Co s mrtvým centrem? 2

16. června 2014
Co s mrtvým centrem? 2

Minulý týden jsem otevřel téma oživení centra našeho města a jak je vidět, je to téma, které rozhodně zaujalo. V závěru svého předchozího článku jsem naznačil, které další oblasti, kromě kvalitní úpravy ulic a náměstí mohou pomoci. A jednou z těch oblastí je dostupnost automobilů do centra a především pak parkování.

V posledních týdnech se objevily v médiích zprávy o tom, že je dočasně otevřená Revoluční ulice a mnohými je to vydáváno za krok, který výrazně přispěje k oživení centra Liberce.  Nic proti, i když příliš nerozumím té dočasnosti. Zároveň si ale nemyslím, že je to krok, který sám o sobě něčemu pomůže. Bez celkového řešení přístupu do centra pro auta včetně zásadních změn systému parkování to podle mého nemůže mít kýžený efekt. Co se vlastně změnilo? Nic, kromě toho, že byl umožněn průjezd Revoluční a přes Soukenné náměstí, ale množství zákazníků to pro přilehlé obchody a restaurace zásadně nezvýšilo a pokud, tak jen minimálně. Na druhou stranu si musíme přiznat, že je nejspíš množství lidí v centru do určité míry ovlivněno jeho dostupností pro automobilovou dopravu. Bohužel jsme většinově líní a můžeme-li zaparkovat v blízkosti centra, tak se zvyšuje pravděpodobnost, že ho navštívíme. Parkovací systém tak, jak je dnes nastaven, už neodpovídá současným podmínkám. Byl navržen a aplikován v době, kdy bylo v centru města řádově méně parkovacích míst a bylo tedy nutné parkování v centru regulovat tak, aby bylo možné vůbec zaparkovat. Potřeba regulace se sice nevytratila, ale výrazně přibylo parkovacích míst především ve dvou nákupních centrech a výrazným způsobem změnilo podmínky. Dostupná parkovací stání v centru jsou jedním z faktorů, který může výrazně ovlivnit chuť lidí zde trávit čas. Nevidím například důvod, proč by na větších pakovacích plochách jako je Sokolovské a Papírové náměstí nemohlo být parkování na určitou dobu, třeba jedné hodiny zdarma. Je to stejný princip, jaký volí i právě zmíněná nákupní centra. Druhým momentem je velké množství takzvaných rezidentských míst ke stání, která jsou zcela nepochybně potřeba, ale pak jsme často přes den svědky toho, že podél ulic jsou prázdná parkovací místa, kde nesmí kromě rezidenta nikdo zaparkovat. Řešením mohou být kombinované zóny, kdy bude mít rezident garantované stání na svém místě pouze ve večerních a nočních hodinách a přes den budou v těchto místech moci stát i ostatní řidiči s lístkem z parkovacího automatu nebo rezident s kartou. Rezident by pak měl parkovací kartu samozřejmě levnější. Dvě jednoduchá opatření, která mohou zásadně pomoci. Navíc v příštím roce končí smlouva na provoz parkovacího systému, tudíž se jeho úprava doslova nabízí. To jsou krátkodobá opatření, která mohou být realizována za několik měsíců. Důležitá jsou pak samozřejmě i opatření dlouhodobá a ta spočívají především řešení odstavných parkovišť či parkovacích domů, ze kterých bude snadný a pohodlný přístup do centra. V blízkém centru města je takovým místem například spodní část Frýdlantské ulice, kde sice je dlouhodobě parkoviště, ale ruku na srdce, je to spíš tankodrom, který se neustále flikuje s vidinou dlouhodobého řešení, které zatím nepřichází. Přitom investičních záměrů už zde bylo několik a jejich součástí byl vždy i parkovací dům pro dlouhodobé stání. Je tedy nutné se k tomuto místu vrátit a hledat investora, který konečně proluku ve Frýdlantské dostaví, včetně dostatečně kapacitního parkování. Nebo se do doby, než se takový investor najde, musí plocha srovnat, naprojektovat na ní co největší počet parkovacích míst a udělat z ní pořádné parkoviště. To mimo jiné umožní docílit stavu, kdy nebude potřeba tolika parkovacích míst na Sokolovském náměstí a umožní to jeho rekonstrukci, která z něj nebude dělat jedno velké parkoviště. Tím samozřejmě neříkám, že by na „Sokoláku“ žádná parkovací místa být neměla, ale dnes je to jedno velké parkoviště a dobře také není.  Dalším vhodným řešením dlouhodobého parkování pak je nalezení vhodné plochy s dostatečnou kapacitou pro dlouhodobé stání v bezprostřední blízkosti tramvajové trati. Cestování tramvají je přirozeně pohodlnější, tramvaje jezdí častěji, vejde se do nich více lidí a je to řešení, které je běžné ve světě.

Úpravy systému parkování v našem městě jsou tedy zcela jistě jednou z cest, která může k oživení centra přispět a myslím, že ne málo. O další z cest zase příště...

Ing. Ondřej Červinka

předseda místního sdružení
zastupitel statutárního města