmínky pro hospodárné využívání zastavěného území a zajišťuje ochranu nezastavěného území a nezastavitelných pozemků.

Na veřejném projednání předmětného návrhu změny územního plánu dne 18. 4. 2018 odpovědná zaměstnankyně pořizovatele na dotazy veřejnosti výslovně potvrdila (viz zvukový záznam z veřejného projednání; za odbornou odvahu, s jakou odpovědná zaměstnankyně na veřejném projednání vystoupila, si zaslouží ohromnou úctu), že Odbor hlavního architekta Magistrátu města Pardubic, coby příslušný úřad územního plánování, s předmětnou navrhovanou změnou územního plánu odborně a věcně zcela nesouhlasí a realizuje (pořizuje) ji pouze z politického rozhodnutí stávající koalice v Zastupitelstvu města Pardubic.

Tímto veřejným výslovným potvrzením (laicky řečeno výslovným potvrzením toho, že odborné a věcné argumenty musely v tomto konkrétním případě změny územního plánu zcela ustoupit neodbornému politickému požadavku) Odbor hlavního architekta Magistrátu města Pardubic, coby příslušný úřad územního plánování, naprosto rezignoval na plnění svých výše uvedených zákonných povinností a rolí odborného garanta procesu územního plánování.

7) Zásadní prvek nezákonnosti v procesu pořizování předmětné změny územního plánu

O výběru nejvhodnější varianty návrhu XIX. změny Územního plánu města Pardubic týkající se lokality tzv. „Červeňáku“ a silniční propojky Pod Břízkami – Kyjevská rozhodovalo Zastupitelstvo města Pardubic na svém jednání dne 23. října 2017. Až den po tomto jednání, tedy až dne 24. října 2017 (doložitelné e-mailovou komunikací Odboru architekta Magistrátu města Pardubic se členy Zastupitelstva města Pardubic) přitom dostali členové Zastupitelstva města Pardubic (a to jen proto, že se na něj začali členové zastupitelstva ptát) k dispozici jeden z klíčových odborných podkladů – dopravní model dopadů plánované silniční propojky Pod Břízkami – Kyjevská na intenzitu dopravy (ten přitom mělo vedení Statutárního města Pardubice k dispozici již od jara 2017!!!).

Zastupitelstvo města Pardubic a jeho členové tak při jednom ze svých klíčových hlasování v celkovém procesu pořizování předmětné změny územního plánu, a to při hlasování dne 23. října 2017, neměli vůbec k dispozici (zda z důvodu vědomého zatajení těchto podstatných informací nebo z důvodu nevědomé přípravy neúplných podkladů je irelevantní, protože obě možnosti jsou tristní) klíčové odborné věcné informace pro jejich rozhodování – a to dopravní model dopadů plánované silniční propojky Pod Břízkami – Kyjevská na intenzitu dopravy v navazujících ulicích Statutárního města Pardubice.

Neposkytnutím (ať již vědomým či nevědomým) uvedeného klíčového odborného podkladu – dopravního modeluZastupitelstvu města Pardubic před jedním z jeho klíčových hlasování v celkovém procesu pořizování předmětné změny územního plánu byl celý proces stižen zásadní vadou, která vede k nezákonnosti celého procesu pořizování předmětné změny územního plánu.

8) Předmětná navrhovaná změna územního plánu se opírá o věcně nevalidní (staré) odborné podklady

Předložený dopravní model, který i dle informací poskytnutých na veřejném projednání, údajně byl jedním z odborných podkladů pro celkový proces pořizování předmětné změny územního plánu (tedy pro proces probíhající intenzivně především zatím v letech 2017 a 2018), přitom vychází z relativně velmi starých vstupních dat – z měření dopravního zatížení v Pardubicích v roce 2012.

9) Předmětná navrhovaná změna územního plánu povede nikoliv ke zlepšení kvality života v dotčeném území, ale naopak povede k drastickému zhoršení kvality života v dotčeném území

Předložený dopravní model, který i dle informací poskytnutých na veřejném projednání, údajně byl jedním z odborných podkladů pro celkový proces pořizování předmětné změny územního plánu, úplně syrově a pravdivě obnažuje, jak stávající politické vedení města – jenom kvůli jejich osobním ambicím vybudovat nesmyslnou silniční propojku – utajeně „hodilo přes palubu“ všechny obyvatele Pardubiček a významnou část obyvatel Dukly. Dopravní model totiž jasně říká, že pokud bude nesmyslná dopravní propojka realizována, tak dojde k navýšení dopravy na již v současnosti dopravně zcela přetížené Kyjevské ulici o 40 % a ke zvýšení intenzity dopravy v dopravně frekventované ulici Demokratické mládeže o 27 %!!!

Případné naplnění XIX. změny Územního plánu města Pardubice v praxi by tak vedlo de facto ke kolapsu veškeré dopravy (ať soukromé či veřejné) na ulici Kyjevská, která patří již v současnosti ke klíčovým severojižním dopravním osám Statutárního města Pardubice.

 

 

Podpis:……………………………………………………………………………………………………………