Strategický dialog s automobilovým průmyslem, ale bez hlavních aktérů. ODS požaduje skutečná řešení, ne pouze formální setkání
(www.ods.cz) Evropská komise ve čtvrtek 30. ledna zahájí strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu. K překvapení mnohých však bez klíčových zástupců sektoru. Europoslanci Alexandr Vondra a Ondřej Krutílek i ministr dopravy Martin Kupka upozorňují, že pokud Komise nezmění svůj přístup, tento dialog hrozí selháním ještě před svým zahájením.
Evropský automobilový sektor se už roky potýká s obrovským tlakem – přísné emisní limity, hrozba miliardových pokut a nucený přechod na elektromobilitu oslabují konkurenceschopnost evropských výrobců, zatímco čínská konkurence agresivně expanduje. Přestože předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen tento dialog vyvolala už loni, klíčoví aktéři z něj byli vynecháni. Chybí zejména menší a střední podniky, dodavatelé a inovativní firmy – tedy páteř automobilového průmyslu.
„Vyloučení aktérů jako jsou malé a střední výrobní podniky, dodavatelé a inovátoři, vysílá znepokojivý signál. Seznam pozvaných upřednostňuje generální ředitele velkých automobilových výrobců, převážně z Německa a Francie, a společnosti s významným podílem vlastnictví ze třetích zemí, jako jsou Tesla, Volvo a nevládní organizace jako T&E (Transport & Environment). Tyto volby vyvolávají pochybnosti o tom, zda to Komise myslí s řešením průmyslové krize vážně, a zda chápe naléhavost a šíři tohoto problému,“ vyjádřil své znepokojení Alexandr Vondra.
Toto nedostatečné zastoupení přehlíží komplexní ekosystém, který udržuje evropský automobilový sektor, a vylučuje klíčové přispěvatele k širší průmyslové odolnosti. Navíc zapojení společností s výrazným neevropským vlastnictvím do debat o evropské průmyslové strategii zvyšuje podezření ohledně priorit Komise.
„Komise se chová, jako by si neuvědomovala reálné dopady svých regulací na evropský průmysl. Automobilky čelí nejen stále přísnějším emisním normám, ale i obrovské nejistotě ohledně budoucí legislativy. To brzdí investice do inovací, narušuje plánování výroby a ve výsledku oslabuje celou evropskou ekonomiku. Pokud se pravidla nepřehodnotí, hrozí, že evropský automobilový průmysl ztratí svou globální konkurenceschopnost,“ varoval Ondřej Krutílek.
„Toto je kritický moment pro evropský automobilový sektor, přesto přístup Komise působí odtrženě a nekompletně. Jak můžeme očekávat smysluplná řešení, když většina sektoru – zejména malé a střední podniky a dodavatelé – není přizvána k diskuzi? Budoucnost Evropy závisí na seriózním vedení, nikoliv na setkáních, která jsou formována úzkými zájmy a vnějšími vlivy,“ pokračoval Alexandr Vondra.
ECR v čele s europoslanci za ODS dlouhodobě vyzývá Komisi k rychlému přijetí konkrétních kroků na záchranu evropského automobilového průmyslu. Mezi hlavní požadavky patří okamžitá změna regulace emisních norem CO2 včetně zrušení pokut za nesplnění cílů pro rok 2025, zahájení přezkumu těchto pravidel již v roce 2025 a zrušení zákazu spalovacích motorů od roku 2035. ECR rovněž požaduje podporu technologické neutrality a inovací, včetně rozvoje alternativních paliv, jako jsou e-paliva, vodík či hybridní technologie, a zdůrazňuje nutnost přizpůsobit regulace současným tržním a ekonomickým podmínkám. Bez těchto kroků hrozí nejen úpadek evropského automobilového průmyslu, ale i ztráta tisíců pracovních míst a další ekonomické oslabení Evropy.
Kromě práce v Evropském parlamentu vyvíjejí tlak na změny také národní vlády. Ministr dopravy Martin Kupka opakovaně varoval, že striktní regulace bez ohledu na vývoj technologií není správnou cestou. „Zákaz spalovacích motorů po roce 2035 považuji za zbytečný. Technologie se vyvíjejí rychle, a pokud jim dáme prostor, brzy překonají nedostatky, které se elektromobilům právem vyčítají, například dojezd nebo dostupnost nabíjení,“ uvedl ministr Martin Kupka. Podle něj je nutné nechat prostor různým technologickým řešením a neomezovat inovace jen na jednu cestu. Zároveň je nezbytné, aby nová auta zůstala cenově dostupná pro běžné evropské rodiny. „Musíme hledat rovnováhu mezi snižováním emisí a zachováním dostupné mobility pro všechny,“ uzavřel Kupka.
místopředseda klubu Evropských konzervativců a reformistů (ECR)
poslanec EP
místopředseda strany
ministr dopravy
místopředseda strany
poslanec PČR
expert pro veřejnou správu
poslanec EP