Dostupnější parkování v Jihlavě
Parkování je aktuální téma pro obyvatele, podnikatele i návštěvníky města. Již několik let se problematice věnuje radní města za ODS David Beke.
Jedním z velkých současných problémů, se kterými se musí města vypořádat, je dostupné parkování pro obyvatele, podnikatele i návštěvníky města. Na tématu přes dva roky pracují pracovní skupiny pod vedením Davida Beke a Jaroslava Vymazala. Nad mapou města jsme nejprve provedli analýzu parkovacích míst – těch legálních je ve městě jen 22 000, a to včetně soukromých. Podle centrálního registru vozidel ale Jihlavané vlastní v současné době téměř 27 000 automobilů. Podle kordonového průzkumu dopravy do města každý den přijedou další desetitisíce aut – většina aut pohybujících se v ulicích navíc není jihlavská, ale přijíždí do města z okolí.
Pracovní skupiny se intenzivně věnují nastavení nových pravidel parkování, ceně za parkování, věnují se návrhům dopravního značení, připravují nový informační systém i informační kampaň pro veřejnost. Pracovní skupiny za sebou mají přes 150 schůzek a tisíce hodin práce. Hledáme také cesty podpory hromadné dopravy, třeba její preferencí nebo formou užší spolupráce s krajem a jednotném jízdném v krajských autobusech a městských trolejbusech. Stranou nezůstává ani aktivní mobilita, tedy podpora chůze nebo jízdy na kole, například i prostřednictvím systému sdílených kol. Takovými opatřeními se bude tlak na parkování i na městské komunikace dále snižovat.
Aktivita pracovních skupin směřuje k tomu, aby se na jaře 2023 změnily současné rezidentní zóny v centru města na nový systém parkování. Ten problém nedostatku parkovacích míst vyřeší prostřednictvím nových pravidel – rezidentním parkováním v místě bydliště nebo podnikání, návštěvnickým parkováním u cílů cest a záchytným parkováním na příjezdech do města. V první etapě bude systém parkování pro 8 000 obyvatel města a asi 4 000 parkovacích míst, postupně se rozšíří na většinu území Jihlavy. Proč už to není hotové, když to podobně funguje v Praze, Brně a jiných městech? V pracovních skupinách řešíme řadu problémů a obecných i místních specifik: hledáme a prověřujeme nejlepší řešení, nový informační systém napojujeme do současných systémů města, jako první město zapracováváme nový legislativní požadavek na on-line komunikaci občana s úřadem prostřednictvím ověřené identity, při návrhu nového dopravního značení prověřujeme všechny stávající značky i dopravní úpravy, obhajujeme každé potenciální parkovací místo.
Vydali jsme se na správnou cestu? Na přelomu roku jsme se zeptali rezidentů a abonentů současných parkovacích zón v centru města: 90 % z nich zóny podporuje, 57 % z nich považuje cenu parkovacích karet za přiměřenou a 80 % by si rádo parkovací oprávnění vyřídilo on-line. Není řešením místo zavedení pravidel spíše stavět parkovací místa? Nové parkovací místo na terénu dnes stojí kolem 150 tis. Kč, ročně by bylo potřeba 700 nových míst za 105 mil. Kč. Prostoru ve městě však není mnoho, bylo by tak třeba stavět podzemní nebo nadzemní parkoviště, jejich cena by ale byla pětinásobná – více, než hodnota většiny aut. Na zcela nová parkovací místa není ani prostor ani peníze – a i kdyby bychom nová místa postavili, nebude pro změnu stačit kapacita silnic. Cestou tak není nejprve stavět nová místa, ale cestou je nejprve zorganizovat parkování na současných kapacitách.
Co dál? Řadu parkovacích míst lze získat nebo legalizovat úpravou dopravního režimu. Již byla realizována parkovací místa K+R na Havlíčkově ulici, dále nová místa přibudou ještě letos třeba na Žižkově ulici v úseku mezi krajem a Seifertovou ulicí. V Mahlerově ulici chystáme zjednosměrnění, které navýší parkovací místa – parkovat bude možné po obou stranách nebo na jedné straně šikmo. Současně s opatřeními pro auta pomůžeme také chodcům zkrácením přechodů a jejich větší přehledností, kdy nová parkovací místa budou vyznačována tak, aby byl z přechodu vždy dobrý rozhled na projíždějící auta.
V září rada města schválí nová pravidla parkování, spuštění nového systému parkování pak chystáme na 1.5.2023. Stávající parkovací karty budou nově vydávány jen na půl roku. Nová parkovací oprávnění bude možné vyřešit on-line přes portál občana. Obyvatelé města – a je jedno, zda mají či nemají auto – získají pro parkování svých návštěv volné hodiny. Krátkodobé parkování nově bude možné kromě parkovacího automatu vyřešit také on-line v parkovací aplikaci. Návštěvníci města budou moci zaparkovat ve vymezených oblastech, postupně také na P+R parkovištích nebo na parkovištích obchodních center a ZOO, se kterými jsme otevřeli jednání. Na kontrolu dodržování všech pravidel parkování dohlédne kromě městské police také nové kamerové auto. Systém parkování se každý rok rozšíří do další části města, do čtyř až pěti let bude systém kompletní.
Máte zájem o více informací? Neváhejte o ozvěte se nám. Jsme tu pro Vás.
David Beke
david.beke@jihlava-city.cz