Rozhovor s kandidátem na hejtmana Ústeckého kraje

25. září 2012
Rozhovor s kandidátem na hejtmana Ústeckého kraje

(Ústecký kraj) Vladislav Raška. Jako lídra kandidátky pro krajské volby ho chtělo 99 procent hlasujících členů ODS. Kandidaturu na hejtmana bere jako "výzvu, odpovědnost a sebereflexi strany". Říká, že chce přesvědčit voliče, že pořád stojí za to volit ODS. Je chytrý, příjemně se s ním jedná, mluví bez papírů a jasně. Je sportovec a zkušený politik. Má dobrou pověst a přísahá, že nevzal úplatek. Když s Vladislavem Raškou mluvíte, dovedete si představit, že by mohl být hejtmanem. Pak si ale řeknete, co proboha dělá v parta

Kazil Václava Havel České republice export? 

Prosím? 

Váš předseda Nečas má za to, že Česku kazí export ochrana lidských práv – boj za Pussy Riot a svobodný Tibet, tak mi logicky vychází, že škodil i Havel. Co si o tom myslíte? 

Myslím, že ta záležitost je nešťastná, protože oba tábory, jak zastánci premiérova vyjádření, tak odpůrci to berou hodně konfrontačně. Když si ale vyložíme ochranu lidských práv, tak ta formulace určitě nebyla dobrá. 

To jsem rád, že to tak vidíte. Ale ke kandidatuře. Můžete mi říci důvod, proč by člověk, který je zvyklý starat se sám o sebe, pracuje, nekrade, snaží se neničit přírodu a vadí mu porušování lidských práv, měl volit ODS? 

ODS je jednoznačně postavená na svobodě jednotlivce, na rodině, na podpoře aktivit lidí, kteří mají snahu, představu a cíl. To znamená, že my neslibujeme, na rozdíl od jiných stran, třeba i na rozdíl od ČSSD, že se o všechno postaráme, že člověk nemusí přemýšlet a být aktivní. ODS pak funguje od začátku jako politická strana s jasnou strukturou, stanovami i programem. Jsem přesvědčen, že pro člověka, který si sám řídí život, je ODS vhodná. 

No a pak se spojíte do koalice s ČSSD. Jak se tohle stává? Promiňte tu ironii. 

Otázka je naprosto na místě. Tam, kde – a neberte to jako úhybnou odpověď – může ODS postavit vládnutí na programu, který je její nebo podobný, upřednostní vlastní vládu nebo koalici, která to naplní. Ale jsou i výsledky voleb, a to byl kraj v roce 2008, kdy se do zastupitelstva dostali Severočeši, ODS, ČSSD a KSČM, kdy to nejde. Když spočítáte počty mandátů a chcete většinu z 55 zastupitelů kraje, tak tam jiná možnost dohody nebyla. V součtu měly obě strany demokratickou většinu, což by ODS se Severočechy nedala. Stejně tak ČSSD s KSČM nebo Severočechy. Proti tomu uvedu jiný příklad. Byl jsem dlouholetý starosta a pak primátor Děčína. Tam nikdy nebyla spolupráce s ČSSD a mohla klidně být i za Rašky v letech 2002– 2006 a mohla být i 2006–2010. Těch důvodů pro byla celá řada, ale chci jen dokumentovat, že spolupráce s ČSSD není žádná šablona. 

Jenže v roce 2004
 ODS v kraji vyhrála, měla sama většinu a vzala do rady sociálního demokrata Koudu. Pozval si ho tam exhejtman Šulc. Lze to také interpretovat jako přípravu na "horší časy", když by se to někdy otočilo. Prostě pojistka ODS na zachování moci a křesel. 

Stavby koalic jsou těžké, ale odpověď jasná: Považuji ČSSD za demokratickou stranu. Tady neplatí to samé, co s komunisty, s nimiž koalici dělat nebudeme. ČSSD byla, je a do budoucna může být partnerem, s nímž se jedná na základě výsledků voleb. 

Vedete jako lídr do voleb stranu spoluodpovědnou za skandál s dotacemi, který provázelo zatýkání. To asi moc nepomůže, že? 

Vůbec mne netěší, když je uvalena vazba na lidi, kteří mají za jménem závorku se stranou. Říkám ale jednoznačně, že si můžu třeba o kandidátce myslet, že ti lidé jsou na svých místech, přesto nedáte ruku do ohně za každého. Víte, hovoří-li se o korupci, tak je to téma stejné jako prostituce. Obě byly, jsou a budou. Ale povinností nás všech politiků je dělat všechno pro to, aby byly co nejmenší nebo žádné. To za A. Za B: já jsem zastupitelem Děčína čtrnáctým rokem, z toho osm jsem byl starostou, později primátorem a říkám to naprosto jasně: Nikdy jsem si neřekl o úplatek, nikdy jsem ho nepřijal. A jsem také přesvědčen, že drtivá většina starostů, od malých vsí po města, jsou poctiví a čestní lidé. Víte, já jsem sportovec a i ve sportu, v manželství a politice je to prostě vztah v dobrém i zlém. Někdy toho mám plné zuby, ale nikdy jsem neprásknul dveřmi a nešel jinam. Mám chuť a chci věci měnit k dobrému. Práci starosty jsem bral jako službu veřejnosti, nikdy jako cestu k moci. Vždycky jsem uznával principy fair-play. To ale, Jane, neznamená, že jsem spadl z višně. Vnímám realitu a svět, jak fungují. Ano, vadí mi, že jsou bývalí tři ředitelé ROP Severozápad stíháni, že je stíhán politik z výboru ROP – pan Kouda. Teď ale neděláme nic jiného než to, aby se systém kolem dotací změnil a obnovila se možnost čerpat prostředky. 

Nedal vám Patrik Oulický před volbami nějaký úkol?
 

Ne, nedal. Patrika Oulického samozřejmě znám a vnímám ho jako mediální magnet. Teď jsem zase četl, že v jeho domě měl být za dotaci nějaký wellness, že tam přišla policie a požádala zase o podklady... Tak z toho nemám radost. Mate to ty, kteří dlouhodobě chodí k volbám a volí ODS, a je to určitě i negativně vnímáno v podstatné části členské základny. Jinak Oulický je řadový člen místního sdružení v Ústí... Ne nesmějte se, já vím, co se vám honí hlavou, já vám ale říkám fakta. Můžeme polemizovat, jaký vliv na stranu má, ale pokud zastáváme presumpci neviny, tak tady jsme jen u toho, že si někdo něco myslí a píše o tom. 

Nebojíte se, že vám sebere body současná politika vlády, třeba debata o zvýšení DPH, o důchodové reformě či sociálním zabezpečení? 

Ano, sebere. A přidejte si do výčtu i církevní restituce. Bohužel. Můžu se jen snažit říkat, že, ať už v kraji lidé zvolí kohokoli, ze zákona nemá volba vůbec žádný dopad na celostátní politiku. Ale lidé budou určitě ovlivněni celostátní politikou. A musím říci, že velkou chybou členů ODS ve vládě, včetně Petra Nečase, je, že nemají čas změny v zákonech a to, na čem pracují, odkomunikovat s veřejností. A ten deficit je dlouhodobý. 

Připusťme, že byste mohl být hejtman. Jak se díváte na to, že kraji hrozí třímiliardové penále za to, jak se tu rozdělují a administrují dotace? 

Bude to ohromně složité, právně složité. Hovoří se o korekci 2,5 miliardy korun. Ale může to být nakonec i mnohem více. Dopad může být až na ty, kteří staví nebo dodávají... Slyším ale kandidovat křiklouny, kteří říkají, že to zaplatíme. To se ale těžko říká. Jak to vnímám já – partnerem pro Brusel je ministerstvo financí. Uznává a hodnotí orgány pro čerpání peněz. Korekce bude uplatněna vůči České republice. Ministerstvo financí si to nechce nechat na sobě a dává to na výbor Regionální rady. Výbor ale žádné peníze nemá. To zaplatí kraje? Prý si to rozdělí mezi sebou, říká stát. Ale, kdo jsou nejvyššími orgány v kraji? Zastupitelstva. Ta pro placení ale nezvednou ruku, protože by poškodila zájmy občanů. Bude to ohromný právní problém. Teď je ale prioritní komunikace – nezabarikádovat se. Je povinností udělat všechno nezbytné, abychom odvrátili korekci. Navíc se musíme snažit obnovit proplácení dotací. Nesmí pykat ti, kteří nic neprovedli! 

Jak byste přistupoval ke Krajské zdravotní? 

Je to nosná páteř zdravotnictví v regionu. Musí fungovat ve prospěch občanů, struktura péče musí být zachována, a to včetně městských a soukromých nemocnic. Krajskou zdravotní by ale měli řídit profesionálové-manažeři. Můžeme se pak bavit o orgánech společnosti. V nich logicky sedí za vlastníka zastupitelé. Ale měli by to být lidé, kteří svou odborností a vzděláním práci zvládnou tak, aby nebyly jako v minulosti některé – a často oprávněně – kritizované problémy. Navíc musí být zajištěno transparentní vynakládání prostředků kraje. Ano spekuluje se o scénáři, že by se měla nějak přetransformovat děčínská nemocnice. Tohle si ale nedovedu a ani nechci představit. Občan kraje má nárok na výbornou i specializovanou péči v rozumné dojezdové vzdálenosti. Do Krajské zdravotní nesmíme střílet. 

 

Vladislav Raška (51 let)

Bydlí v Děčíně, je ženatý, má dvě dcery a syna. Vystudoval VŠE. Starostou a posléze primátorem Děčína byl od roku 2002 do 2010. Nyní je výkonným ředitelem Severočeského sdružení měst a obcí.

 

(Autor: Jan Veselý)

Ing. Vladislav Raška

kandidát na hejtmana Ústeckého kraje
předseda místního sdružení
místopředseda oblastního sdružení
člen regionální rady
zastupitel statutárního města