Z výdajů na provoz krajského úřadu bych ušetřil až čtvrtinu

18. června 2012
Z výdajů na provoz krajského úřadu bych ušetřil až čtvrtinu

Mladoboleslavský primátor Raduan Nwelati kandiduje v barvách ODS na hejtmana Středočeského kraje. Místo proplácení jízdenek by zavedl stipendia pro sociálně potřebné a také pro nadané žáky. Obnovil by téměř zmrazené investice do oprav silnic. Obavy má ale z kostlivců ve skříních, kteří mohou ještě více zatížit nejzadluženější region v zemi.

Hlavní opoziční roli v zastupitelstvu Středočeského kraje má ODS. Plnili jste ji v souvislostmi s kauzou Davida Ratha dobře? 

Celou dobu jsme upozorňovali na problematické věci, zastupitelstvu jsme dávali návrhy, jak je napravit. Vždy ale byly hlasy socialistů a komunistů smeteny. Osobně jsem dával několik trestních oznámení jak na krajskou radu, tak na pana doktora Ratha. Například nemocnici Mladá Boleslav podepsal finanční garanci za 480 milionů korun, aniž by měl souhlas zastupitelstva. I tady jsme se velmi hlasitě ozvali. Těch kauz bylo opravdu hodně, určitě jsme neselhali. 

Chcete říct, že pravomoci kontrolního výboru zastupitelstva, který vaše strana řídí, jsou nedostatečné? Nemohli jste nahlížet do připravovaných smluv? 

Pokud by byl dodržován zákon, tyto pravomoci by dostatečné byly. Bohužel pan Rath zákony nectil, dělal si, co chtěl. Když ho výbor o něco žádal, prostě to nepředložil, anebo to bylo nekompletní. Přesto jsme si dokázali informace obstarat z ne úplně oficiálních zdrojů a chyby, které jsme objevili, jsme se snažili napravovat. Od začátku jsme tvrdili, že třeba výběrové řízení na firmy, které zajišťují příměstskou hromadnou dopravu, je špatně zadané, že mělo být vyhlášené v souladu s Prahou. Tento návrh jsem osobně dával na zastupitelstvo a stávající hejtmanka paní Moravčíková tehdy hlasovala proti. A teď najednou říká, že je potřeba to předělat. 


Vydírat se nenechám 


Měli jste signály o machinacích se zakázkami? 

S ohledem na to, že se ve výběrových řízeních používaly losovačky, tyto signály byly. Každá losovačka je podezřelá, nikdy jsem žádnou neorganizoval. Mimochodem jedno z usnesení, které jsem na zastupitelstvu navrhoval, se týkalo zákazu losovaček. ČSSD a KSČM to ale zamítly.

Je pravda, že vedení kraje některá města a obce v souvislosti s evropskými dotacemi vydíralo a vnucovalo jim firmy, které měly zakázky získat? 

Kdyby mě někdo chtěl vydírat, vyhodil bych ho ze dveří. Jako město jsme dostali ve spolupráci se Škoda Auto dotaci 300 milionů na dostavbu takzvané severovýchodní tangenty, což je pro nás velmi důležitá komunikace. Vzhledem k tomu, že jde o krajskou stavbu, na níž se podílíme výstavbou chodníků, veřejného osvětlení a objektů, které budou patřit městu, jsme s krajem domlouvali společnou smlouvu na výběr dodavatele. A musím říct, že kraj nás tlačil k tomu, aby ve výběrové komisi byl jen jeden člověk, aby to oni sami ovlivňovali. Na to jsme ale nepřistoupili. V komisi budou tři lidé za město, tři za kraj a tři za Státní fond dopravní infrastruktury. 

Vaše protikandidátka z TOP 09 Helena Langšádlová má připravený návrh zákona, který upravuje hospodaření krajů. Pokud bude schválen, kraje městům a obcím dopředu povinně sdělí, podle jakých pravidel jim dotace přidělí. Co chystáte vy? 

Ne všechno se musí řešit zákonem. Nejsem zastáncem toho, aby nám zákon určoval, jak se máme chovat. Musím říct, že před nástupem pana Ratha, tedy za minulého vedení kraje, se postupovalo tak, jak chce zákonem upravit paní Langšádlová. Všichni věděli, jaké budou podmínky, a pokud je splnili, dotaci získali. Ať už se stanu, či nestanu hejtmanem, udělám všechno pro to, aby to takhle fungovalo. A zákon k tomu potřebovat nebudu. 

Kraj má nyní dotace pozastavené. Jak byste si s tím jako hejtman poradil? 

To je velký problém, který má dvě části. První se týká toho, že pozastavení dotací může velmi tvrdě dopadnout na ty, kteří je už získali, na projekty si půjčili, platí úroky a nyní se proplacení protáhne. Druhá část se týká toho, že pokud došlo při čerpání ze strany krajského úřadu k pochybení, bude muset už vyčerpané dotace vrátit. Nebude to ale znamenat, že akce, na které už byl vybrán dodavatel, spadnou pod stůl. Uzavřené smlouvy kraj zrušit nemůže. To by přineslo další zatížení krajského rozpočtu v řádech stamilionů. 

Takže řešení není? 

Bude to velmi komplikované a jako hejtman bych to nějak vyřešit musel. Další problémy vidím v odložených platbách, tedy ve smlouvách, které zavazují kraj k proplacení například až za dva roky. Myslím si, že zastupitelstvo o některých ani neví. Doufám, že kraj bude nyní vstřícnější a začne nám poskytovat informace. 


Daň na pohonné hmoty dusí ekonomiku 


ODS chce v kampani propojovat centrální a regionální dění, základem má být rozpočtová odpovědnost a konec zadlužování krajů. Jak budete tato témata s voliči komunikovat? 

Kampaň by rozhodně neměla být referendem o centrální vládě, jak chce levice. Měla by být hlavně o lidech, kteří kandidují. To je první věc. Samozřejmě v kompetenci kraje je předkládání zákonů Poslanecké sněmovně, což se u nás v minulosti nevyužívalo. Myslím si, že větší propojení kraje s dolní komorou parlamentu je reálné. Pokud se občanští demokraté dostanou do vedení kraje, budou se snažit tuto možnost využívat. 

Máte už představu o nějakém konkrétním legislativním návrhu? 

Osobně se příliš neztotožňuji s názory současné vládní koalice na výši spotřební daně na pohonné hmoty. Tam budu určitě komunikovat s vládou o tom, jestli by své stanovisko nemohla změnit. Jsem přesvědčen, že snížení této daně by pomohlo ekonomice České republiky. Vítám, že předseda ODS Petr Nečas poslední dobou často hovoří o tom, že je potřeba učinit kroky pro podporu ekonomického růstu. Jenom škrty a vyšší daně nestačí. 

Pojďme k rozpočtové odpovědnosti, kterou chce vaše strana v kampani akcentovat. Co nabídnete? 

Náš kraj je extrémně zadlužený. A to se bavíme jen o přiznaných dluzích, ne o kostlivcích ve skříních, jako jsou odložené platby. Mým cílem jakohejtmana bude snížit zadluženost, a to především úsporou provozních nákladů. To bude jedna z nejdůležitějších věcí. Na mladoboleslavské radnici se nám povedlo tyto náklady postupně snížit o 20 až 25 procent. Dosáhli jsme toho třeba tak, že i když nám to zákon nenařizuje, každá zakázka nad 100 tisíc musí proběhnout výběrovým řízením. A u dodávek od 30 do 100 tisíc musí být alespoň tři nabídky. Rovněž je nutné zefektivnit chod úřadu, aby se práce jednotlivých odborů nedublovaly. Na krajském úřadu bych také snížil počet zaměstnanců, v posledních letech jich výrazně přibylo. 

Může si kraj vzhledem k vysoké zadluženosti vůbec dovolit nějaké investice?
 

Uvidíme, jaký bude rozpočet a jak se podaří snížit provozní výdaje. A nejde jen o krajský úřad, ale rovněž o organizace zřízené krajem. Například v mladoboleslavské nemocnici došlo ke značnému zvýšení výdajů nákupem dražších spotřebních materiálů. Ve zdravotnictví lze tedy také hodně šetřit. Jinak co se týče investic, kraj se rozvíjet musí. Chceme se zaměřit hlavně na školství, které musí fungovat velmi dobře, dále na sociální služby a silnice.
 

Místo jízdenek stipendia pro žáky 


Co proplácení jízdného školákům a zdravotnické poplatky? 

Vracet zdravotnické poplatky je v rozporu se zákonem, soud nařídil, že to možné není. Že se to ve středních Čechách nedodržuje, je jiná věc, ostatní kraje od toho odstoupily. Co se týče proplácení jízdenek, myslím si, že efektivnější je poskytování stipendií. A to jak sociálně slabým žákům, tak těm nadaným. Takže finanční pomoc bych směřoval do stipendií. 

V Mladé Boleslavi ale mají děti do 15 let a senioři nad 70 let jízdné zdarma. 

To není populistické opatření. Důvodem bylo to, že jsme chtěli podpořit rodiny s dětmi. A u seniorů jsme chtěli pomoci těm, kteří si už nemohou vydělávat. 

Budete to v kampani slibovat i dalším středočeským městům? 

Ne, protože na to nebudou peníze. Určitě bych ale posílil stipendia pro žáky, kteří to potřebují nebo si to vzhledem ke svému prospěchu zaslouží. 

A co silnice, které jsou ve středních Čechách ve velmi špatném stavu. Máte představu, kolik je na jejich opravy potřeba peněz?
 

Ta částka se dříve pohybovala mezi 1,2 až 1,7 miliardy ročně. Před příchodem pana Ratha se naplánovalo, že do komunikací se během čtyř let budou investovat asi čtyři miliardy. To se ale nestalo, peníze se použily na něco jiného. V posledním roce šlo na silnice asi půl miliardy, ovšem na dluh. Rozhodně bych chtěl, aby to v příštích letech bylo zase zhruba 1,7 miliardy ročně. Vedle toho se samozřejmě musíme vypořádat s neuskutečněnými plány pana Ratha. Po odečtení té na dluh získané půlmiliardy tedy zbývá nalézt ještě asi 3,5 miliardy. 

Co omezit tranzitní dopravu, která středočeské silnice značně zatěžuje, zavedením mýtného?
 

To jsem minulý týden konzultoval s premiérem Nečasem. Není možné, aby zpoplatněním dálnic byly přetěžovány silnice 1. třídy. Zřejmě se nevyhneme tomu, abychom tyto komunikace zpoplatnili alespoň pro nákladní dopravu. A možná se to bude týkat i dalších silnic. 

Říkal jste, že jste jako opoziční zastupitelé kritizovali chaos ve smlouvách kolem příměstské dopravy. Máte řešení? 

Kraj bude muset udělat to, co jsme mu jako opoziční zastupitelé říkali už před půl rokem. Musíme řádně připravit tendr ve spolupráci se středočeskými městy a také s Prahou. A následně vyhlásit společné výběrové řízení. 

Jednou z citlivých otázek je rozvoj vodochodského letiště. Podle dřívějšího vyjádření Davida Ratha prý pražská aglomerace dvě mezinárodní letiště bohatě uživí. Váš názor? 

Tak, jak je nyní budoucnost vodochodského letiště nasměrována, to v pořádku není. Okolní obce by letecký provoz velmi zatížil. Musíme hledat nějaký rozumný kompromis. Udělat ve Vodochodech mezinárodní letiště a tvrdit jako pan Rath, že lidé z Mladé Boleslavi a dalších měst v kraji to tam budou mít blíž než na Ruzyň, prostě není pravda. 

Výletních lodí je na Labi málo 

Střední Čechy nabízejí řadu turistických možností. Co chystáte v této oblasti? 

Tady je hodně práce, která by se měla udělat. Proč by turisté měli jezdit jen do Prahy? Ve spolupráci s hlavním městem jim chceme nabízet, aby navštěvovali i Středočeský kraj. 

Máte na mysli například vojenský prostor Brdy, který armáda opustí? 

Zatím nevím, co tam bude povoleno, takže jsem se touto otázkou ještě nezabýval. Mnohem více bych ale turisticky využil řeky, hlavně Labe. Chtěl bych se zaměřit na víkendovou lodní dopravu, která by byla navázaná na cyklostezky a cyklotrasy. To by s sebou přineslo i oživení břehů, vznikla by nová pracovní místa. Jednou ze zásadních věcí, které chci v kraji řešit, je poskytnutí podmínek k tomu, aby tady bylo více pracovních příležitostí. 

Kde všude kromě cestovního ruchu je možné nová místa vytvořit? 

V průmyslu, obchodu, ve službách. Jak jsem říkal, jde o vytvoření podmínek. Středočeský kraj má v cizině – třeba ve Francii a Rusku – mnoho partnerských měst. Měli bychom hrát roli prostředníka mezi středočeskými podnikateli a zahraničím. 

(Autor: Pavel Otto)

MUDr. Raduan Nwelati

lídr krajské kandidátky ODS ve Středočeském kraji
primátor Mladé Boleslavi
krajský zastupitel
předseda místního sdružení
předseda oblastního sdružení
místopředseda regionálního sdružení